یک مطالعه جدید این باور قدیمی اقتصادی را به چالش می‌ کشد که انسان به طور طبیعی دارای خواسته‌ های نامحدود است و نشان می دهد که بیشتر مردم واقعاً نمی خواهند میلیاردر شوند.

 در یک نظرسنجی روانشناسان اجتماعی از نزدیک به ۸ هزار نفر از مردم ۳۳ کشور در شش قاره پرسیدند که چقدر پول در زندگی ایده آل خود می خواهند. در ادامه پژوهشگران دریافتند که در ۸۶ درصد از کشورها، اکثر مردم فکر می‌ کنند که می ‌توانند با ۱۰ میلیون دلار آمریکا یا کمتر به زندگی ایده ‌آل خود دست یابند و در برخی کشورها این ایده ‌آل در کل هزینه‌ ها کمتر از یک میلیون دلار آمریکا است. 

به گفته پژوهشگران این موضوع نشان می دهد که دارایی های ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد کنونی جهان با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای ۲۰۰ هزار نفر کافی است تا به سطح زندگی ایده آل خود برسند.

تلاش برای افزایش مستمر ثروت فردی و دنبال کردن رشد اقتصادی بی ‌پایان با افزایش استفاده از منابع و ایجاد آلودگی، پیامدهای زیست‌ محیطی وحشتناکی برای سیاره زمین داشته است. اما این یافته ‌ها این ایده را به چالش می‌ کشند که رویکردهای مبتنی بر محدود کردن ثروت و رشد برای دستیابی به پایداری بر خلاف ایده ‌ها و آرمان‌ های بشری است.

دکتر رناتا بونگیورنو (Renata Bongiorno) روانشناس اجتماعی در دانشگاه اکستر و یکی از پژوهشگران این مطالعه توضیح می ‌دهد: یافته‌ ها نشان می دهند که دیدگاه اکثریت در سیاست‌هایی که اجازه انباشت مقادیر بیش از حد ثروت توسط تعداد کمی از افراد را می ‌دهد منعکس نمی ‌شود.

اگر بیشتر مردم برای ثروتی محدود تلاش می ‌کنند، سیاست ‌هایی که از خواسته ‌های محدودتر مردم حمایت می ‌کنند، مانند مالیات بر ثروت برای تأمین بودجه طرح ‌های پایداری، ممکن است محبوب ‌تر از آنچه معمولاً به تصویر کشیده می ‌شود، باشد.

در این پژوهش محققان به طور خاص از مردم خواستند تا زندگی کاملا ایده آل خود را تصور کرده و سپس در نظر بگیرند که در آن زندگی چقدر پول می خواهند. شرکت کنندگان جایزه مورد نظر خود را در یک قرعه کشی فرضی از بین ۱۰ هزار دلار، ۱۰۰ هزار دلار، ۱ میلیون دلار، ۱۰ میلیون دلار، ۱۰۰ میلیون دلار، ۱ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار یا ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا انتخاب کردند. به گزارش دیجیزا، تاکید شد که شانس برنده شدن در هر قرعه کشی یکسان است.

محققان این فرضیه را مطرح کردند: افراد به صورت طبیعی دارای خواسته‌ های سیری ناپذیر هستند یعنی افراد نمی ‌توانند نقطه ‌ای را تصور کنند که خواسته‌ هایشان به طور کامل برآورده شود و همیشه آرزوی انباشته کردن ثروت بیشتر یا بهتر را دارند و قطعا ۱۰۰ میلیارد دلار جایزه را نسبت به مقادیر کمتر انتخاب می ‌کنند.

جالب اینجاست که افراد با خواسته های نامحدود در اکثر کشورهای مطالعه در اقلیت بودند. آنها معمولاً افراد جوانتر و شهرنشینان بودند که برای موفقیت، قدرت و استقلال ارزش بیشتری قائل بودند. به گزارش دیجیزا، آن‌ها همچنین در کشورهایی که نابرابری را بیشتر می ‌پذیرفتند و در کشورهایی که بیشتر جمع ‌گرا هستند و بیشتر بر مسئولیت ‌ها و پیامدهای گروهی تمرکز می‌ کنند، فراوان تر بودند.

به گزارش دیجیزا، دکتر پل بین (Paul Bain) محقق ارشد این مطالعات از دپارتمان روانشناسی در دانشگاه باث بریتانیا، می ‌گوید: ایدئولوژی خواسته ‌های نامحدود، زمانی که به‌ عنوان طبیعت انسان به تصویر کشیده می ‌شود، می ‌تواند فشار اجتماعی را برای مردم ایجاد کند. کشف این که زندگی ایده ‌آل اکثر مردم در واقع کاملاً معتدل است، می‌ تواند رفتارهای اجتماعی را برای افراد آسان ‌تر کند تا با آنچه که آنها را واقعاً خوشحال می ‌کند زندگی کرده و حمایت از سیاست ‌های قوی‌ تری برای کمک به حفاظت از کره زمین را پیشنهاد می کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Sustainability منتشر شده‌ است.