طبق جدیدترین خبرها، امروز یک پردازنده ۸ هسته‌ای با نام Ryzen 7 7745HX از سری پردازنده‌های Ryzen 7000HX ای ام دی در بنچمارک Cinebench R23 مشاهده شد. پردازنده جدید AMD توانسته عملکردی در حدود ۳۴ درصد بهتر از پردازنده Ryzen 9 6900HX نسل قبل به ثبت برساند. برای جزئیات بیشتر از عملکرد پردازنده بعدی تیم سرخ ادامه این خبر دیجیزا را مطالعه کنید.

سری پردازنده های Ryzen 7000HX با اسم رمز «Dragon Range» پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ های گیمینگ آینده بوده که مبتنی بر تراشه‌های دسکتاپ این شرکت هستند. این پردازنده‌های آنلاک با توان حرارتی ۴۵W و بیشتر برای کاربران حرفه‌ای و لپ تاپ های گیمینگ بالارده طراحی شده‌اند. پردازنده Ryzen 7 7745HX تنها محصول این سری نیست و AMD قصد دارد یک مدل ۶ هسته ای به نام ۷۶۴۵HX را نیز در این خانواده عرضه کند. اما احتمالاً پردازنده ۸ هسته‌ای Ryzen 7 7745HX همان چیزی است که بیشتر گیمرها را به خود جذب می‌کند.

بنچمارک پردازنده Ryzen 7 7745HX ای ام دی
فرکانس بوست این پردازنده ۵.۱ گیگاهرتز بوده و فرکانس پایه آن ۳.۶ گیگاهرتز است. در نتیجه این پردازنده باید در محدوده توان ۴۵ تا ۷۵ وات کار کند، بنابراین قطعاً بهتر از دیگر پردازنده های لپ تاپ AMD در چند سال اخیر عمل خواهد کرد.

اخیراً در وبسایت Bilibili، یک امتیاز بنچمارک با لپ تاپی مجهز به پردازنده Ryzen 7 7745HX به اشتراک گذاشته شده است. این پردازنده با بنچمارک Cinebench R23 مورد آزمایش قرار گرفت که در آن به ترتیب امتیازهای ۱۸۲۸ و ۱۸۶۰۶ را در آزمون‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به دست آورد.

با مقایسه‌ی سریعی بین بنچمارک بدست آمده برای این پردازنده و نسل قبلی پردازنده‌های اینتل و ای ام دی که از داده های عمومی وب‌سایت Notebookcheck گرفته شده است، به نتایج جالبی می‌توان رسید. پردازنده Ryzen 7 7745HX در تست تک هسته ای ۱۵ درصد سریعتر از Ryzen 9 6900HX مبتنی بر Zen3 و در چند هسته‌ای ۳۴ درصد سریعتر از آن عمل نموده است. این مقایسه بین دو پردازنده HX با تعداد هسته یکسان است، اما مدل Zen4 حدود ۲۰۰ مگاهرتز فرکانس بوست بالاتری دارد.

جالب اینجاست که پردازنده ۷۷۴۵HX حتی به سطح عملکرد چند هسته‌ای پردازنده دسکتاپ ۶۵ واتی Ryzen 7 7700 non-X  که اولین بار در CES 2023 رونمایی شد، نیز رسیده است. علاوه بر این، پردازنده AMD Ryzen 7 7745HX در مجموع عملکردی بسیار نزدیک به پردازنده Core i9-12950HX (آخرین پرچمدار مخصوص لپ تاپ اینتل با ۱۶ هسته) به ثبت رسانده است که با توجه به تعدادی هسته‌های آن بسیار دور از انتظار است.

AMD قرار است اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده ۷۰۴۵HX را در این ماه عرضه کند، اما هنوز جزئیاتی در این مورد منتشر نشده است.

نظر شما در مورد پردازنده Ryzen 7 7745HX ای ام دی چیست؟ به نظر شما لپ تاپ های مجهز به این پردازنده در چه محدوده قیمتی عرضه می‌شوند؟