دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تصاویر ناسا از لحظه پرتاب موشک ماه

تصاویر ناسا از لحظه پرتاب موشک ماه

ناسا پس از پرتاب ماموریت “آرتمیس۱”، تصاویری را منتشر کرد که لحظات پیش از پرتاب تا پس از پرتاب آن را نشان می‌دهند.
به نقل از دیلی میل، سومین تلاش ناسا برای پرتاب ماموریت “آرتمیس۱” (Artemis I) به یک جذابیت تاریخی تبدیل شد. موشک در ساعت ۱:۴۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر، برای یک ماموریت ۲۵ روزه به دور ماه با موفقیت پرتاب شد.

پس از این که مهندسان ناسا دو تلاش پیشین برای بلند شدن را متوقف کردند، قوی‌ترین موشک جهان از “مرکز فضایی کندی” (KSC) در فلوریدا به پرواز درآمد.

آرتمیس۱ شامل یک کپسول “اوریون” (Orion) بدون سرنشین است که دور ماه می‌چرخد و پس از یک سفر ۱.۳ میلیون مایلی به سیاره زمین باز می‌گردد.

این یک پرتاب تاریخی است که تحقق نخستین مرحله از هدف آژانس فضایی آمریکا را برای بازگرداندن انسان به سطح ماه برای نخستین بار در نیم قرن گذشته نشان می‌دهد.

این ماموریت در صورت موفقیت‌آمیز بودن، با یک سفر انسانی به دور ماه در سال ۲۰۲۴ دنبال می‌شود و سپس، در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ می‌تواند نخستین زن و نخستین شخص رنگین‌پوست را پس از “نیل آرمسترانگ” (Neil Armstrong) روی ماه فرود آورد.

مانع تحقق این امر تاکنون، تأخیرهای بسیاری بوده است که موشک ماه غول‌پیکر ناسا با آن روبه‌رو شد و تاریخ پرتاب اولیه آن را از ماه اوت به طور مکرر به تعویق انداخت. در هر حال، پس از تحمل نگرانی‌های مربوط به نشت سوخت، مشکلات موتور و فرار از دو طوفان، “سامانه پرتاب فضایی” (SLS) که چهار میلیارد دلار هزینه داشت، سرانجام به مدار پرتاب شد.

با وجود موفقیت نهایی، این پرتاب بدون مشکل نبود زیرا در چند ساعت پایانی پیش از بلند شدن آن، یک گروه ویژه از مهندسان به سکوی پرتاب فرستاده شدند تا برخی از پیچ‌ها را سفت کنند و نشت سوخت را متوقف سازند.

مجری رسمی ناسا هنگام برخاستن موشک گفت: ما با هم برمی‌خیزیم تا به ماه و فراتر از آن بازگردیم.

حدود ۱۰ دقیقه بعد، با ورود آرتمیس به مدار زمین، موتورهای سامانه پرتاب فضایی خاموش شدند و مرحله اصلی جدا شد. سپس، ناسا در ساعت ۰۳:۴۲ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی اعلام کرد که کپسول اوریون ۲۰ دقیقه از مانور فراقمری خود را به پایان رسانده است و اکنون به سمت ماه پیش می‌رود.

“چارلی بلک ول تامپسون” (Charlie Blackwell-Thompson)، مدیر راه‌اندازی آرتمیس، به همکارانش که تشویق می‌کردند، گفت: شما بخشی از یک “نخستین” هستید که شاید یک بار در یک حرفه اتفاق بیفتد. این اتفاق زیاد رخ نمی‌دهد. همه ما بخشی از یک کار فوق‌العاده ویژه هستیم که نخستین راه‌اندازی آرتمیس است. این ماموریت، نخستین گام در بازگشت کشورمان به ماه و مریخ به شمار می‌رود. آنچه شما امروز انجام داده‌اید، الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد بود.

وی افزود: از طرف همه مردان و زنان در سراسر کشور بزرگ ما که برای گرد هم آوردن این سخت‌افزار تلاش کرده‌اند تا تحقق این روز را ممکن کنند، به نسل آرتمیس می‌گویم که این برای شماست.

تخمین زده شد که ۱۰۰ هزار نفر در امتداد سواحل و جاده‌های بیرون از مرکز فضایی کندی جمع شده بودند تا در اوایل صبح چهارشنبه شاهد پرتاب باشند.

در ادامه، تصاویر ثبت‌شده روی زمین را می‌بینیم که پیش از پرتاب ماموریت تا پس از پرتاب آن گرفته شده‌اند.

سامانه پرتاب فضایی در انتظار برخاستن از سکوی ۳۹B در مرکز فضایی کندی
تصویر موشک از بالا
 
آزمایش نهایی رانشگرهای موشک
آغاز پرتاب
تماشاگران در “پارک یادبود کهنه‌سربازان”
ثبت عکس از لحظه پرتاب آرتمیس۱


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *