دیجیزا/ اخیراً یکی از مرجع‌های جمع‌آوری عناوین قدیمی نینتندو، نسخه‌ای از بازی منتشر نشده‌ی استودیوی رِئر (Rare) برای کنسول نینتندو ۶۴ با نام Dinosaur Planet را در اینترنت به اشتراک گذاشت.

با وجود توسعه‌ی بازی‌های بسیار محبوب و تحسین شده‌ای با نام‌های Donkey Kong Country و GoldenEye 007، به جرات می‌توان استودیوی Rare را یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین توسعه‌دهندگان دوران اوج سوپر نینتندو و نینتندو ۶۴ قلمداد کرد. همچنین، این استودیو که عناوین بسیار مشهور دیگری نظیر Perfect Dark را نیز در کارنامه‌ی خود می‌بیند و اخیراً نیز خبر توسعه‌ی ریبوت این بازی توسط این استودیو که مجدداً با گردآوری جمعی از مشهورترین و با سابقه‌ترین طراحان و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی شکل گرفته است نیز منتشر شد.

همان‌طور که اشاره شد، این استودیو نقش پر رنگی در توسعه‌ی برخی از عناوین نام‌آشنای کنسول‌های نینتندو داشت و در اواخر دوره‌ی نینتندو ۶۴ نیز قرار بود تا عنوان دیگری با نام Planet Dinosaur توسط استودیوی Rare برای این کنسول منتشر شود. اما اندکی بعد، بنا به دلایلی شرکت نینتندو و این استودیو تصمیم گرفتند تا انتشار این بازی که علاوه بر تکمیل بودن، چند نسخه‌ای از آن نیز در نمایشگاه‌های مختلف در دسترس بازی‌بازان قرار گرفته بود را به کلی لغو کنند.

به هر ترتیب، اطلاعاتی که بعدها از این عنوان نافرجام منتشر شد، نشان از یک بازی سرگرم کننده و جالب داشت که در حقیقت به دلیل توسعه‌ی بازی Star Fox Adventures توسط این استودیو بر روی گیم‌کیوب به کلی به دست فراموشی سپرده شد. اما به لطف منبعی با نام Forrest of Illusion که تنها نسخه‌ی به جا مانده (تاکنون) از این بازی را از کالکتوری سوئدی خریداری کرده است، این عنوان هم‌اکنون در دسترس بازی‌بازان در سطح اینترنت قرار دارد و تنها به صورت آنلاین قابل تجربه است؛ چرا که گویا نرم‌افزارهای شبیه‌ساز در اجرای بدون مشکل آن ناتوان هستند.

اما موضوع واضح این است که با وجود جوان بودن صنعت بازی‌های ویدیویی، باز هم شاهد از بین رفتن همیشگی برخی از عناوین هستیم که دیگر حتی یک نسخه از آن‌ها نیز وجود ندارد و همین موضوع، اهمیت مرجع فوق را بیش از پیش نمایان می‌کند.