دیجیزا/در تحقیقی که در منطقه اسکاندیناوی انجام شد، کاهش قد در زنان میانسال با افزایش خطر مرگ زودهنگام بر اثر حمله قلبی و سکته مرتبط بود.

با افزایش سن، قد هم کاهش می‌ یابد و مطالعات قبلی نشان داده اند که ممکن است احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش دهد.

در حالی که کاهش قد با افزایش سن در زنان بیشتر از مردان است، اما کاهش قد در زنان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این امر باعث شد محققان این مطالعه جدید ارتباط بین کاهش قد در زنان و خطر مرگ ناشی از هر علتی را بررسی کنند.

این مطالعه شامل بیش از ۲۴۰۰ زن سوئدی و دانمارکی متولد ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۲ بود.

قد آنها بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی و دوباره ۱۰ تا ۱۳ سال بعد بررسی شد. تاریخ و علت مرگ پس از اندازه گیری قد دوم به مدت ۱۷ تا ۱۹ سال کنترل شد.

به طور میانگین، زنان بین این دو اندازه گیری ۰.۷۶ سانتیمتر قد از دست دادند و مقدار آن بین ۰ تا ۱۴ سانتیمتر متغیر بود.

در طول ۱۹ سال نظارت، ۶۲۵ زن فوت کردند. بیماری‌های قلبی عروقی (شامل ۳۷ مورد سکته مغزی) علت اصلی مرگ در ۱۵۷ زن بود. بر اساس این گزارش، ۳۶۲ نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده بودند.

محققان دریافتند به ازای هر یک سانتیمتر کاهش قد، خطر مرگ زودرس به هر دلیلی ۱۴ درصد در بین زنان سوئدی و ۲۱ درصد در بین زنان دانمارکی افزایش یافت.

داده‌های جمع آوری شده از هر دو گروه نشان داد کاهش قد با بیش از دو برابر خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و ۷۱ درصد ریسک بالاتر مرگ زودرس به هر علتی مرتبط است.

«سوفیا کلینگبرگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، در این باره می‌گوید: «توصیه ما این است که فعالیت بدنی منظم نه تنها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است، بلکه در جلوگیری از کاهش قد نیز مفید است.»