روزهای گذشته بود که به بهانه آغاز تولید صنعتی خودرو تارا سال در تیپ های V3 و V4، نگاهی به جزئیات این خودروها انداختیم. 

اما به تازگی تصاویری از تارا سال دنده‌ای که تحت عنوان V3 شناخته می‌شود، بدستمان رسیده که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

همانطور که در مطلب قبلی اشاره شد، در تارا دنده‌ای V3، همچنان خبری از نصب رینگ آلومینیومی و جلوپنجره طرح تاراهای اتوماتیک نیست. پس همچنان شاهد نصب رینگ فولادی و قالپاق ستاره‌ای هستیم. نکته بعدی در تیپ V3، این است که باز خبری از کروم‌کاری دور پنجره‌ها نیست.

اما بالاخره سانروف به تارا دنده‌ای V3 افزوده شده و مانند تیپ V4، به آنتن کوسه‌ای نیز مجهز شده است. گرافیک چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده است. البته ذکر این نکته مهم است با اینکه گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده؛ اما بدلیل طراحی غیراستاندارد موقعیت و ارتفاع چراغ‌ها، همچنان نمای بغل تارا زشت است.

از تغییرات دیگر تارا دنده‌ای V3 همانند تیپ V4 می‌توان به تغییر محل کلیدهای بالابر شیشه‌ها و افزوده شدن به رودری‌ها اشاره کرد.. باتوجه به اینکه ایران خودرو از طراحی داشبورد سیتروئن الیزه، C3-XR و… در تارا استفاده کرده بود، این انتظار وجود داشت که کلیدهای بالابر شیشه‌ها نیز در تارا V3 و V4، همانند نسخه‌های فول‌تر خودروهای مذکور شود. اما ایران خودرو این کار را انجام نداده و در اقدامی اختصاصی، پنل دکمه‌های شیشه بالابر سورن پلاس را در رودری تارا سال نصب کرده است.

چراغ ولکام که زیر درب‌های جلو نصب شده، از جدیدترین آپشن‌های افزوده شده به خانواده تارا سال است.

اما بالاخره ایران خودرو تصمیم گرفته تا برای اولین بار در بین خودروهای مجهز به گیربکس دستی خود، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را در تارا V3 نصب کند. اولین بار در یک خودرو داخلی مجهز به گیربکس دستی که سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای نصب شده، سایپا شاهین است. همانطور که از تصاویر ذیل معلوم است، جایگاه دکمه استارت مانند تیپ اتوماتیک بوده و از این نظر تفاوتی ندارد.

همچنین باتوجه به نصب دسته برف پاک‌کن و دسته راهنماهای جدید، می‌توان گفت که سنسورهای نور و باران به تارا سال دنده‌ای افزوده شده است. غربلیک فرمان پلاستیکی بوده و خبری از چرمی شدن نیست. متاسفانه بدلیل اینکه نمای کاملی از بخش سمت چپ داشبورد وجود ندارد، مشخص نیست که آینه تاشو برقی به تارا دنده‌ای افزوده شده یا خیر؟!

دستگیره‌های داخلی جدید متحرک، پنل جدید تنظیمات چراغ، سانروف و محل قرار دادن عینک از جمله تغییرات تیپ دنده‌ای می‌باشد. اینطور که پیداست، دوربین دنده عقب نیز به تارا V3 افزوده شده و دیگر این قطعه مهم ولی ارزان قیمت را دارد. البته که نصب همین دوربین عقب، حدود یک و نیم میلیون تومانی برای مالکان تارا دنده‌ای قبلی هزینه دارد!

خوشبختانه در تیپ جدید، شاهد نصب کنسول وسط نیز هستیم. البته که کیفیت کنسول وسط آنچنان بالا نبوده و اخباری مبنی بر شکستن نیز گزارش شده است.

یکی از انتقاداتی که به تیپ.های قبلی تاراها وارد است، محل تعبیه کلیدهای بالابر هرچهار شیشه دربها بود که ایران خودرو این مورد را اصلاح کرده است. همین است که دیگر جایگاه دکمه‌های بالابر شیشه‌ها خالی شده و به محل قرار دادن تلفن همراه تبدیل شده است.

اما تغییرات تارا سال دنده‌ای، صرفا محدود به امکانات رفاهی نبوده و شاهد آن هستیم که از نظر فنی هم تفاوتی نسبت به گذشته دارد. این تفاوت که در ۶ سرعته شدن گیربکس دستی تارا V3 خلاصه می‌شود، باعث خواهد شد تا مصرف سوخت خودرو تا حدی بهینه‌تر شود.

برای اولین بار، رانا پلاس سقف شیشه‌ای مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی شده و اکنون تارا دومین خودرویی است که موتور TU5 پلاس آن با گیربکس ۶ سرعته دستی هماهنگ شده است. پژو ۲۰۷i نیز بزودی مجهز به این گیربکس خواهد شد.

لازم به ذکر است که تارا سال، مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بوده که ایران خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. این پیشرانه، توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار، قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر، گشتاور را دارد. سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و… در این پیشرانه دیده می‌شود.

تارا سال V3 مجهز به تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی زاویه آینه‌های جانبی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، نمایشگر مالتی مدیای هفت اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه،  سانروف برقی، چراغ خوشامدگویی و… است.