موتور وار کار، اولین خودروی زرهی تاریخ، ساخته‌ای عجیب و غریب شبیه به کشتی بود! در ادامه جزئیات و تصاویر این ماشین زره پوش جنگی را مشاهده کنید.

امروزه شاهد انواع خودروهای زرهی پیشرفته مثل خودروی زرهی eJLTV یا خودروهای زرهی ارتش آمریکا با سلاح‌های لیزری هستیم، اما این خودروها مسیری طولانی را تا به اینجا طی کرده‌اند. خودروهایی که امروزه با جان‌سختی هرچه تمام‌تر از هر شلیک و انفجاری بی‌دردسر عبور می‌کنند، به همین راحتی به نقطه کنونی نرسیده‌اند. این سوال که اولین خودرو زرهی تاریخ دقیقاً چه شکل و شمایلی داشت، سوال هیجان‌انگیزی است. در ادامه هم دقیقاً به سراغ پاسخ این پرسش می‌رویم.

موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ با طراحی عجیب و غریب

ریشه‌های خودروهای زرهی
اولین استفاده مستند از یک «وسیله نقلیه» در میدان جنگ به حوالی دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان هیتی‌ها و مصری‌ها از ارابه‌هایی که اسب‌ها با خود می‌کشیدند به‌عنوان وسیله‌ای برای حمل کمان‌دارها استفاده می‌کردند. بعد از آن، حدود ۹ قرن قبل از میلاد بود که «وسایل نقلیه محافظت‌شده» از راه رسیدند. در این بازه آشوری‌ها برج‌های محاصره چرخ‌دار و دژکوب‌ها را در نبرد به‌کار می‌گرفتند.

در سال ۱۳۳۵ میلادی مخترع ایتالیایی گیدو دا ویگوانو طرح یک «خودروی جنگی» را به‌میان آورد. طرح اولیه یک «خودروی زرهی» از لئوناردو داوینچی هم از سال ۱۴۸۵ به‌جا مانده است (داوینچی حتی طرحی شبیه به پهپادهای امروزی را ارائه داده بود!). وقتی به دوره معاصر نزدیک‌تر می‌شویم، به اولین پتنت برای یک خودروی چرخ‌دار زره‌پوش به‌همراه سلاح‌هایی متصل به آن از جیمز کوون از انگلیس می‌رسیم. پس از این‌ها، فردریک ریچارد سیمز در پی تلاش‌های متعدد موفق به ساخت اولین خودروی زرهی تاریخ شد.

ساخت اولین خودرو زرهی تاریخ


موتور اسکوت، زمینه‌ساز ساخت اولین خودرو زرهی تاریخ

فردریک ریچارد سیمز، یک مهندس، مخترع و مالک کسب‌وکار با اصالت انگلیسی بود که در انواع ساخته‌ها و طراحی‌های حوزه خودرو در زمان خود دست داشت و بعدها «پدر صنعت خودرو بریتانیا» لقب گرفت. او در ژانویه ۱۸۹۸ درخواست ثبت پتنت محصولی را داد که از «پلتفرم‌های سلاح، خودروهای زرهی، سپرها و امثال آن» محافظت می‌کرد. اختراع سیمز به‌وسیله «فضاهای پنوماتیک» که با لاستیک هندی پر شده بودند، می‌توانست این پوشش حفاظتی را ایجاد کند. در واقع این پوشش لاستیکی انرژی حرکتی حاصل از برخورد پرتابه‌ها را تا حد قابل توجهی جذب می‌کرد. سه ماه بعد از این، وی اقدام به ثبت پتنت یک خودرو برای مصرف نظامی کرد.

بالاخره فردریک ریچارد سیمز در سال 1899 اولین وسیله نقلیه نظامی مجهز به سلاح با نام «موتور اسکوت» (Motor Scout) را توسعه داد. اسکوت در واقع موتوری چهارچرخ با یک مسلسل اتوماتیک و سپری ضدگلوله در ناحیه جلو بود که هیچ‌وقت نه به تولید انبوه رسید و نه مورد استفاده نظامی قرار گرفت. با وجود این، همین ساخته سیمز بود که زمینه شکل‌گیری اولین خودرو زرهی تاریخ با نام «موتور وار کار» (Motor War Car) را فراهم کرد.

طراحی و مشخصات موتور وار کار

ارتش بریتانیا در همان اوایل سال ۱۸۹۹ موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ را با هدف استفاده در جنگ بوئر دوم سفارش داد. موتور وار کار بر پایه شاسی دایملر ساخته شده بود. قوای محرکه آن را یک پیشرانه ۳.۳ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۶ اسب بخار و حداکثر سرعت ۱۴ کیلومتر بر ساعت تامین می‌کرد. یک پوشش زرهی ۶ میلی‌متری هم وظیفه محافظت از آن را بر عهده داشت.

ضمن این، دو مسلسل اتوماتیک کالیبر 303 ماکسیم مارک 4 با زاویه شلیک 360 درجه به‌علاوه یک توپ اتوماتیک با نام Quick Fire 1 Pounder روی آن پیاده‌سازی شده بود. طول موتور وار کار، اولین خودرو زرهی به 8.5 متر می‌رسید و دو سر آن می‌توانستند به‌عنوان دژکوب عمل کنند. حتی لبه‌های اطراف این خودرو زره پوش تیزی به‌شدت بالایی داشتند و یک دینام آنبرد برای رساندن الکتریسیته به پوشش بیرونی تعبیه شده بود. این دو المان در طراحی و ساخت، در واقع مانع ورود دشمن به خودرو می‌شدند.

با این حال، موتور وار کار دست آخر در ماه فوریه ۱۹۰۲ طی نمایشگاه خودرو کریستال پالاس در لندن به‌نمایش گذاشته شد، اما ارتش بریتانیا حتی در آن حضور پیدا نکرد. در آن زمان، جنگ بوئر دوم رو به پایان بود و به‌همین خاطر، احتمالاً دیگر احتیاجی به موتور وار کار حس نمی‌شد. نهایتاً تنها چیزی که از این ساخته ریچارد سیمز باقی ماند، یک نمونه اولیه بود که هیچ‌وقت به‌کار گرفته نشد.