دیجیزا/ ناسا برای تکنولوژی جدیدی که بتواند استخراج معدن در ماه را به واقعیت تبدیل کند، جایزه بزرگی اعطا کرد. استفاده از منابع ماه مثل یخ می‌تواند کلید اصلی حضور طولانی مدت انسان روی ماه باشد. به همین دلیل ناسا به ۱۳ تیم مختلف برای چالش بهبود تکنولوژی حفاری در ماه، در مجموع ۵۰۰ هزار دلار جایزه پرداخت کرده است.
استخراج منابعی مثل یخ یکی از اصلی‌ترین اهداف ناسا است که می‌تواند شرایط حضور دائمی انسان روی ماه را فراهم کند. ناسا در نظر دارد تا بتواند این تکنولوژی را تا پایان این دهه میلادی در پروژه آرتمیس استفاده کند.
برای استخراج ایمن معادن روی ماه باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد. با طرحی که در بخشی از این چالش توسعه داده شد، می‌توان در آینده عملیات‌های پایداری را روی سطح ماه انجام داد. با این عملیات‌ها نیز می‌توان یخ‌های ماه را به منابع حیاتی موردنیاز انسان تبدیل کرد.

در چالش «یخ ماه را بشکن» (Break the Ice Lunar Challenge) سی و یک گروه از ایالات متحده، کانادا، استرالیا و سری‌لانکا شرکت کردند. این گروه‌ها طرح‌های پیشنهادی خود را با جزئیات کاملی از پلان استخراج و انیمیشنی از نحوه کار سیستم خود به ناسا ارائه کردند.
تیم «Redwire Space» در این چالش رتبه اول را کسب کرد. این شرکت در مجموع ۱۲۵ هزار دلار برای طرح ربات استخراج و ماه‌نورد سبک وزنش دریافت کرد. رتبه دوم به مدرسه معادن کلرادو تعلق گرفت که در مجموع ۷۵ هزار دلار برای سه سیستم ماه‌نورد دریافت کرد. شرکت «Austere Engineering» با رتبه سوم ۵۰ هزار دلار دریافت کرد. این شرکت پیشنهاد کرد که می‌توان با دستگاه شخم‌زن مکانیکی سنگ‌های یخی ماه را استخراج کرد.
ده تیم دیگر هر کدام برای طرح‌های پیشنهادی خود ۲۵ هزار دلار دریافت کردند. ممکن است فاز بعدی این چالش درباره توسعه سخت‌افزاری این سیستم‌ها باشد تا در عمل رباتی برای این کار ساخته شود.