دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تصویری جدید از لحظه رسیدن “جیمز وب”‌ به مقصد منتشر شد

تصویری جدید از لحظه رسیدن “جیمز وب”‌ به مقصد منتشر شد

به تازگی تصویری از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در دل آسمان پر ستاره از منظر زمین ثبت شده است.
 به نقل از اسپیس، “پروژه تلسکوپ مجازی”(Virtual Telescope Project) واقع در رم با استفاده از تلسکوپ رباتیک خود طی بیش از پنج دقیقه این تصویر را ثبت کرده است.

“جیانلوکا ماسی”(Gianluca Masi)، مدیر این پروژه در بیانیه‌ای گفت: این تصویر در حالی گرفته شد که “وب” درست در لحظه‌ی رسیدن به مقصد خود در نقطه لاگرانژ۲ خورشید-زمین در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت.

او می‌گوید: تلسکوپ رباتیک ما حرکت “جیمز وب” را ثبت کرده است که به وسیله یک فِلِش در تصویر مشخص شده است. “ماسی” این رصدخانه بزرگ را در بخشی از صورت فلکی دب اکبر پیدا کرد و به گفته‌ی ناسا اگر بدانید که باید کجا را نگاه کنید شاید بتوان آن را با دوربین شکاری رصد کرد.

“وب” در آغاز مسیر خود قرار دارد. ناسا و پیمانکار اصلی “نورث روپ گرومن”(Northrop Grumman) در روز دوشنبه آنچه که باید طی پنج ماه آینده منتظرش باشیم را تشریح کردند که شامل جنبه‌هایی مانند تراز کردن دقیق آینه‌ها، روشن کردن و آزمودن تجهیزات و ثبت چندین تصویر مهندسی است.

“امبر استراون”(Amber Straughn) دانشمند معاون پروژه‌ی ارتباطات علمی “وب” در طول یک پخش زنده اینترنتی در روز دوشنبه گفت: ما انتظار داریم که اولین تصاویر علمی جیمز وب طی پنج ماه آینده به زمین برسد.

تصویری جدید از لحظه رسیدن "جیمز وب"‌ به مقصد منتشر شد

در طولانی مدت، وب یک ماموریت بلندپروازانه برای مطالعه جهان اولیه، کشف سرعت انبساط و شتاب جهان انجام می‌دهد و به بررسی اجرام مختلف کهکشان‌ها و سیارات فراخورشیدی می‌پردازد.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) پس از سالها تاخیر به فضا پرتاب شد. پس از رسیدن به فضا این تلسکوپ سفر ۳۰ روزه خود را به سمت نقطه لاگرانژ ۲ که نقطه‌ای در مدار خورشید است آغاز کرد و طی این سفر پر فراز و نشیب مراحل زیادی از راه‌اندازی تا انجام مانورهای تصحیح مسیر را پشت سر گذاشت و در روز چهارم بهمن به مقصد خود رسید.

از آنجا که “وب” به صورت تاشده به فضا فرستاده شده بود باید این زمان را صرف باز کردن و راه‌اندازی ابزارهای مختلف خود می‌کرد.

مهم‌ترین بخش این راه‌اندازی‌ها باز کردن آینه‌ی ثانویه و آینه‌ی اصلی تلسکوپ و همچنین محافظ خورشیدی پنج لایه “جیمز وب” بود که با موفقیت انجام گرفت.

اکنون این تلسکوپ باید چند ماه را صرف کالیبره کردن تجهیزات خود کند تا آماده ارسال اولین تصاویر شود.

تصویری جدید از لحظه رسیدن "جیمز وب"‌ به مقصد منتشر شد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *