دیجیزا/ یک شرکت رباتیک پهپادی خودران توسعه داده که با استفاده از هوش مصنوعی میوه‌های رسیده را تشخیص داده و آن‌ها را می‌چیند.

چیدن میوه یکی از مشاغل سخت به شمار رفته و کارگران باید روزانه دقایق زیادی از ساعات کاری خود را صرف ایستادن، خم شدن یا بالا رفتن از درختان کنند. میوه‌چینی جزو مشاغل فصلی با دستمزد کم محسوب شده و امکان پیشرفت شغلی در آن بسیار کم است. با مهاجرت نسل جوان به شهرها، باغ‌ها با مشکل پیر شدن میوه‌چین‌ها و کمبود نیروی فصلی مواجه هستند.

همه گیری کووید-۱۹ با اعمال محدودیت در سفرهای بین المللی، مشکل کمبود کارگران فصلی را بیش از پیش بیشتر کرده است. در این گونه مواقع، می‌توان از ربات‌ها برای چیدن میوه استفاده کرد.

شرکت Tevel Aerobotics Technologies رباتی خودران با قابلیت پرواز کردن توسعه داده که با استفاده از هوش مصنوعی، میوه‌های رسیده را تشخیص داده و آنها را می‌چیند. این شرکت می‌گوید ربات‌های میوه‌چین می‌توانند خلاء کمبود کارگران را با هزینه کمتر پر کرده و مدیریت باغ را آسان‌تر می‌کنند.

ربات مورد بحث با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، درختان را پیدا کرده و با استفاده از الگوریتم‌های بینایی، میوه‌ها را از بین شاخ و برگ شناسایی می‌کند. زمانبندی در چیدن میوه‌ها بسیار مهم است و برای مثال اگر برخی میوه‌ها دو هفته دیرتر چیده شوند، حدوداً ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهند. ربات‌ها با دسته‌بندی اندازه و میزان رسیدگی، فقط میوه‌های کاملاً رسیده را چیده و این مشکل را از بین می‌برند.

ربات پس از انتخاب میوه، بهترین مسیر برای نزدیک شدن به آن را انتخاب کرده و با استفاده از بازوی مخصوص، آن را می‌چیند. ربات‌ها به لطف متصل شدن به یک مغز مرکزی که روی زمین قرار گرفته، از برخورد کردن با یکدیگر جلوگیری کرده و می‌توانند ۲۴ ساعته فعالیت کنند.

ربات‌ها با وجودی که انجام بسیاری از کارها را آسان‌تر می‌کنند، سبب بیکار شدن نیروی انسانی خواهند شد. Tevel Aerobotics می‌گوید ربات‌های این شرکت قرار نیست جای کارگران را بگیرند، بلکه مکمل آنها خواهند بود.