دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

“جیمز وب” اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را آشکار می‌کند!

“جیمز وب” اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را آشکار می‌کند!

جزئیات جدیدی که “تلسکوپ فضایی جیمز وب” در مورد برخی از اجرام فضایی آشکار می‌کند، می‌تواند راهی برای بررسی جهان اولیه باشد.

  به نقل از بیزینس اینسایدر، “تلسکوپ فضایی جیمز وب”(JWST) ناسا در حال نشان دادن کهکشان‌های جدیدی در اعماق کیهان اولیه است که ستاره‌شناسان پیشتر هرگز آنها را ندیده‌اند.

ستاره‌شناسان اخیرا تلسکوپ فضایی جیمز وب را به سمت جرمی به نام “MACS0647-JD” نشانه رفته‌اند. این جرم بسیار دور است و نور برای سفر به سوی آن به زمان نیاز دارد. بنابراین، نگاه کردن به چنین جرم دوردستی، نگاه به گذشته است. بررسی MACS0647-JD، حدود ۹۷ درصد از راه بازگشت به “بیگ بنگ”(Big Bang) در ۴۰۰ میلیون سال نخست جهان است.

“دن کو”(Dan Coe)، پژوهشگر “مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی”(STScI)، این جرم را نخستین بار ۱۰ سال پیش با “تلسکوپ فضایی هابل”(HST) مشاهده کرد که قبلا قوی‌ترین رصدخانه فضایی ناسا بود.

کو در ماه اکتبر گفت: با هابل، این فقط یک نقطه قرمز رنگ‌پریده بود. می‌توانستیم بگوییم که واقعا کوچک است و فقط یک کهکشان کوچک در ۴۰۰ میلیون سال نخست کیهان به شمار می‌رود. اکنون این جرم را با جیمز وب نگاه می‌کنیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، ۱۰۰ برابر قوی‌تر از هابل است و لنز مادون قرمز به آن امکان می‌دهد تا به اعماق جهان و گذشته‌های دور نگاه کند. اخترشناسان به واسطه مقایسه تصویر جدید جیمز وب با تصاویر پیشین هابل، ویژگی‌های جدیدی را در مورد یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی که تاکنون دیده ‌شده است، کشف کردند.

هم هابل و هم جیمز وب، جهان اولیه را از طریق عدسی گرانشی بررسی می‌کنند. این همان چیزی است که وقتی یک خوشه از کهکشان‌های دور به قدری پرجرم هستند که فضا-زمان را منحرف می‌کنند و نور کهکشان‌های دوردست را خم می‌کنند، اتفاق می‌افتد. این روند، تصاویری از آن کهکشان‌ها را ایجاد می‌کند که به سمت ما منعکس می‌شوند.

بنابراین، ردپای سامانه مرموز MACS0647-JD در سه نقطه در تصاویر ظاهر می‌شود. برش‌های آن سه تصویر از MACS0647-JD در سمت راست، نشان می‌دهند که تصاویر جیمز وب چقدر واضح‌تر هستند. آنها به وضوح دو جرم متفاوت را نشان می‌دهند.

کو گفت: ما به طور فعال در حال بحث کردن در مورد این موضوع هستیم که آیا این‌ها دو کهکشان هستند یا دو دسته از ستاره‌ها در یک کهکشان. ما پاسخ را نمی‌دانیم اما این‌ها پرسش‌ها هستند که جیمز وب برای پاسخ دادن به آنها طراحی شده است.

این پژوهش هنوز منتشر نشده اما تفاوت بین تصاویر فاحش است.

آشکار شدن ادغام کهکشان‌ها و سایر اقدامات ناشناخته در جهان اولیه

یکی از اجرام که بیشتر آبی است، نشان می‌دهد که ستاره‌های نسبتا جوانی در آن شکل می‌گیرند. دیگری که قرمزتر است، یک جرم قدیمی را با غبار بیشتر بین ستاره‌ها نشان می‌دهد.

“تایگر یو یانگ هسیائو”(Tiger Yu-Yang Hsiao)، دانشجوی مقطع دکتری که این تصاویر را در کنار کو بررسی کرده است، گفت: ما ممکن است شاهد ادغام کهکشان‌ها در کیهان اولیه باشیم. اگر این دورترین ادغام باشد، من واقعا به وجد خواهم آمد.

جیمز وب احتمالا کهکشان‌های دورتر را از همان آغاز جهان نشان خواهد داد. این کار به دانشمندان کمک می‌کند تا تاریخچه‌ای را که از ۴۰۰ میلیون سال نخست گم شده است، گردآوری کنند.

“ربکا لارسون”(Rebecca Larson)، دانشجوی مقطع دکتری که این تصاویر را بررسی کرده است، توضیح داد که جهان چگونه به مرور زمان تکامل یافته است. لارسون گفت: ما تا این لحظه واقعا نتوانسته‌ایم کهکشان‌های جهان اولیه را با جزئیات زیاد مطالعه کنیم. ما پیش از جیمز وب فقط ده‌ها مورد از آنها را داشتیم. بررسی این کهکشان‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم آنها چگونه تکامل یافته‌اند تا به کهکشانی مانند کهکشان ما تبدیل شوند.

لارسون به تمام نقاط ریز دیگر در تصویر جدید جیمز وب اشاره کرد که هر یک از آنها یک کهکشان دوردست هستند. وی افزود: حجم اطلاعاتی که پیشتر نمی‌توانستیم ببینیم، شگفت‌انگیز است اما این حوزه برای مدت طولانی بررسی نشده است. ما برای مدتی طولانی سعی نکرده‌ایم تا از این تلسکوپ برای مشاهده یک نقطه استفاده کنیم. این تازه آغاز کار است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *