یک فعال حقوق مصرف‌کنندگان شکایت جدید حدودا ۹۱۵ میلیون دلاری علیه اپل تنظیم کرده و غول فناوری را به عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد کاهش عملکرد گوشی‌های قدیمی آیفون به کاربران خود متهم کرده است. غول فناوری در گذشته با ارائه یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، عملکرد دستگاه‌های خود را کاهش داده تا باتری دستگاه بهتر به نظر برسد.

سال ۲۰۱۷ گفته شده بود که اپل ظاهرا در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، عملکرد گوشی‌های خود را کاهش می‌دهد. حتی اپل نیز پس از گذشت زمانی، این تصمیم بحث برانگیز را با هدف جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی گوشی کاربران تایید کرد اما هیچ امکانی برای غیرفعال کردن این قابلیت به آن‌ها ارائه نکرد و حتی اطلاع‌رسانی درستی هم در این رابطه نشد.
  
حالا «جاستین گاتمن»، یک فعال حقوق مصرف‌کنندگان، به دلیل نحوه رسیدگی غول فناوری به این موضوع، شکایتی را علیه اپل تنظیم کرده است. در صورت پیروزی او، اپل باید بیش از ۹۱۵ میلیون دلار خسارت پرداخت کند که این مبلغ بین ۲۵ میلیون نفری تقسیم می‌شود که یکی از گوشی‌های قدیمی آیفون را خریده‌اند.

عدم اطلاع‌رسانی صحیح اپل
به گفته گاتمن، اپل درباره کاهش عملکرد دستگاه‌های خود، به درستی اطلاع رسانی نکرده، زیرا قصد داشته تا ناتوانی باتری آیفون‌های قدیمی را پنهان کند. او توضیح می‌دهد:

«اپل به جای انجام کارهای شرافتمندانه و قانونی برای مشتریان خود و ارائه خدمات تعویض، تعمیر و یا جبران خسارت رایگان، با پنهان کردن به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری که دستگاه‌های آن‌ها را تا ۵۸ درصد کند می‌کند، گمراه کرده است.

من این پرونده را ثبت کرده‌ام تا میلیون‌ها کاربر آیفون در سرتاسر بریتانیا، خسارت خود به دلیل اقدامات اپل را دریافت کنند.

اگر این شکایت موفقیت آمیز باشد، امیدواریم تا شرکت‌های برتر، مدل‌های تجاری خود را مجددا ارزیابی کنند و از انجام این اقدامات خودداری کنند.»
گوشی‌های سری آیفون ۶، آیفون ۷ و ۷ پلاس، ۸ و ۸ پلاس، SE و آیفون X تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته‌اند.

در گذشته نیز شکایت‌های مشابهی علیه اپل انجام شده است. به عنوان مثال، در ایتالیا این شرکت ۱۰ میلیون یورو جریمه شد و در ایالات متحده، یک شکایت دسته‌جمعی باعث شد تا این شرکت به ازای هر آیفون ۲۵ دلار پرداخت کند.