یک شرکت فرانسوی در نظر دارد با ساخت و راه اندازی نخستین کارخانه بازیافت باتری در بریتانیا، گام بلندی در زیست پذیر کردن خودروهای الکتریکی بردارد. در حال حاضر یکی از چالش های این خودروها، مشکلات بازیافت باتری های آن ها است.

 شرکت فرانسوی مدیریت منابع وئولیا (Veolia)به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز بازیافت باتری خودروهای الکتریکی در بریتانیا افتتاح کند. این کارخانه تا سال ۲۰۲۴ می‌تواند ۲۰ درصد از باتری های موجود در این کشور را پردازش کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، این کارخانه قبل از تکمیل فرآیند بازیافت ، عمل جداسازی شیمیایی را انجام داده و سپس باتری ها را تخلیه و از بین می برد.

گاوین گراوسون (Gavin Graveson) ، معاون اجرایی ارشد شرکت وئولیا در شمال اروپا، گفت: این اولین گام مهم برای ایجاد یک زنجیره تأمین زیست محیطی و پایدار برای باتری‌ هایی است که استفاده از آن ها با گذار به اقتصاد سبزتر، به طور فزاینده‌ای ضروری خواهد بود.

باید توجه داشت با افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی، ما به این تسهیلات  و موارد دیگر مانند آن  نیاز خواهیم داشت تا اطمینان حاصل شود که در دهه آینده با بحران منابع مواجه نشویم.

پژوهشگران معتقدند فرآیند بازیافت فلزات گرانبها از مواد بازیافتی، گام بعدی برای کاهش استفاده از مواد خام است. به گزارش دیجیزا، استخراج شهری فرآیندی است که شامل بازیابی فلزات با ارزش از تجهیزات الکترونیکی دور ریخته شده، اغلب از طریق عملیات شیمیایی است. در حال حاضر عناصر ارزشمندی مانند کبالت، نیکل و لیتیوم به دلیل سمی بودن به سختی دفع می شوند.

گراوسون در این رابطه تاکید کرد: اگر بخواهیم از مواد خام محافظت کنیم، استخراج معادن شهری ضروری است واین امر  به نوبه خود یک صنعت جدید و با مهارت بالا ایجاد خواهد کرد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد از فلزات باتری خودرو های الکتریکی در نهایت از طریق استخراج شهری قابل بازیافت بوده و ادعا می شود که تلاش های ترکیبی معدن شهری و استفاده از مواد بازیافتی می تواند به طور قابل توجهی مصرف آب و انتشار گازهای گلخانه ای در تولید باتری را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. 

ساخت نخستین کارخانه بازیافت باتری از منظر مصرف آب نیز قابل توجه است زیرا تولید باتری نیازمند مقدار قابل توجهی آب و انرژی بوده و برای هر تن لیتیوم استخراج شده که در صنعت باتری سازی استفاده می شود، به ۵۰۰ هزارگالن آب نیاز است که با کمک بازیافت باتری ها در این میزان مصرف آب صرفه جویی می شود.