دانشمندان می‌گویند وجود دو پروتئین در مغز می‌تواند به تشخیص آلزایمر منجر شود چون احتمال ابتلا به این بیماری را بسیار بالا می‌برد.

تحقیق نسبتاً بزرگی که توسط دانشمندان دانشگاه لوند سوئد انجام شده است، نشان می‌دهد که تشخیص بیماری آلزایمر پیش از بروز علائم ممکن است. روشی که محققان برای این تشخیص پیدا کرده‌اند، از طریق دو پروتئین انجام می‌شود که می‌تواند نشان دهد چه افرادی در آینده با علائم این بیماری درگیر می‌شوند.

محققان در این تحقیق بین‌المللی ۱۳۲۵ نفر را در سوئد، آمریکا، هلند و استرالیا زیر نظر گرفتند. این افراد در ابتدای تحقیق هیچ مشکلی به لحاظ شناختی نداشتند. آنها با استفاده از اسکن‌های PET وجود پروتئین‌های تائو و آمیلوید را در مغز افراد بررسی کردند.

در ادامه تحقیق که دانشمندان چند سال دیگر به سراغ داوطلبان رفتند، مشخص شد افرادی که این دو پروتئین را داشتند، حدود ۲۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به آلزایمر قرار گرفته بودند. «ریک اوسنکوپل»، نویسنده اول این مقاله می‌گوید: «زمانی که هردو پروتئین بتا-آمیلوید و تائو در مغز حضور دارند، آنها دیگر نه فاکتور ریسک، بلکه نشانه تشخیص هستند. پاتولوژیستی که نمونه‌های مغز را بررسی می‌کند، باید بلافاصله تشخیص آلزایمر را برای بیمار داشته باشد.»
تشخیص آلزایمر پیش از ظهور نشانه‌های شناختی ممکن است
 
اوسنکوپل می‌گوید محققان آلزایمر به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک گروه باور دارند که این بیماری تا زمان بروز علائم شناختی قابل تشخیص نیست. ولی گروه دوم می‌گویند تشخیص با اتکا بر بیولوژی و آنچه در مغز دیده می‌شود، می‌تواند صورت بگیرد. این محققان دانشگاه لوند هم خود را از گروه دوم می‌دانند.

اوسنکوپل باور دارد که درست مثل آزمایش سرطان پروستات، اگر در نمونه‌برداری متوجه سلول‌های سرطانی شویم، تشخیص بیماری سرطان را اعلام می‌کنیم، حتی اگر فرد علائم خاصی نداشته باشد. پژوهشگران با توجه به کشف داروهای نویدبخش جدید برای آلزایمر می‌گویند:

«اگر بتوانیم بیماری را قبل از ظهور چالش‌های شناختی تشخیص دهیم، در‌نهایت شاید بتوانیم از دارو برای کندتر کردن بیماری در مراحل ابتدایی استفاده کنیم. بیمار می‌تواند از ترکیب فعالیت فیزیکی و تغذیه خوب برای افزایش شانس جلوگیری یا کندتر کردن مشکلات شناختی در آینده استفاده کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بتوانیم درمان را به افرادی که دچار فقدان حافظه نشده‌اند، پیشنهاد کنیم.»
نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.