شرکت‌های چینی علاقه خاصی به کپی‌کاری از روی محصولات معروف و پرفروش دارند! اما در سال‌های اخیر این شرکت‌ها با تغییر رویه به‌دنبال ایجاد هویتی مستقل هستند. با وجود این، ظاهرأ برخی از برندها، به‌ویژه آنهایی که عمر کمی دارند، نمی‌توانند روشی بهتر از کپی‌کاری پیدا کنند! در تازه‌ترین مورد این چنینی، شاهد تولد یک کپی مو به مو از مینی کلاسیک هستیم؛ امری که البته اعتراض شرکت ب ام و را به در پی داشته است. نکته جالب اینکه در پرونده حقوقی این کمپانی آلمانی توانسته طرف چینی را محکوم کند.

ماجرا به محصول شرکت Beijing Estek Technology مربوط می‌شود. این شرکت ماه می گذشته پتنتی از یک خودروی جدید را در سازمان دارایی‌هایی معنوی چین ثبت کرد. همان‌طور که در تصاویر می‌توانید مشاهده نمایید، این خودرو شباهت انکارناپذیری با مینی کلاسیک دارد.

کپی چینی مینی و توجه دقیق به جزئیات
در رابطه با مشخصات فنی این خودرو اطلاعات دقیقی در دست نیست. ولی یکی از نشریات محلی گزارش کرده موتور برقی روی محور جلو وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. نکته جالب اینکه با وجود بهره‌مندی از پیشرانه برقی، طراحان این خودرو شکل جلوپنجره و درپوش باک مینی اصلی را هم کپی کرده‌اند!

با توجه به محرز بودن کپی‌کاری شرکت چینی، کمپانی ب ام و وارد عمل شده و جولای گذشته درخواست کرد پتنت مربوطه باطل شود. حالا پس از چند ماه رای این پرونده حقوقی صادر شده است. در پرونده‌های این چنینی، معمولأ شرکت‌های چینی در برابر رقبای خارجی به‌پیروزی می‌رسند. اما این بار، چینی‌ها با سنت‌شکنی، رای به محکومیت Beijing Estek Technology داده‌اند. این شرکت سه‌ماه فرصت دارد به رای صادره واکنش نشان دهد.

امتیاز ویژه برای گریت وال
نکته تأمل‌برانگیز اینکه برخلاف کپی چینی مینی سازمان دارایی‌هایی معنوی این کشور، مشکلی با گریت وال و برند زیرمجموعه اورا (Ora) ندارد! شاید بدانید این برند نوپا محصولی به‌نام Punk Cat تولید می‌کند که با مشاهده آن بلافاصله به‌یاد فولکس واگن بیتل خواهید افتاد! البته این خودرو به مدل آلمانی شباهت دارد و نمی‌توان آن را یک کپی مو به مو دانست.

برخلاف فولکس واگن بیتل، Punk Cat دارای ۵ درب است و از نظر جزئیات ظاهری تفاوت‌هایی با آن دارد. از لحاظ پیشرانه باید گفت محصول جنجالی اورا، نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه تک موتوره دریافت می‌کند. این موتور ۱۶۹ اسب بخار قدرت دارد و با دو پک باتری قابل انتخاب است. در مدل پایه پک باتری ۴۷.۸ کیلووات ساعتی انرژی را تأمین می‌کند. اما در مدل فول این وظیفه را پک باتری ۵۹.۱ کیلووات ساعتی برعهده دارد. با اتکا به این قوای محرکه Punk Cat می‌تواند به نهایت سرعت ۱۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.