محققان استرالیایی به کشف مهمی در مورد چگونگی تأثیرات عفونت های بدون علائم مالاریا بر بدن دست یافته و راهبردهایی جهت کنترل انتقال و بهبود نتایج درمان این بیماری ارائه داده اند.
 تیم تحقیقاتی موسسه والتر و الیزا هال واقع در ملبورن استرالیا نشان داده است که عفونت‌ های مداوم و بدون علامت مالاریا، سیستم ایمنی را سرکوب می ‌کنند و جلوی ریشه‌ کن شدن انگل ‌ها از جریان خون را می گیرند. مالاریا با بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بالینی و ۶۰۰ هزار مرگ و میر در سال ۲۰۲۰ یکی از جدی ترین بیماری های عفونی محسوب می شود.
برخی از افراد ممکن است پس از چندین سال عفونت مکرر نسبت به انگل مالاریا یعنی «پلاسمودیوم فالسیپاروم» مصونیت پیدا کنند. در این دسته از بیماران، تعداد کمی از انگل ها به زندگی خود در جریان خون ادامه می دهند اما علائمی شبیه تب ایجاد نمی کنند. به گزارش دیجیزا، محققان می گویند، این عفونت ها همیشه مفید تلقی می شدند، زیرا تصور می شد از بدن در برابر بیماری محافظت می کنند.
حالا مطالعات جدید گزارش می ‌دهند که عفونت ‌های بدون علامت مسئول بیش از نیمی از انتقالات جدید هستند که اغلب استراتژی های حذف مالاریا را با مشکل مواجه می کنند.
برای بررسی تأثیر واقعی این بیماری فاقد علامت، تیم تحقیقاتی فوق گلبول ‌های سفید خون بیماران حامل عفونت ‌های بدون علامت و علامت ‌دار را در یک منطقه بومی اندونزی مورد بررسی قرار دادند.
آن ها دریافتند که بیماران مبتلا به عفونت مزمن مالاریا بدون علامت، بیان ژن ‌هایی را که سیستم ایمنی را سرکوب می ‌کنند، افزایش داده و پروتئین‌ های بیشتری را جهت کمک به زنده ماندن انگل ‌ها می ‌سازند.
سرکوب سیستم ایمنی ناشی از عفونت های مالاریای بدون علائم می تواند پیامدهای مهمی در استراتژی های مقابله با مالاریا در سراسر جهان داشته باشد. در افرادی که سیستم ایمنی آن ها در اثر ابتلا به عفونت بدون علامت مالاریا سرکوب شده، اثربخشی واکسن مالاریا کاهش می ‌یابد زیرا سیستم ایمنی عملکرد مطلوب را ندارد.
اطلاعات جدید، چارچوبی برای در نظر گرفتن سیاست های جدید در کمک به غربالگری و درمان مالاریا بدون علامت در مناطق بومی در سراسر جهان فراهم می کنند.
یافته های تحقیقاتی فوق در مجله Molecular Systems Biology منتشر شده اند.