دیجیزا/ قدیمی ها اعتقاد داشتند که پول خوشبختی نمی آورد و در حقیقت این ایده که پول نمی تواند برای شما خوشبختی بخرد، در قرن بیستم رواج زیادی داشت. مطالعات جدید اما نشان می دهد این عقیده چندان درست نبوده و پول می تواند عامل خوشبختی باشد.
قدیمی ترها باور داشتند که کسب درآمد بیشتر از آنچه برای تأمین نیازهای اساسی خود و راحت نگه داشتن ما مورد نیاز است، بیهوده بوده و حتی می تواند ما را کمتر خوشحال کند.
مطالعات جدید اما نشان می دهد این باور درست نبوده و دانشمندان علوم اجتماعی در حال حاضر بر این نکته تاکید می کنند که پول بیشتر برای داشتن زندگی بهتر لازم است.
در سال ۲۰۲۰ میلادی، محققان داده های دفتر آمار ملی بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که یک بریتانیایی متوسط برای داشتن یک زندگی شاد به چه مقدار پول نیاز دارد. نتایج تجزیه و تحلیل این اطلاعات نشان دادند داشتن حداقل ۳۳ هزار و ۸۶۴ پوند یا بیشتر می تواند یک زندگی شاد را برای مردم به ارمغان آورد و در این میان تاکید بر این بخش «بیشتر» است که کلیدی محسوب می شود.
مطالعه دیگری که در سال  ۲۰۲۱ توسط متیو کیلینگزورث از دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شد نیز نشان می دهد که هرچه پول ما بیشتر باشد، خوشبخت تر هستیم.
البته به گفته محققان، ذهن انسان صرفاً با «فلسفه: حرص زدن خوب نیست»، آمیخته شده و باید در نظر داشت که این موضوع می تواند موجب وضعیت نابرابری سلامتی و اجتماعی در جهان شود که در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا آن را تجربه می کنیم و این موضوع عامل مهمی در بروز بی عدالتی به شمار می رود.
در این مطالعات از رویکرد اخلاقی به موضوع نگریسته نشده و صرفا عوامل خوشبختی و رفاه انسان ها  مورد توجه قرار داشتند. بر این اساس بدیهی است که افراد ثروتمند از سلامت بیشتری برخوردارند و سلامت بهتر بر شادی تأثیر می گذارد. از سوی دیگر افراد ثروتمندی که پول خود را صرف خرید بیشتر، وقت آزاد و سرمایه گذاری در تجربیات مورد علاقه خود می کنند، می توانند شادی های بیشتری را تجربه کرده و زندگی بهتری را سپری کنند.

 البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که شادی می تواند ناشی از مواردی مانند روابط، رضایت شغلی و عشق نیز باشد که کمتر به پول وابسته هستند اما داشتن پول کافی در بانک در بسیاری از این  موارد نیز گزینه های بیشتری به ما ارائه داده و باعث شادی بیشتر می شود.

یافته های محققان همچنین نشان می دهد مهمترین چیزی که بر نوع شادی ما تأثیر می گذارد این است که چقدر در مقایسه با دیگران شرایط بهتری داریم.
بر این اساس اگر ما بتوانیم سطح زندگی مشابه اطرافیان خود را حفظ کرده و سپس سطح رفاه بالاتری را تجربه کنیم احساس خوشبختی بیشتری خواهیم کرد. همانطور که مشخص است «محرومیت نسبی» موضوعی مجزا از  «فقر مطلق» است و به همین جهت ما می توانیم در یک محله یا کشور ثروتمند زندگی کنیم، اما اگر ماشین جدیدی نداشته باشیم و همسایه ما آن را تهیه کند، احساس عدم خوشبختی خواهیم داشت.
بر این اساس اثرات محرومیت نسبی توضیح می دهد که چرا شادی متوسط با وجود افزایش شدید درآمد در سطح جهان در طول زمان کاهش یافته و به اصطلاح مردم در گذشته شادتر از امروز بوده اند.
نتایج یک مطالعه دیگر که در Psychology Today منتشر شد نیز نشان می دهد که فرزندان والدین ثروتمند بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد قرار دارند. محققان همچنین دریافتند که با ثروتمندتر شدن، ممکن است از نظر اخلاقی، حس همدردی و همدلی کمتری با سایرین داشته  باشیم ، زیرا ثروت احساس آزادی و قدرت را القا می کند ، بنابراین افراد در این شرایط کمتر به مشکلات و احساسات دیگران اهمیت می دهند.
در مقابل ، روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و سان فرانسیسکو دریافتند که افرادی که درآمد کمتری دارند، دارای حس همدردی بیشتری با سایر افراد جامعه هستند. در مجموع به اعتقاد روانشناسان، بهترین ترکیب، داشتن حس همدردی در کنار درآمد مناسب و احساس شادی در زندگی است که می تواند فرد را به داشتن احساس خوشبختی سوق دهد.