دیجیزا/بررسی جدید محققان نشان می‌دهد زندگی در فضا و بودن در شرایط بی‌وزنی علاوه بر تاثیر روی استخوان‌ها، باعث کوچک شدن قلب انسان می‌شود.

زندگی در فضا و بودن در شرایط بی‌وزنی همواره برای فضانوردان خطرات زیادی را به همراه داشته است، اما اکنون محققان دریافتند علاوه بر استخوان‌ها، شرایط بی‌وزنی باعث کوچک‌تر شدن حجم قلب انسان می‌شود.

کوچک شدن قلب در اثر زندگی در فضا

یک تیم تحقیقاتی در تگزاس آمریکا وضعیت قلب اسکات کلی، فضانورد آمریکایی که حدود ۳۴۰ روز در ایستگاه فضایی زندگی کرده بود را مورد بررسی قرار دادند که نتایج آزمایش‌های آنها نشان می‌دهد قلب این فضانورد در اثر شریط بی‌وزنی به میزان یک پنجم تا یک چهارم کوچک‌تر شده است. طبق اعلام این محققان، انجام تمرین‌های هدفمند در فضا نیز نمی‌تواند از کوچک شدن قلب در شرایط بی‌وزنی جلوگیری کند.

گزارش منتشر شده توسط این محققان نشان می‌دهد وضعیت قلب اسکات کلی پس از مدتی زندگی روی زمین به حالت اولیه خود برگشته است. از این رو اگر برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشود، انجام پروازها و ماموریت‌های فضایی باعث کوچک‌تر شدن قلب شده و خطراتی را برای زندگی طولانی مدت انسان در فضا به همراه خواهند داشت. از آنجایی که ناسا دو پروژه بزرگ سفر انسان به ماه و مریخ را دنبال می‌کند، بدون شک روشی را برای رفع یا کاهش چنین مشکلی پیدا خواهد کرد.

منبعbusinessinsider