دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تغییرات جوی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد!

تغییرات جوی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد!

براساس مطالعات جدید، تغییرات جوی باعث افزایش سنگ کلیه در اثر عرق کردن بیشتر و از دست دادن آب بدن می‌شود.  

 به نقل از دیلی‌میل، محققان در پنسیلوانیا ادعا می‌کنند که با افزایش روزهای گرم سال در آینده، افراد در نتیجه‌ی عرق کردن، آب بیشتری از دست می‌دهند و در نتیجه ادرار آنها غلیظ‌تر شده و احتمال ایجاد سنگ کلیه بیشتر می‌شود.

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک ادرار در کلیه شکل می‌گیرند.

مطالعات قبلی نشان داده که دمای بالای محیط باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شود. عدم نوشیدن آب نیز به تشکیل آنها کمک می‌کند زیرا هرچه آب بیشتری در کلیه‌ها باشد از چسبیدن بلورهای تشکیل‌دهنده سنگ کلیه به یکدیگر جلوگیری می‌شود. در مقابل دمای بالای هوا باعث بروز کم ‌آبی و در نتیجه ایجاد این عارضه دردناک که گاهی نیاز به جراحی دارد، می‌شود.

این مطالعه جدید توسط محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا در پنسیلوانیا به رهبری دکتر “گریگوری ای تاسیان”(Gregory E. Tasian)، اورولوژیست انجام گرفته است.

دکتر تاسیان می‌گوید: نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که سیاست‌های آینده باعث کاهش یا افزایش سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و دمای هوا در آینده چگونه خواهد بود اما تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که سیاره در حال گرم شدن ما احتمالا باعث افزایش فشار بیماری سنگ کلیه بر نظام سلامت خواهد شد.

تغییرات جوی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد!

سنگ کلیه یک بیماری دردناک است که در اثر رسوب مواد معدنی در ادرار غلیظ ایجاد می‌شود و عبور این سنگ‌ها از مجاری ادراری باعث به وجود آمدن درد می‌شود.

میزان بروز این بیماری طی ۲۰ سال اخیر به خصوص در میان زنان و نوجوانان افزایش یافته است.

در ایالات متحده آمریکا، میزان ابتلا به سنگ کلیه از شمال به جنوب افزایش می‌یابد و موارد ابتلا در روزهای گرم سال به سرعت رشد می‌کند. با این حال در مطالعات پیشین اثر تغییرات جوی بر میزان ابتلا به بیماری سنگ کلیه به طور دقیق پیش‌بینی نشده است.

دکتر تاسیان و همکارانشان برای کسب اطلاعات بیشتر، یک مدل رایانه‌ای برای تخمین اثر گرما بر بروز سنگ کلیه در کارولینای جنوبی ایجاد کردند.

آنها کارولینای جنوبی را برگزیدند زیرا این ایالت در منطقه‌ای موسوم به “کمربند سنگ کلیه”(kidney stone belt) قرار دارد. بروز سنگ کلیه در این منطقه در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا بیشتر است.

محققان ابتدا رابطه بین میانگین دمای روزانه سراسر این ایالت و ظهور سنگ کلیه در کارولینای جنوبی طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ را مشخص کردند.

محققان از دمای حباب مرطوب و یک معیار دقیق‌تر محاسبه دما برای پیش‌بینی بروز سنگ کلیه استفاده کردند. دمای حباب مرطوب، معیاری است که دمای محیط و رطوبت را همزمان در نظر می‌گیرد.

آنها سپس از این دادها برای پیش‌بینی موارد سنگ کلیه مرتبط با دما تا سال ۲۰۸۹ استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که تا سال ۲۰۸۹ موارد سنگ کلیه مرتبط با دما در سراسر ایالت از ۲.۲ تا ۳.۹ درصد افزایش خواهد داشت.

دکتر تاسیان می‌گوید: زمانی که حرف از تغییرات جوی می‌شود ما به طور معمول در مورد اثر آن‌ها بر سلامت انسان به ویژه کودکان صحبت نمی‌کنیم در حالی که گرم شدن زمین اثر قابل توجهی بر سلامت انسان‌ها دارد.

این مقاله به تازگی در مجله‌ی “Scientific Reports” به چاپ رسیده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *