آخرین ذخیره اطلاعات فضاپیمای گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا، گنجینه ای از بینش ها را در مورد کهکشان راه شیری نشان می دهد. در این مطالعات ستاره شناسان شاهد رویدادی شبیه به زلزله و سونامی در کهکشان بودند.
فضاپیمای گایا از زمان پرتاب خود در سال ۲۰۱۳، در  حال اجرای ماموریتی برای ایجاد دقیق ترین نقشه راه شیری تا کنون است. به تازگی این فضاپیمای اکتشافی با انتشار سومین داده ‌های خود، مجموعه ‌ای از یافته ‌های جدید را منتشر کرده است که شامل مشاهدات نوسانات غیرمعمول، معروف به زلزله ستاره ای است که در امتداد سطح ستارگان موج می ‌زند. این حرکت در حقیقت نوعی سونامی ستاره ای به شمار رفته و نکته جالب این است که گایا برای مطالعه و تشخیص چنین پدیده هایی طراحی نشده بود.

این حرکات زمین لرزه مانندی که روی سطح هزاران ستاره دیده می شود، یکی از جالب ترین یافته های جدید رصدخانه فضایی گایا  محسوب می شود. به گفته منجمان، مطالعه ستارگان چیزهای زیادی در مورد جهان هستی به ما می آموزد.  پروفسور کانی آرتس (Conny Aerts)، از اعضای تیم مطالعاتی گایا در بلژیک در رابطه با یافته های فوق گفت:  کشفیات جدید گایا حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد  اختلاط سیاره ای و ستاره های عظیم است.
 آخرین یافته های این فضاپیما حاوی داده هایی در مورد تقریباً دو میلیارد ستاره، از جمله اطلاعات دقیق در مورد دما، سن، حرکات و ترکیب شیمیایی آن ها است. ستاره شناسان می توانند با مطالعه ترکیب شیمیایی ستارگان، اطلاعات زیادی در مورد آن ها بیاموزند. اندکی پس از انفجار بزرگ، جهان عمدتاً از عناصر سبک مانند هیدروژن و هلیوم تشکیل شده بود. عناصر سنگین ‌تر، مانند کربن و نیتروژن، در مرکز ستارگان ایجاد شده‌ اند که با فروپاشی عناصر سبک ‌تر تحت تأثیر گرانش شکل می‌ گیرند.
 هنگامی که ستارگان می میرند، این عناصر سنگین تر را به کیهان رها می کنند و سپس ستاره های جدید تشکیل می شود. این چرخه بدان معناست که ترکیب شیمیایی ستارگان می تواند منشأ و چرخه زندگی آنها را به منجمان بگوید.

از سوی دیگر با کمک اطلاعات کاوشگرانی مانند گایا، ستاره شناسان می توانند ترکیب یک ستاره را با استفاده از طیف سنجی تعیین کنند، تکنیکی که نور ستاره را تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص کند چه نوع مواد شیمیایی در آن وجود دارد. به گزارش دیجیزا، داده‌ های گایا نشان می ‌دهد که برخی از ستارگان راه شیری از مواد اولیه ساخته شده‌ اند، در حالی که برخی دیگر، مانند خورشید، از مواد ساخته شده در نسل ‌های قبلی ستارگان شکل گرفته اند.
آلکساندرو رسیو بلانکو، دانشمند گایا از رصدخانه د لا کوت دازور فرانسه در این رابطه گفت: کهکشان ما یک دیگ ذوب شده زیبا از ستارگان است. این تنوع بسیار مهم است، زیرا داستان شکل گیری کهکشان ما را به ما می گوید. این فرآیندها به وضوح نشان می ‌دهد که خورشید و همه ما متعلق به یک منظومه دائماً در حال تغییر هستیم که به لطف تجمع ستاره‌ها و گازهایی با منشاء مختلف شکل گرفته است.
دانشمندان گایا همچنین از داده های جدید برای گردآوری فهرستی از بیش از ۸۰۰ هزار منظومه ستاره ای دوتایی، ۱۵۶ هزار سیارک و مجموعه ای از اختروش ها و دیگر اجرام کیهانی که خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند استفاده کرده اند.به گزارش دیجیزا،  برخلاف سایر مأموریت‌ هایی که اشیاء خاص را هدف قرار می‌دهند، وظیفه گایا یک مأموریت پیمایشی است.