محققان پلاستیکی را از DNA و روغن سبزیجات تولید کرده اند که از آن می توان در بسته بندی ها و وسایل الکترونیک استفاده شود.
به نقل از newscientist، محققان اعلام کرده اند که تولید پلاستیک جدیدی از جنس DNA، علاوه بر آن که پلاستیک را تجدیدپذیر و قابل بازیافت کرده، انرژی کمی هم صرف ساخت آن می شود که آن را تجزیه پذیر کرده است.
پلاستیک های معمولی به دلیل استفاده از موادشیمیایی نفتی غیرقابل تجدید در ساخت آنها، برای محیط زیست مضر بوده و تجزیه آنها صد سال زمان می برد و انرژی زیادی هم صرف تولید آنها می شود. تنها بخش کوچکی از پلاستیک های تولید شده قابل بازیافت هستند و سرنوشت مابقی آنها به محل دفن زباله ها ختم می شود، سوزانده شده یا محیط زیست را آلوده می کنند.

ساخت پلاستیک های جایگزین مشتق شده از منابع گیاهی مانند نشاسته ذرت و جلبک ها که به دلیل تجدیدپذیر و زیست تخریب بودن به طور فزاینده ای محبوب هستند، به انرژی زیادی نیاز دارد و بازیافت آنها دشوار است. محققان با تولید این نوع پلاستیک بر تمام این مشکلات غلبه کردند.آنها اشیائی چون فنجان، منشور مثلثی، قطعات پازل، یک مدل مولکول DNA و یک قطعه دمبلی شکل را با این فناوری تولید کرده اند.
آنها تنها با فرو بردن این اشیاء پلاستیکی داخل آب توانستند پلاستیک ها را بازیافت کنند تا دوباره به ژلی تبدیل شوند که می توان آنها را به شکل های جدیدی تغییر دارد. 
نکته جالب در مورد این پلاستیک این است که می توان آن را به میل خود تجزیه کرد. بیشتر تحقیقات روی توسعه پلاستیک های زیست تخریب پذیر متمرکز شده اند اما اگر واقعیت ماجرا را در نظر بگیریم، با تولید این پلاستیک می توان وارد اقتصادی دایره ای شکل شد که با بازیافت چند باره آن می توان صرفه جویی کرد.
به عقیده محققان مزیت دیگر این نوع پلاستیک در دسترس بودن مواد اولیه آن است چرا که محققان تخمین می زنند ۵۰ میلیارد تن DNA روی زمین وجود داشته باشد. به گزارش دیجیزا، این محققان از DNA اسپرم ماهی قزل آلا برای تولید این پلاستیک ها استفاده کرده اند اما می توان آن را از منابع تجدیدپذیری چون بقایای محصولات دیگر، جلبک ها یا باکتری ها نیز استخراج کرد. 

از آنجایی که تولید پلاستیک های تولید شده از DNA به حرارت بالایی نیاز ندارد، تا ۹۷ درصد گازهای گلخانه ای و کربنی کم تری نسبت به پلاستیک های پلی استیرن تولید می شود و در صورت لزوم می توان با آنزیم های هضم کننده DNA آنها را تجزیه کرد.  به گزارش دیجیزا، البته این پلاستیک ها مقاومت پلاستیک ها معمولی را ندارند و باید همیشه خشک نگهداری شوند تا تبدیل به ژل نشوند. محققان مدعی شده اند که می توانند این پلاستیک ها را با پوششی از مواد ضدآب، در مقابل آب عایق کرد تا راحت تر بتوان از آنها استفاده کرد.