یک شرکت فرانسوی موفق شد نوعی اسپری بینی با کاربری مشابه واکسن بسازد که فرد را با دو اسپری به فاصله سه هفته در برابر همه سویه های کرونا محافظت می کند.
اگرچه واکسن‌ های کووید ۱۹ اشکال و انواع شدید بیماری را محدود می‌ کنند، اما قادر به جلوگیری از انتقال انسان به انسان ویروس نیستند و این سوال پیش می آید که بالاخره چه زمانی می توانیم از همه محدودیت ها خلاص شویم؟ به نظر می رسد یک واکسن جدید فرانسوی در قالب یک اسپری بینی با این چالش مقابله کند!
یک تیم فرانسوی از دانشگاه تور در یک پروژه تحقیقاتی ، این واکسن کرونا که همه انتقال‌ ها را از فردی به فرد دیگر مسدود می ‌کند، تولید کرد. 
شرکت فرانسوی LoValTech متعلق به فناوری لوا ولی (Loire Valley) که در ژانویه ۲۰۲۲ تأسیس شد، مجوز انحصاری بهره برداری از حق امتیاز واکسن جدید را دارد. مجوز بازاریابی باید در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ صادر شود.
آزمایش های پیش بالینی این واکسن در آزمایشگاه جوندگان از قبیل همستر و موش انجام شده است. پروتکل این واکسیناسیون شامل دو اسپری بینی به فاصله سه هفته است. این واکسن نه تنها باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود، بلکه ویروس را خنثی کرده و انتقال ویروس ها بین انسان ها را از بین می برد. فایده این نوع واکسن دو برابر واکسن های حال حاضر است به طوری که ویروس از انتشار و آلوده کردن افراد دیگر باز می ماند و همچنین ویروس کمتر گردش کرده و خطر کمتری برای ظهور انواع جدید ایجاد می کند. انتظار می رود آزمایش های بالینی انسانی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز شود.
واکسن فوق از پروتئین های ویروسی تشکیل شده است که در معرض جهش نیستند. این بدان معنی است که واکسن از قبل در برابر همه انواع ویروس کرونا موثر خواهد بود! این واکسن علاوه بر ایمنی هومورال باعث ایجاد ایمنی سلولی نیز می شود. در حالی که سایر واکسن ها تولید آنتی بادی ها (ایمنی هومورال) را تحریک می کنند، این واکسن لنفوسیت های T (ایمنی سلولی) را نیز فعال می کند. آخرین آزمایش‌ ها نشان می ‌دهد که این واکسن در برابر نوع دلتای ویروس کرونا مؤثر است. در مورد نوع اومیکرون، تیم تحقیقاتی هنوز در موقعیتی برای اظهار نظر نیست، اما نتایج اولیه به نظر دلگرم کننده است.
در ضمن واکسن مذکورشامل پروتئین های ویروسی است و به فناوری های mRNA متکی نیست. ممکن است این نوع واکسن بتواند کسانی را که مایل به واکسینه شدن با واکسن های دیگر نیستند را متقاعد کند. علاوه بر این، نگهداری این واکسن آسان است و می توان آن را بین چهار تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری کرد.
اگرچه بخش بزرگی از جمعیت کشورهای توسعه یافته بدون شک تا زمان ارائه این واکسن، سه دوز واکسن خود را دریافت کرده اند، اما این واکسن بینی می تواند ابزار جدید مهمی برای مبارزه با ویروس در کشورهای در حال توسعه باشد.