TSMC چندین نسخه از فرآیند ۳ نانومتری خواهد داشت که برای گوشی‌های ارزان‌تر از نسخه ابتدایی و برای گوشی‌های پرو از نسخه کارآمدتر استفاده می‌شود.

اپل ممکن است در سال ۲۰۲۴ و هنگام عرضه خانواده آیفون ۱۶ یک تغییر کوچک در استراتژی خود داشته باشد. در گزارش جدیدی ادعا شده تمام مدل‌هایی که دو سال آینده عرضه می‌شوند، دارای تراشه‌های ۳ نانومتری ساخته شده توسط شرکت TSMC خواهند بود.

وب‌سایت Economic Daily News در گزارش جدید خود به نقل از «مورگان استنلی» درباره برنامه‌های توسعه تراشه ۳ نانومتری TSMC صحبت کرده است. در این گزارش گفته شده که این سازنده ویفر، ظرفیت تولید تراشه پیشرفته خود را از ۸۰ هزار ویفر به ۶۰ هزار ویفر در ماه کاهش داده است. با این حال، این یک خروجی عظیم است که بیشتر آن توسط اپل برای تراشه آیفون‌های سال ۲۰۲۴ استفاده خواهد شد.

نسخه‌های مختلف چیپ TSMC برای گوشی‌های آیفون ۱۶
پیش از این هم در گزارش‌هایی گفته شده بود که غول فناوری قصد دارد در سال ۲۰۲۴ از تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC برای تمام آیفون‌ها استفاده کند و همین موضوع می‌تواند اکثر خوانندگان را گیج کند. در توضیح این موضوع باید گفت که TSMC چندین لایه ۳ نانومتری برای مشتریانی مانند اپل آماده می‌کند که نسخه به نسخه بهتر می‌شوند.

با فرض اینکه اپل همچنان در آن سال چهار مدل جدید آیفون عرضه کند، می‌توان انتظار داشت که آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس ارزان‌تر احتمالا از یک تراشه تولید شده توسط نسل اول فرآیند ۳ نانومتری استفاده خواهند کرد و گوشی‌های «پرو» از تراشه‌های ساخته شده توسط نوع کارآمد نسل دوم فرآیند TSMC بهره ببرند.

علاوه بر این، شایعه شده است که اپل از نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری TSMC برای تولید انبوه چیپ‌های M3 و A17 Bionic استفاده می‌کند و انتظار می‌رود هر دو چیپست سال آینده عرضه شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که غول کوپرتینویی فرآیند تولید جدید را برای A18 Bionic که سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد، رزرو کند.

البته برای تحقق تمام این موارد، TSMC باید بتواند به تولید ویفرهای مورد نیاز ماهانه خود ادامه دهد و همچنین با موانعی برای تولید خود مواجه نشود.