به نظر می‌رسد کارمندان تسلا طی روز‌های آتی بر سر دوراهی دشواری قرار بگیرند، آنها باید یا مانند همکاران‌شان در خط تولید به شکل حضوری در محل کار خود حاضر شوند و یا اینکه وسایل خود را جمع کنند و به دنبال شغل دیگری بگردند.

«سم نیسیم»، یکی از سهامداران تسلا ایمیل دریافت شده از ایلان ماسک با عنوان «دورکاری دیگر قابل قبول نیست» را به اشتراک گذاشته و با استناد به محتوای ایمیل مذکور ظاهرا دوره دورکاری کارمندان تسلا به پایان رسیده است.

ماسک در متن این ایمیل گفته «هر کسی که تمایل به دورکاری دارد باید حداقل (تاکید می‌کنم «حداقل») هفته‌ای ۴۰ ساعت در محل کار خود حضور داشته باشد، در غیر این صورت از تسلا جدا شود.»

با این حال طرفداران دورکاری این موضوع را مطرح می‌کنند که سیستم کاری مذکور کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد، اما از سوی دیگر افرادی هم اعتقاد دارند که این روش کاری به نابرابری اجتماعی دامن می‌زند زیرا دو طبقه جدا از نیروی کاری به وجود می‌آورد که در آن کارمندان از مزایای دورکاری بهره‌مند می‌شوند اما کارگران خط تولید همچنان از انعطاف این سیستم کاری بی‌بهره می‌مانند.

اظهارات ایلان ماسک در خصوص پایان دورکاری در تسلا
ایلان ماسک در ایمیل خود گفته که کارمندان باید در دفتر اصلی حاضر شوند نه شعبه‌هایی که به شغل آن‌ها ارتباطی ندارد. برای مثال اگر فردی مسئول ارتباط عمومی در کارخانه فریمونت است، نمی‌تواند در جای دیگر در دفتر حضور پیدا کند.


  
ماسک همچنین گفته اگر حضور فردی در دفتر غیرممکن باشد، شخصا آن‌ها را بررسی و تایید می‌کند.

لازم به ذکر است شرکت‌های عظیم فناوری مانند تسلا که به شدت وابسته برنامه‌نویسان نرم‌افزاری یا توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی هستند، مدت‌هاست مشغول بررسی نیاز به حضور در محل کار هستند.

برای مثال آلفابت جهت برنامه کاری کارکنان بخش موتور جستجوی گوگل از رویکردی ترکیبی شامل سه روز کاری حضوری در هفته استفاده کرد، در سوی دیگر شرکت Salesforce که از نرم‌افزار تجاری مبتنی بر پردازش ابری بهره می‌برد نیز عقیده دارد تا زمانی که کارکنان در یک منطقه زمانی قرار دارند، مهم نیست از کجا مشغول کار هستند.


با این حال تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که ایلان ماسک به هیچ وجه دل خوشی از دورکاری ندارد چراکه پیش‌تر در واکنش به تاخیر اپل برای آغاز کار حضوری، کارمندان دورکار را «سگ‌های تنبل» خوانده بود.