اینتل در همکاری با مرکز ابررایانشی بارسلونا آزمایشگاه تحقیقاتی جدیدی با محوریت معماری RISC-V احداث می‌کند. این آزمایشگاه بودجه‌ی ۴۰۰ میلیون یورویی دراختیار خواهد داشت.
 
اینتل و مرکز ابررایانشی بارسلونا موسوم به BSC در بیانیه‌ای مشترک می‌گویند به‌دنبال سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی (حدودا ۴۲۶ میلیون دلار) در یک آزمایشگاه هستند تا سراغ توسعه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری RISC-V بروند. این پردازنده‌ها برای تولید ابرکامپیوترهای زتامقیاس کاربرد پیدا خواهند کرد.

براساس گزارش تامز هاردور، آزمایشگاه مورد اشاره صرفاً پردازنده‌ی مرکزی برای نسل بعد ابرکامپیوترها نمی‌سازد و سراغ تولید پردازنده‌های دیگری می‌رود که برای پردازش‌های هوش مصنوعی و خودروهای خودران استفاده خواهند شد. آزمایشگاه تحقیقاتی جدید اینتل و BSC در شهر بارسلونا احداث می‌شود و در طول ۱۰ سال آینده ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه از سوی اینتل و دولت اسپانیا دریافت می‌کند.

هدف اصلی آزمایشگاه تحقیقاتی مشترک اینتل و BSC بهره‌گیری از معماری مجموعه‌ دستورالعمل متن‌باز RISC-V برای گستره‌ی متنوعی از وظایف پردازشی است. احداث آزمایشگاه جدید لزوماً به این معنی نیست که اینتل از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری RISC-V در اولین ابرکامپیوتر زتامقیاس خود استفاده می‌کند، بلکه در شرایط فعلی صرفاً به این معنی است که اینتل تمایل بیشتری به معماری RISC-V از خود نشان داده است.

اینتل سال گذشته‌ی میلادی تلاش کرد SiFive را تصاحب کند. SiFive یکی از برترین شرکت‌های دنیا در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های RISC-V است و در بین اصلی‌ترین حامیان سازمان غیر انتفاعی RISC-V International حضور دارد.

درحالی‌که ۲۱٫۳ میلیون دلار مبلغ قابل‌توجهی به نظر می‌رسد، نباید فراموش کنیم اینتل قصد دارد در سال‌های پیش رو سرمایه‌ی بسیار بیشتری را صرف تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری x86 کند. بدین ترتیب سرمایه‌گذاری روی معماری RISC-V به معنی کاهش توجه اینتل به معماری x86 نیست.

اینتل در طول فعالیت چندین ساله‌اش صدها میلیون دلار روی معماری‌های غیر از x86 (نظیر i960 و i860 مبتنی‌بر RISC در دهه‌ی ۱۹۸۰، Arm در دهه‌ی ۲۰۰۰ و IA64 و Itanium مبتنی‌بر VLIW در دهه‌ی ۱۹۹۰ و دهه‌ی ۲۰۰۰) سرمایه‌گذاری کرده است. اینتل در نهایت سراغ استفاده‌ی گسترده از معماری‌های مورد اشاره نرفت؛ اما فناوری‌های توسعه‌یافته برای این معماری‌ها در محصولات مبتنی‌بر x86 مورد استفاده قرار گرفتند.

اینتل با سرمایه‌گذاری بیشتر روی معماری RISC-V می‌تواند هم‌زمان به چندین دستاورد دست پیدا کند. فرض کنید مهندسان فعال در آزمایشگاه تحقیقاتی جدید نوعی فناوری پردازشی توسعه دهند که امکان استفاده از آن در ابرکامپیوترهایی با قدرت زتافلاپس وجود داشته باشد. در چنین شرایطی اینتل می‌تواند از همان فناوری در محصولات اختصاصی خودش استفاده کند. همچنین ممکن است CPUها و SoCهای توسعه‌داده‌شده توسط اعضای آزمایشگاه در داخل کارخانه‌های اینتل به مرحله‌ی تولید برسند.

یکی از مدیران اینتل می‌گوید رایانش با قدرت بالا (HPC) مقوله‌ای کلیدی برای حل چالش‌برانگیزترین مشکلات دنیا است و اینتل قصد دارد برای فرا رسیدن دوران سیستم‌های HPC زتامقیاس تلاش زیادی انجام دهد. به گفته‌ی او، مرکز ابررایانشی بارسلونا برای دستیابی به این هدف به اینتل کمک می‌کند.

اینتل سال گذشته گفت که قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ ابرکامپیوتری در کلاس زتافلاپس بسازد. این یعنی تیم آبی در تلاش است قدرت پردازشی ابرکامپیوترها را در عرض تنها پنج سال به‌میزان ۱٬۰۰۰ برابر افزایش دهد. اینتل در آن زمان گفت برای عملی کردن اهدافش به معماری‌های پردازشی جدید، معماری‌های سیستمی جدید، حافظه‌ی پرسرعت و رابط مدرن‌تر I/O نیاز دارد و باید سراغ استفاده از لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر و روش‌های پیچیده برای پکیجینگ تراشه برود.

یکی از راهکارهای اینتل برای افزایش چشم‌گیر قدرت پردازشی، توسعه‌ی معماری جدیدی است که هسته‌های همه‌کاره‌ی x86 را با پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر Xe-HPC ترکیب کند. اولین محصولات ساخته‌شده برپایه‌ی این ایده در قالب خانواده‌ی Falcon Shores تولید می‌شوند. اینتل هم‌اکنون در حال کار روی پردازنده‌های مورد انتظار سری Falcon Shores است.