اپل واچ تا به امروز سبب نجات جان افراد بسیاری شده است. حال گروهی از محققان با بهره‌گیری از الگوریتم‌ هوش مصنوعی و اپل واچ، موفق به شناسایی اختلال در عملکرد پمپ قلب شده‌اند.
مدتی پیش یک دندانپزشک از اپل به دلیل عملکرد تحسین‌برانگیز اپل واچ در شناسایی مشکل قبلی‌اش تشکر کرد و تیم کوک هم به آن واکنش نشان داد. این دندانپزشک یکی از ده‌ها کاربری بوده که تاکنون در رسانه‌ها از نجات جانش صحبت شده است. در خبری تازه، اکنون محققانی پیدا شده‌اند که از اپل واچ و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در شناسایی یک اختلال بدون علامت استفاده کرده‌اند.

اپل واچ برای شناسایی یک اختلال نادر به کمک محققان می‌آید
به گفته یک منبع آگاه، یک سری محقق در «کلینیک مایو»، اطلاعات جدیدی را از نتیجه یک پژوهش برای شناسایی یک اختلال در عملکرد پمپ قلب به اشتراک گذاشته‌اند. این محققان الگوریتم هوش مصنوعی را ابداع کرده‌اند که از ویژگی تهیه نوار قلب یا همان ECG در Apple Watch کمک می‌گیرد.

اختلال در عملکرد پمپ قلب یا اختلال در عملکرد بطن چپ قلب، مشکلی است که ۲ تا ۳ درصد جمعیت جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این اختلال در عملکرد قلب شامل حال حدود ۹ درصد از افراد بالای ۶۰ سال نیز می‌شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و شایع‌ترین علائم آن، تنها افزایش میزان ضربان قلب و تنگی نفس هستند.

«پاول فریدمن»، رئیس بخش پزشکی قلب و عروق کلینیک مایو در رابطه با جزئیات این پژوهش می‌گوید که الگوریتم‌های هوش مصنوعی آن‌ها با کمک گرفتن از قابلیت ECG اپل واچ، این اختلال در عملکرد قلب را تشخیص دهد. برای تشخیص این بیماری لازم است که اقداماتی مانند سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی یا اکوکاردیوگرافی انجام شوند؛ اما به لطف این الگوریتم‌ها و اپل واچ، بدون احتیاج به انجام چنین کارهایی می‌توانید ابتلای خود به این بیماری را تشخیص دهید.

محققان الگوریتم ECG به کار رفته در Apple Watch را دستخوش تغییراتی کرده‌اند تا این ساعت هوشمند بتواند تپش ضعیف قلب را شناسایی کند. برای گردآوری نتایج این مطالعه، از حدود ۱۲۵۶۱۰ مورد ECG استفاده شده است. این نتایج طی یک دوره شش ماهه از ۴۶ ایالت و ۱۱ کشور مختلف جمع‌إوری شده‌اند. ثمره این تحقیقات خبر از موضوعات جذابی می‌دهد.

اگر اپل بتواند این الگوریتم‌ها و سایر الگوریتم‌های تازه را در اپل واچ به کار ببرد، می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را بدون نیاز به مراجعه با پزشک تشخیص داد. این اقدام می‌تواند از اتلاف وقت و هزینه کاربران جلوگیری کند.