دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تشخیص تومور مغزی بوسیله آزمایش ادرار

تشخیص تومور مغزی بوسیله آزمایش ادرار

محققان دانشگاه «ناگویا» ژاپن در مطالعه اخیرشان از توسعه یک آزمایش ادرار ساده که می‌تواند تومورهای مغزی را تشخیص دهد، خبر داده‌اند.

  به نقل از تی ان، محققان ژاپنی دستگاه جدیدی برای شناسایی برخی پروتئین‌هایی که دارای نشانگرهای زیستی تشخیصی سرطان مغز در ادرار هستند؛ ساخته‌اند.

تشخیص سرطان مغز می‌تواند برای پزشکان چالش برانگیز باشد، زیرا تومورها اغلب پس از شروع علائم عصبی در بیماران کشف می‌شوند. این علائم ممکن است شامل سرگیجه یا سردرد باشد که این علائم نیز علائم غیراختصاصی هستند و می‌توانند نشان دهنده شرایط مختلفی باشند. از آنجایی که مراقبان اولیه نمی‌توانند همه بیمارانی را که علائم غیراختصاصی دارند برای تصویربرداری وسیع از مغز ارجاع دهند، تشخیص زودهنگام سرطان مغز برای آغاز درمان مؤثر، همیشه امکان‌پذیر نیست.

وجود وزیکول‌های خارج سلولی مرتبط با تومور(EVs) در ادرار بیماران، یکی از شاخص‌های بالقوه سرطان مغز است و محققان دانشگاه ناگویا به رهبری «تاکائو یاسویی» نیز در این مطالعه به بررسی همین موضوع پرداخته‌اند.

«تاکائو یاسویی» در این باره گفته است: بیوپسی مایع را می‌توان با استفاده از بسیاری از مایعات بدن انجام داد، اما آزمایش خون تهاجمی است. آزمایش ادرار یک روش موثر، ساده و غیر تهاجمی است زیرا ادرار حاوی مولکول‌های زیستی پر از اطلاعاتی است که می‌توان آنها را برای شناسایی بیماری ردیابی کرد.

تشخیص وزیکول‌های خارج سلولی با استفاده از یک روش ساده

همه سلول‌ها، وزیکول‌های خارج سلولی را ترشح می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی، وزیکول‌هایی با اندازه نانو هستند که از تبادل اطلاعات ژنتیکی و ارتباط سلول به سلول پشتیبانی می‌کنند. آنها در حفظ فرآیندهای فیزیولوژیکی از جمله رشد سلولی، رشد، تمایز و آپوپتوز نقش دارند. آپوپتوز(Apoptosis) یا آپوپتوزیس، گونه‌ای از مرگ سلولی یا زوال سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول است که در جانداران پرسلولی به وقوع می‌پیوندد. تحقیقات نشان می‌دهد در سرطان مغز وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ریزمحیط تومور ایفا می‌کنند و از پیشرفت سرطان و رگزایی حمایت می‌کنند.

وزیکول‌های خارج سلولی تولید شده توسط سلول‌های سرطانی بدون تجزیه در ادرار دفع می‌شوند و این امر آنها را به یک نشانگر زیستی تشخیصی بالقوه مفید تبدیل می‌کند. با این حال، روش‌های تشخیص فعلی کمتر از حد مطلوب کارآمد هستند. یاسویی در این باره بیان کرد: در حال حاضر، روش‌های جداسازی و تشخیص وزیکول‌های خارج سلولی به بیش از دو ابزار و یک ابزار سنجشی برای جداسازی و سپس شناسایی وزیکول‌های خارج سلولی نیاز دارند.

یاسویی و پروفسور یوشینوبو بابا از دانشکده مهندسی دانشگاه ناگویا با کمک همکارانش و با قرار دادن نانوسیم‌ها در پایین «پلیت چاهکی»، یک پلتفرم تجزیه و تحلیل جدید برای تشخیص وزیکول‌های خارج سلولی در تومور مغزی ایجاد کردند. از آنجایی که رویکرد مبتنی بر نانوسیم در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم، توانایی موثری برای ثبت وزیکول‌های خارج سلولی از طریق تعامل بار سطحی نشان داده است، در اینجا، محققان روش سنجش معمولی پلیت چاهکی را به یک سیستم سنجش پلیت چاهکی یکپارچه با نانوسیم که انجام بررسی وزیکول‌های خارج سلولی مبتنی بر شارژ و تجزیه و تحلیل وزیکول‌های خارج سلولی پروتئین‌های غشایی را ممکن می‌سازد، ارتقا دادند.

سنجش نانوسیم یکپارچه می‌تواند وزیکول‌های خارج سلولی را با استفاده از یک روش ساده جداسازی و شناسایی کند. یاسویی افزود: در آینده، کاربران می‌توانند نمونه‌ها را از طریق روش سنجشی ما آزمایش کنند و بخش تشخیص را با تغییر انتخابی آن برای شناسایی پروتئین‌های غشایی خاص یا ریزآران‌ای‌های داخل وزیکول‌های خارج سلولی برای تشخیص انواع دیگر سرطان تغییر دهند.

تیم تحقیقاتی وزیکول‌های خارج سلولی مشتق از سلول، وزیکول‌های خارج سلولی مشتق از تومور مغزی و نمونه‌های ادرار بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما و افراد غیر سرطانی را ثبت و آنالیز کردند. آنها با استفاده از دستگاه خود توانستند دو نوع پروتئین غشایی وزیکول‌های خارج سلولی – CD۳۱ و CD۶۳ را از نمونه ادرار بیماران تومور مغزی شناسایی کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله «ACS Nano» منتشر شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *