به نظر می رسد نوعی از گلبول های سفید خون که قبلاً فقط به عنوان کمک کننده در سیستم ایمنی شناخته می شدند، محرک سیستم دفاعی بدن در برابر تومورهای سرطانی هستند. این کشف به بهبود ایمونوتراپی برای حمله به سلول های سرطانی می انجامد.

 محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، در یک مطالعه حیوانی، دریافتند که جمعیتی از سلول ‌های T به نام سلول ‌های کمکی CD4 مثبت، به شروع زنجیره ‌ای از دفاع ‌های ایمنی ضد توموری که شامل نفوذ بهتر سلول های کشنده به تومورهای ملانوما و سرطان پستان می شود، کمک می ‌کنند. سلول های T متعلق به دسته ای از گلبول های سفید به نام لنفوسیت ها هستند که در سراسر سیستم لنفاوی بدن حرکت می کنند.

محققان می گویند، بسیاری از مطالعات قبلی و ایمونوتراپی های کنونی عمدتاً بر نقش یک نوع سلول کشنده به نام سلول های T CD8 مثبت متمرکز شده اند. با این حال، کمتر از ۲۰ درصد از بیماران به این درمان ها پاسخ می دهند. 

پژوهشگران افزودند، یکی از چالش برانگیزترین بخش های ایمونوتراپی های موجود، پایین بودن نرخ پاسخ دهی بیماران است. به گزارش دیجیزا، فقدان دانش در مورد چگونگی افزایش نفوذ لنفوسیت به تومور، موفقیت در بهبود میزان پاسخ به ایمونوتراپی سرطان را مختل می کند. یافته ‌های ما، نوید دهنده راه حلی برای این مشکل هستند.

سرطان، دومین عامل مرگ و میر در سطح ملی و جهانی است. در حال حاضر، جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی رویکردهای مرسوم برای درمان سرطان هستند. با این حال، اغلب سرطان ها با این رویکردها قابل درمان نیستند، زیرا برخی از آن ها متاستاتیک شده و از تومور اولیه در سراسر بدن پخش می ‌شوند و سلول ‌های بنیادی سرطانی خاص می ‌توانند نسبت به شیمی ‌درمانی و پرتودرمانی مقاوم شوند. ایمونوتراپی نیز در درمان طیف وسیعی از سرطان ‌ها امیدوارکننده است، اما تعداد نسبتاً کمی از بیماران به آن پاسخ می ‌دهند.

سیستم ایمنی دارای دو نوع سلول کشنده است؛ سلول ‌های T مثبت CD8 و سلول ‌های به اصطلاح کشنده طبیعی. هر دو می توانند به سلول های آلوده به ویروس و سلول های سرطانی حمله کنند. سلول های کشنده طبیعی، در سراسر بدن پرسه می زنند و به عنوان اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی ما عمل می کنند، اما نمی توانند به خودی خود، آنتی ژن های خاص اعم از سموم یا سایر مواد خارجی در بدن را تشخیص دهند.

 پس از شروع کار سلول های کشنده طبیعی، سلول های T مثبت CD8 که قادر به تشخیص آنتی ژن های خاص هستند، وارد عمل می شوند. در حالی که سلول ‌های T CD8 مثبت و مکانیسم ‌های آن‌ ها به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته ‌اند و در ایمونوتراپی ‌های موجود، مورد استفاده قرار می ‌گیرند، اطلاعات زیادی در مورد چگونگی فعال کردن عملکرد ضد توموری سلول ‌های کشنده طبیعی وجود ندارد.

با استفاده از آزمایش ‌های ژنتیکی روی موش ‌ها، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می ‌دهد نوع خاصی از سلول ‌های T CD4 مثبت، به نام سلول ‌های T حافظه مقیم بافت (tissue-resident memory T cells)، ممکن است در فعال کردن اولین خطوط مدافع سلول ‌های کشنده طبیعی، حیاتی باشند.به گزارش دیجیزا، آزمایش های آنها نشان داد که این سلول ها در برابر سرطان ملانوما و تومورهای سرطان سینه موثرند.

سلول‌های CD4 T خاص همراه با سلول ‌های کشنده طبیعی، نه تنها سلول ‌های تومور را از بین بردند و از پیشرفت تومور جلوگیری کردند، بلکه نفوذ سایر گلبول ‌های سفید خون یا لنفوسیت ‌ها به داخل تومور را نیز افزایش دادند. به گزارش دیجیزا، در این براه محققان اظهار داشتند، هدف ما ایجاد یک رویکرد درمانی قوی است که برای همه بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان، موثر باشد.

یافته های تحقیقاتی در مجله The Journal of Immunology منتشر شده اند.