بسیاری از افراد دارای ترس از پرواز هستند و تقریبا بیشتر کسانی که برای نخستین بار سوار هواپیما می شوند با خود فکر می کنند اگر هواپیما سقوط کرده یا از آن بیرون پرتاب شویم چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا قبل از برخورد با زمین کشته می شویم؟
یک هواپیمای مسافربری تجاری با حداکثر سرعت ۸۳۰ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع حدود ۱۰ هزار متری حرکت می کند. جدا از این واقعیت که درهای هواپیما به طور خودکار در هنگام پرواز قفل می شوند، اختلاف فشار در آن ارتفاع بیش از پنج تن بر متر مربع است.
درهای هواپیما به سمت داخل باز می شوند، بنابراین امکان باز کردن در وجود نداشته و این کار مانند تلاش برای باز کردن دری است که یک فیل روی آن نشسته است.همه این موارد به این معنی است که برای سقوط یک فرد از هواپیما، در وهله اول، باید اتفاق بسیار بدی برای خود هواپیما رخ داده باشد. اتفاقاتی مانند انفجار یا خرابی ساختاری فاجعه ‌بار، که احتمالاً باعث آسیب جدی بدنه هواپیما و ایجاد حفره در آن شده باشد.
با فرض اینکه از این انفجار منجر به آسیب دیدن هواپیما جان سالم به در ببرید و در هنگام خروج به بال یا دم هواپیما برخورد نکرده و سقوط آزاد را تجربه کنید، شما ناگهان از دمای عادی داخل کابین هواپیما وارد محیطی با  فشار هوای کمتر از یک چهارم فشار طبیعی سطح دریا و دمای منفی ۴۸ درجه سانتی گراد مواجه خواهید شد.
سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده حداکثر زمان هوشیاری در این شرایط را در این ارتفاع فقط ۳۰ ثانیه می داند. این دوره ای است که هنوز می توانید قبل از اینکه کمبود اکسیژن بر شما غلبه کند، واکنش منطقی به محیط اطراف خود نشان دهید. پس از ۳۰ ثانیه شما دچار گیجی و بی‌ حسی خواهید بود و به زودی از حال می ‌روید، اما خفه نخواهید شد.
 مطالعات پژوهشگران در دهه ۱۹۶۰ نشان داد که شامپانزه ها می توانند تا سه دقیقه و نیم در خلاء تقریباً بدون هیچ گونه اثرات طولانی مدت زنده بمانند. البته، شما همچنین در تمام این مدت با سرعتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سقوط می کنید، بنابراین هر دقیقه شما را ۳ هزار و ۳۰۰ متر به زمین نزدیک می کند. این فاصله حداکثر سه دقیقه به شما فرصت می ‌دهد تا شرایط جوی را تحمل کنید که این شرایط با نزدیک شدن شما به زمین بهتر می شود.

 پس از آن، شما مشکلات بسیار بزرگتری برای نگرانی دارید زیرا سقوط با این سرعت و برخورد با هر سطحی در زمین به معنی مرگ قطعی است.
در خاتمه گفتنی است در طول تاریخ هوانوردی تنها یک نفر از سقوط از هواپیما در این ارتفاع جان سالم به در برده است: مهماندار وسنا وولوویچ که در پرواز ۳۶۷ JAT در سال ۱۹۷۲ حضور داشته و هواپیمای وی در ارتفاع ۱۰ هزار ۱۶۰ متری توسط یک بمب تروریستی منفجر شد. اما او در داخل بدنه آسیب دیده گیر افتاده بود، که این امر تا حدی تاثیر برخورد با زمین را کاهش داد.