روزی در ۴.۵ میلیارد سال آینده راه شیری با نزدیکترین کهکشان به خود یعنی آندرومدا برخورد می‌کند و در نهایت تمام ستاره‌های راه شیری را می‌بلعد. تصویر امروز ناسا شبیه‌سازی دقیقی از چند میلیارد سال آینده است که حرکت کهکشان آندرومدا به سوی راه شیری را نشان می‌دهد.

کهکشان آندرومدا که سی‌و‌یکمین جرم در فهرست اجرام مسیه (M31) است، نزدیکترین کهکشان به ما است و حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این کهکشان در حال حاضر با سرعت نسبی ۱۱۳ کیلومتر بر ثانیه به کهکشان راه شیری نزدیک می‌شود. منجمان احتمال می‌دهند که آندرومدا در ۴.۵ میلیارد سال آینده به طور مستقیم با سیاهچاله راه شیری برخورد کند.

برخورد راه شیری با آندرومدا
با این حال، خطاهای سیستماتیک این محاسبه‌ها نیز نشان می‌دهد که احتمالا این برخورد به طور مستقیم اتفاق نیفتد و این دو سیاهچاله از نزدیکی هم عبور کنند. البته این گذر به قدری نزدیک خواهد بود که این سیاهچاله‌ها در گرانش یکدیگر در‌هم‌تنیده شوند و در آینده به هم برخورد کنند و امواج گرانشی حاصل از این برخورد در تمام فضا-زمان پخش شود.
  
در چندین میلیارد سال پس از این برخورد، تمام ستاره‌های این دو کهکشان به دور یک سیاهچاله واحد می‌چرخد و یک کهکشان بیضوی جدید را تشکیل می‌دهد. این تصویر حاصل شبیه‌سازی دقیقی از آسمان چندین میلیارد سال آینده است که لبه‌های بیرونی آندرومدا و راه شیری در نزدیکی برخورد به هم قرار دارند. در حال حاضر، مطالعه آینده راه شیری و سایر کهکشان‌های گروه محلی یکی از موضوع‌های جذاب برای تحقیق و مطالعه در کیهان‌شناسی است.