اخیراً کوالکام از جدیدترین پردازنده‌ی موبایلی پرچم‌دار خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی و ادعا کرد که این تراشه عملکرد بسیار بهتری  نسبت به نسل قبلی خود به کاربران گوشی‌های هوشمند مجهز به آن ارائه خواهد کرد. انتظار می‌رود تراشه‌‌ی جدید کوالکام از اواخر سال جاری در گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی مورد استفاده قرار بگیرد، اما نتایج بنچمارک‌ گیک‌بنچ نشان می‌دهد که این تراشه‌ی پرچم‌دار نمی‌تواند با تراشه‌ی A16 بایونیک اپل که قلب تپنده‌ی مدل‌های پروی آیفون ۱۴ است، رقابت کند.

در حالی که جدیدترین تراشه‌ی کوالکام حدود چند ماه دیگر در گوشی‌های هوشمند اندرویدی پرچم‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نتایج تست‌های بنچمارک کیگ‌بنچ این تراشه درون یک گوشی هوشمند اندرویدی ناشناس منتشر شده است. طبق نتایج این بنچمارک، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ امتیاز ۱۴۸۳ را در تست تک هسته‌ای و امتیاز ۴۷۰۹ را در تست چند هسته‌ای کسب کرده است. برای مقایسه باید اشاره کنیم که تراشه‌ی A16 بایونیک اپل امتیاز ۱۸۷۴ را در تست تک هسته‌ای و امتیاز ۵۳۷۲ را در تست چند هسته‌ای این بنچمارک به دست آورده است.

تراشه‌ی A15 بایونیک نیز که در آیفون ۱۳ پرو و مدل‌های پایین‌تر آیفون ۱۴ یافت می‌شود، با کسب امتیاز ۱۷۰۹ در تست‌های تک هسته‌ای گیک‌بنچ نسبت به امتیاز ۱۴۸۳ تراشه‌ی جدید کوالکام، عملکرد بهتری در این بخش از خود نشان داده است. «کریس پاتریک»، معاون ارشد بخش تراشه‌های گوشی هوشمند کوالکام در مراسم رونمایی از این تراشه اعلام کرد که کوالکام استاندارد جدیدی را برای محاسبات در این تراشه تعریف کرده که به طور پیوسته با هوش مصنوعی پیشرفته این چپست در حال تبادل اطلاعات خواهد بود و چشم‌انداز گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار را در سال ۲۰۲۳ متحول خواهد کرد.

در مقایسه با نسل اول تراشه اسنپدراگون ۸، کوالکام می‌گوید که تراشه‌ی جدیدش حدود ۳۵ درصد افزایش عملکرد CPU، حدود ۲۵ درصد افزایش عملکرد GPU و افزایش بهره‌وری انرژی را ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۲۰، تراشه‌ی A14 بایونیک و حتی تراشه‌ی A13 سال اپل قبل نیز، تراشه‌ی سال گذشته اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام که همراه با گوشی‌های اندرویدی عرضه شد، را شکست دادند.

تراشه A16 بایونیک در آیفون ۱۴ پرو، مانند جدیدترین تراشه‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲، بر اساس لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC ساخته شده و هر دوی آن‌ها عملکرد و بهره‌وری انرژی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهند. تراشه‌ی مذکور اپل دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور، یک CPU 6 هسته‌ای، یک GPU 5 هسته‌ای و یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است. باید صبر کرد و دید که عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در گوشی‌های جدید چطور خواهد بود.