دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تماشای زمین برای فضانوردان ناراحت کننده است

تماشای زمین برای فضانوردان ناراحت کننده است

دیجیزا/ فضانوردان نسبت به دیگران نمای بهتری از زمین دارند اما به تازگی تماشای زمین باعث ناراحتی آن‌ها شده است زیرا بحران تغییرات جوی زمین حتی از فضا نیز قابل رویت است.

 به نقل از اینسایدر، مگان مک‌آرتور(Megan McArthur)، فضانورد ناسا به اینسایدر گفت: ما از دیدن آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها بسیار ناراحت می‌شویم.

آتش در ایالات متحده آمریکا، کانادا، یونان، ترکیه، ایتالیا، الجزایر و سیبری گسترش یافته است. همکار مک‌آرتور، توماس پسکه(Thomas Pesquet) فرانسوی نیز تصاویری از نور این آتش‌ها در توییتر خود منتشر کرده است.

آتش‌سوزی در منطقه‌ای در یونان، ۱۰ اوت ۲۰۲۱

آتش سوزی‌های گسترده یکی از مشخص‌ترین‌نشانه‌های بحران تغییرات آب‌وهوایی هستند.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم(IPCC) هشدار داده که “آب‌وهوای حریق‌زا” تا سال ۲۰۵۰ در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی، مدیترانه، آفریقای جنوبی، آسیای شمالی، استرالیا و نیوزیلند افزایش خواهد داشت. این بدان معناست که روزهای بیشتری گرم و خشک همراه با باد خواهند بود و این عوامل موجب ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود.

همچنین با افزایش دما میزان گیاهان خشک که نقش سوخت را در این آتش‌سوزی‌ها ایفا می‌کنند افزایش می‌یابد.

گزارشی که”IPCC” در روز دوشنبه منتشر کرد یکی از شش ارزیابی تغییرات جوی است که توسط صدها متخصص انجام می‌شود. طبق نظر متخصصان دمای کره زمین تا سال ۲۰۴۰ حداقل ۱.۵ درجه از میانگین دمای پیش از صنعتی شدن بالاتر خواهد رفت.

این عدد شاید به نظر کوچک برسد اما اثرات بزرگی بر روی کره‌ی زمین خواهد گذاشت. از جمله‌ی این اثرات می‌توان به ذوب شدن یخ‌های قطب و افزایش سطح آب دریاها اشاره کرد.

به گفته‌ی این مرکز، در بهترین حالت طی بیش از ۸۰ سال آینده سطح آب دریاها حدود یک فوت(۰.۳ متر) افزایش می‌یابد.

با این حال هنوز برای جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای دما و بروز فجایع طبیعی فرصت داریم.

حرکت دود آتش‌سوزی‌های گسترده به سمت دریای مدیترانه، ۴ اوت ۲۰۲۱

مک‌آرتور می‌گوید: سال‌ها است دانشمندان سراسر جهان در این مورد به ما هشدار می‌دهند. این هشدار برای همه‌ی جهان است و همه‌ی جهان باید برای حل آن و مقابله با این چالش‌ها تلاش کنیم.

فضانوردان نشانه‌های دیگری از تغییرات جوی را نیز می‌توانند از فضا مشاهده کنند. از جمله طوفان‌های حاره‌ای. مک‌آرتور گفت: ما از فضا شاهد این طوفان‌ها و سیل‌هایی که پس از آن‌ها رخ می‌دهد هستیم. ما تمام تغییراتی که رخ می‌دهد را از این بالا مشاهده می‌کنیم.

احتمالا فضانوردان آینده بیشتر شاهد سیل خواهند بود. “IPCC” گزارش کرده است که همزمانی رویدادهایی مثل باران‌های شدید و طوفان به همراه افزایش سطح دریاها باعث افزایش سیل طی دهه‌های آینده می‌شود.

مک آرتور افزود: ما سطح نازک جو را نیز می‌بینیم. این جو از زمین و هر آن‌چه در آن است محافظت می‌کند و ما شاهد نازک بودن آن هستیم. ما می‌دانیم که چقدر این لایه اهمیت دارد.

استفاده از سوخت‌های فسیلی به شدت بر اتمسفر زمین اثر می‌گذارد. در سال ۲۰۱۹ تراکم گاز کربن در جو زمین بیشتر از هر زمانی طی دو میلیون سال اخیر بود. تراکم گازهای گلخانه‌ای قوی‌تر مثل متان و نیتروز اکسید نیز از هر زمان دیگری طی ۸۰۰ هزار سال اخیر بیشتر بود.

با افزایش میزان این گازها در جو، گرمای زمین به سمت فضا نمی‌رود و به همین دلیل دمای ‌کره‌ زمین افزایش می‌یابد.

مارک واند هی(Mark Vande Hei)، فضانورد ناسا به اینسایدر گفت: زمین محلی است که ما باید بتوانیم در آن زندگی کنیم. بنابراین باید مسئولیت حفظ آن را برعهده بگیریم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *