ترک سیگار با اینکه برای سلامتی مفید است اما آسان‌ نیست. مانند بسیاری از کارهای دیگر در زندگی، آغاز یک تصمیم معمولا سخت ترین بخش انجام کار است. این موضوع برای زنان سخت تر بوده و بیست و چهار ساعت نخست نیز دوره بحرانی آن محسوب می شود.

 تیمی از پژوهشگران با مطالعه اطلاعات افراد سیگاری ۱۲ کشور با درآمد کم و متوسط که ۶۰ درصد از جمعیت سیگاری جهان در آن ها ساکن هستند دریافتند ترک سیگار برای زنان سخت تر بوده و بیست و چهار ساعت نخست ترک سیگار بسیار سخت می گذرد.

پژوهشگران این مطالعات بر اهمیت یافته‌های خود تأکید کرده و خاطرنشان می ‌کنند که اولین روز پرهیز از سیگار، پیش ‌بینی ‌کننده اصلی این است که آیا فرد در ترک طولانی ‌مدت موفق می ‌شود یا شکست می‌ خورد.

این مطالعات همچنین گزارش می‌ دهد که برچسب‌های هشدار سلامت بزرگ ‌تر روی پاکت ‌های سیگار با کاهش شروع مجدد سیگار کشیدن زنان در روز اول ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری sinapress، خوائو مائوریسیو کاستالدلی-مایا (João Mauricio Castaldelli-Maia) پژوهشگر ارشد این مطالعات در دانشکده اپیدمیولوژی دانشگاه میلمن کلمبیا می گوید: اولین روز موفق پرهیز، یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده برای ترک طولانی مدت سیگار بوده و اطلاعات کمی در مورد اینکه چرا زنان ممکن است این دوره را چالش برانگیزتر از مردان بدانند، وجود دارد. ممکن است سندرم ترک کردن که معمولاً در روز اول پرهیز ظاهر شده و توسط سیگاری ها به عنوان دلیل اصلی بازگشت به سیگار ذکر می شود، نقش اساسی در نتایج تلاش یک روزه ترک در میان زنانی داشته باشد که معمولاً نسبت به مردان کمتر در این امر موفق هستند.

به طور مشابه، دوری طولانی مدت از سیگار برای زنان سخت تر است. محققان توضیح می دهند که مردان و زنان انگیزه های متفاوتی برای شروع و ترک سیگار دارند. به عنوان مثال، زنان بیشتر به سیگار کشیدن به عنوان راهی برای کنترل وزن خود تمایل دارند. با این حال، زنان نیز به دلایل مرتبط با سلامتی مانند بارداری تمایل بیشتری به ترک سیگار دارند.

۱۲ کشور مورد تجزیه و تحلیل برای این مطالعات شامل روسیه، مکزیک، چین، برزیل، بنگلادش، مصر، تایلند، ترکیه، اوکراین، ویتنام، هند و اندونزی هستند. محققان ابتدا این داده ها را به عنوان بخشی از نظرسنجی جهانی دخانیات میان بزرگسالان  بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ شمسی) جمع آوری کردند.

جالب است بدانید که همه افراد سیگاری در این مطالعه، در یکسال گذشته یک یا چند تلاش برای ترک سیگار انجام داده بودند. پس از محاسبه عوامل جمعیتی مختلف، تجزیه و تحلیل نهایی تعداد ۱۶ هزار و ۵۷۶ نفر در این مطالعات شرکت داده شدند.
در مجموع، گزارش‌های مربوط به بازگشت به سیگار در روز اول از ۳ تا ۱۴ درصد متفاوت بود. دفعات تلاش زنان برای ترک این عادت از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. در حالی که تنها یک درصد از زنان مصری سعی در ترک سیگار داشتند، ۴۳ درصد از زنان برزیلی برای ترک این عادت تلاش کردند.

در ادامه تحقیقات نشان داد که وجود برچسب‌های بزرگ‌ تر هشدار سیگار نکشیدن با کاهش احتمال بازگشت  زنان در اولین روز تلاش برای ترک سیگار ارتباط داشت.

سیلویا مارتینز (Silvia Martins) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه میلمن کلمبیا، خاطرنشان می کند: در مقایسه با مردان سیگاری، زنان برچسب های هشدار گرافیکی را به طور کلی معتبرتر ارزیابی کرده و این برچسب ها احساسات منفی بیشتری را در زنان برمی انگیزد و در نتیجه انگیزه بیشتری برای ترک سیگار ایجاد می کند.

با این حال، از سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی)، کمتر از نیمی از کشورهای با درآمد متوسط پایین که در نظرسنجی جهانی دخانیات بزرگسالان گنجانده شده‌اند، این برچسب‌های هشداردهنده را روی جعبه‌های سیگار اعمال کرده‌اند.

دکتر کاستالدلی-مایا در انتها نتیجه گیری می کند که تلفیق سیاست های ملی، علاوه بر مشاوره و دارودرمانی، می تواند نقش اساسی در حمایت از زنان در مرحله اولیه ترک سیگار در کشورهای با درآمد کم و متوسط داشته باشد. گفتنی است که دارو و یا روان درمانی ممکن است در افزایش شانس موفقیت در ترک سیگار حیاتی باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Addictive Behaviors منتشر شده است.