یک بیمار پیوندی پس از دریافت کبد جدیدی که پزشکان نزدیک به سه روز در دستگاهی زنده نگه داشته بودند، توانست سرطان را شکست دهد. این مرد ۶۲ ساله تنها پس از چند روز توانست بیمارستان را ترک کند و حال وی اکنون پس از یکسال خوب است.

برای نخستین بار در تاریخ پزشکی، یک بیمار دریافت کننده پیوند کبد، توانست سرطان را شکست دهد. این مرد سوئیسی که نامش فاش نشده، یک مورد سرطان کبد و همچنین سیروز کبدی و فشار خون بالا در شریان تغذیه کننده اندام  داشت که می تواند باعث خونریزی کشنده شود.

جراحان بیمارستان دانشگاه زوریخ استفاده از کبد پیوندی که در دستگاه ویژه ای زنده نگه داشته شده بود، وی را از سرطان و مشکلات کبدی نجات دادند. این اقدام می تواند پزشکی را متحول کرده و با مشکل کمبود اعضا مبارزه کند. این شاهکار هرگز در تاریخ پزشکی به دست نیامده بود. در حال حاضر، متخصصان بهداشت فقط می توانند اندام های قابل پیوند را به مدت ۱۲ ساعت در یخ نگهداری کنند.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی در ابتدا  کبد آسیب دیده را در دمای طبیعی بدن به مدت ۶۸ ساعت با آنتی بیوتیک درمان کردند. در ابتدا، کبد اهدایی به دلیل وجود تومور و سابقه آبسه‌ های مزمن در شکم اهدایی برای استفاده در پیوند اعضای استاندارد رد شد. زنده نگه داشتن اندام در دستگاه به پزشکان زمان کافی داد تا خوش خیم بودن تومور را تایید کنند و کبد را برای پیوند آماده کنند.

این دستگاه تا حد امکان از بدن انسان تقلید می کند تا شرایط ایده آل را فراهم کند. یک پمپ به عنوان جایگزینی برای قلب عمل می کند، یک اکسیژن ساز جایگزین ریه ها می شود و یک واحد دیالیز عملکرد کلیه ها را بر عهده می گیرد.

علاوه بر این، تزریق های هورمونی و مواد مغذی متعددی عملکردهای روده و پانکراس را انجام می دهند. به گزارش دیجیزا، در این دستگاه ویژه، بخشی مانند دیافراگم، کبد را با ریتم تنفس انسان حرکت می دهد. همه این فناوری ها تیم را قادر ساخت تا پیوند کبد خوبی را انجام دهد. محققان این اندام را ظرف ۶۰ دقیقه پس از برداشتن از دستگاه به بدن بیمار پیوند زدند. 

پروفسور پیر آلن کلاوین، سرپرست این عملیات پیچیده، درباره موضوع فوق می‌گوید: روش درمانی ما نشان می ‌دهد که با درمان کبد در دستگاه پرفیوژن، می‌توان فقدان عملکرد اندام‌ های انسان را کاهش داده و جان انسان‌ ها را نجات داد.

به گزارش دیجیزا، باید توجه داشت که پیوند کبد تنها امید برای بقای طولانی مدت بیماران مبتلا به نارسایی کبد است. برخلاف کلیه، قلب یا ریه ها، هیچ وسیله ای مانند دستگاه دیالیز وجود ندارد که بتواند به طور دائم عملکردهای کبد را تکرار کند.

شرح کامل این روش  پیشگامانه در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Biotechnology منتشر شده است.