دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

با اَبَرانسان‌ها در دنیای واقعی آشنا شوید

با اَبَرانسان‌ها در دنیای واقعی آشنا شوید

هرگاه سخن از ابر انسان می‌شود، یاد شخصیت‌های افسانه‌ای سرزمین‌های کهن یا فیلم‌های تخیلی دنیای مدرن می‌افتیم. انسان‌هایی که توانایی خاص و عجیب، فراسوی همنوعان خود داشتند. در واقعیت هم افرادی هستند که با توانایی‌های حیرت انگیزشان، دیگران را به تعجب واداشته‌اند.

برای بسیاری از ما شنا یک مهارت است که آن را مفید می‌دانیم، اما برای مردم قبیله‌ای در آسیا راهی برای بقا است. مردم قبیله باجائو، که به «کولیان دریا» مشهورند، به تکنیکی دست یافته اند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد که برای مدتی بسیار طولانی‌تر از هر فرد دیگری در دنیا، نفس خود را زیر آب نگه دارند. آن‌ها می‌توانند در عمق ۶۱ متری اقیانوس تا ۱۳ دقیقه شنا کنند. اما این توانایی حاصل ممارست در تمرین نیست.

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از این انسان‌ها که توانسته‌اند به تمام قدرت و توان بیولوژیکی بدنشان دست پیدا کنند، آشنا کنیم. در واقع قدرت آن‌ها چیزی است که در وجود همه ما انسان‌ها قرار دارد و فقط باید آن‌ها را کشف کنیم و به کار گیریم.

قبیله باجائو

از پیر تا جوان، باجائویی‌ها مردمانی اهل رنگ و جشن و شادی و موسیقی اند که قرن‌ها است در سواحل مالزی، اندونزی و فیلیپین زندگی می‌کنند. بیشتر تاریخ این قبیله با خانه به دوشی و دریانوردی سپری شده است. بسیاری از باجائویی‌ها هنوز هم همین سبک زندگی را دارند و به همین دلیل هم هست که به «کولیان دریایی» معروف اند.

مردم این قبیله صد‌ها سال است که در دریا زندگی می‌کنند

مردم باجائو برای آنکه بتوانند با صید ماهی و دیگر چیز‌های دریایی از آن‌ها برای تهیه‌ی غذا یا تجارت استفاده کنند، از سن بسیار کم شروع به یادگیری شنا و غواصی می‌کنند. آن‌ها ممکن است ۶ تا ۱۰ ساعت از روز را در آب سپری کنند که بیشتر این مدت را هم زیر آب هستند. مشکل این است که حالا جمعیت ماهی‌ها نسبت به ۲۰ سال قبل به میزان قابل توجهی کمتر است، به همین دلیل برای صید همان مقدار ماهی باید مدت زمان بیشتری زیر آب ماند.

ساختار بدن آن‌ها با ما متفاوت است

باجائویی‌ها برای آنکه بتوانند در اعماق دریا دوام آورند، دستخوش تغییراتی فیزیکی شده اند. این تغییرات نتیجه بخش بوده و آن‌ها حالا طحال بزرگ تری دارند، چیزی که برای حفظ گلبول‌های قرمز اکسیژن دار شده ضروری است و آن‌ها را قادر می‌سازد مدت زمان بیشتری زیر آب دوام آورند. دانشمندان همچنین پی برده اند که کودکان کوچک سال دید کاملی در زیر آب دارند، سازگاری مهمی که چشم‌ها را از قدرت تطبیق با آن شرایط برخوردار می‌کند.

از تکنیک‌های به خصوصی استفاده می‌کنند

ما حالا می‌دانیم که گروهی از «کولیان دریایی» در جنوب شرقی آسیا این توانایی را دارند که در حین غواصی آزاد برای صید ماهی، نفس خود را برای مدت زمان بسیار زیادی نگه دارند و دلیل آن تکامل است. مردم باجائو بدون استفاده از هیچ تجهیزات غواصی مدرنی به توانایی غواصی در عمق ده‌ها متری زیر آب دست یافته اند. آن‌ها به جای چنین تجهیزاتی، از وزنه، عینک‌های چوبی دست ساز و یک نفس هوا استفاده می‌کنند.

دریا خانه‌ی آن‌ها است

آن‌ها احتمالاً صد‌ها سال است که در خانه‌های قایقی زندگی می‌کنند و در دریا‌های جنوب شرقی آسیا از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می‌روند و به ندرت پا به خشکی می‌گذارند. به همین دلیل، هر چه نیاز داشته باشند از دریا می‌گیرند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *