دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

انیمیشنی که طراحی جدید موشک “استارشیپ” را نشان می‌دهد

انیمیشنی که طراحی جدید موشک “استارشیپ” را نشان می‌دهد

ایلان ماسک به تازگی با توییت انیمیشنی در صفحه توییتر خود از نحوه ارسال نسل جدید ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به فضا رونمایی کرده است.
 به نقل از دیلی‌میل، “پِز”(Pez) یکی از محبوب‌ترین آب نبات‌های خوشبو کننده دهان در سراسر جهان است. این آبنبات‌ها در یک نگهدارنده و پخش کننده که به شکل انواع شخصیت‌های سرگرم‌کننده ساخته می‌شود، قرار می‌گیرند.

اکنون به نظر می‌رسد که “ایلان ماسک” برای طراحی موشک استارشیپ خود از نگهدارنده‌های آبنبات “پِز” الهام گرفته است.

انیمیشنی که طراحی جدید موشک "استارشیپ" را نشان می‌دهد

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فضایی “اسپیس ایکس” انیمیشن جدیدی را در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد چگونه یک موشک “سوپرهوی” ۲۱۶ میلیون دلاری می‌تواند ماهواره‌های “استارلینک” را در فضا رها کند، درست مانند آبنبات‌های موجود در پخش کننده “پِز”.

ماسک این هفته انیمیشنی از فضاپیمای استارشیپ به اشتراک گذاشت و حتی به شوخی نوشت که اسپیس‌ایکس باید یک مدل واقعی استارشیپ برای آبنبات‌های “پِز” بسازد.

استارشیپ یک موشک گلوله‌ شکل با قابلیت استفاده مجدد است که از فولاد ضد زنگ ساخته شده و برای حمل خدمه و محموله به ماه و حتی مریخ در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اسپیس ایکس توضیح داد: استارشیپ قدرتمندترین پرتابگر جهان خواهد بود که تاکنون ساخته شده و توانایی حمل بیش از ۱۰۰ تُن وزن به مدار زمین را دارد.

اکنون، انیمیشن جدیدی که در جریان نشست “All-Hands” در روز پنج ژوئن و قبل از اشتراک‌گذاری آن توسط ماسک در توییتر ارائه شد، نشان می‌دهد که اسپیس‌ایکس در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از  استارشیپ برای استقرار نسل بعدی ماهواره‌های استارلینک است.

این انیمیشن، استارشیپ را در مدار بالای زمین نشان می‌دهد در حالی که ماهواره‌های استارلینک که در داخل آنها قرار گرفته‌اند، درست مانند آبنبات‌های موجود در دستگاه پخش‌کننده “پِز” به فضا پرتاب می‌شوند.  

ماهواره‌ها از طریق یک شکاف باریک در کناره موشک به بیرون پرتاب می‌شوند، در حالی که هنوز در وضعیت پیکربندی تا شده خود قرار دارند.

استارلینک مجموعه‌ای متشکل از بیش از ۲۰۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین است که اتصال به اینترنت را برای اکثر بخش‌های جهان فراهم می‌کند.

در حالی که این ماهواره‌های اینترنتی  در حال حاضر با استفاده از موشک‌های فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس در فضا مستقر می‌شوند، ماسک به تازگی توضیح داده که چگونه نسل بعدی این ماهواره‌ها به نام”Starlink V۲.۰” برای استقرار به موشک استارشیپ متکی خواهند بود.

به گفته‌ی او، این تنها چیزی است که می‌تواند ماهواره‌های “استارلینک دو”(Starlink Two) را حمل کند. ما در حال حاضر اولین “استارلینک دو” را تولید کرده‌ایم، و این ماهواره هفت متر طول دارد. فالکون اندازه و قابلیت حمل “استارلینک دو” به مدار را ندارد.

اندازه “Starlink V۲.۰” تقریباً چهار برابر ماهواره‌های استارلینک فعلی است و وزن هر کدام ۲۷۶۰ پوند(۱۲۵۲ کیلوگرم) است.

با این حال، قبل از اینکه استارشیپ بتواند پرتاب این ماهواره‌های نسل بعدی را آغاز کند، باید اولین پرواز مداری خود را انجام دهد.

اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت استارشیپ را در ژانویه سال ۲۰۲۲ به مدار پرتاب کند، اما پس از ارزیابی زیست محیطی پایگاه پرتاب بوکاچیکا توسط اداره هوانوردی فدرال(FAA) مجبور به تاخیر در این کار شد.

ماسک متعاقباً بیان کرد که این پرتاب ممکن است در ماه مه انجام شود، اگرچه این پنجره زمانی اکنون گذشته است.

تا به امروز، مجموعه موشک‌های استارشیپ، ۹ پرواز آزمایشی را تجربه کرده‌اند. برخی از آنها با موفقیت‌ مسافت‌های کوتاه را طی کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر در زمان فرود منفجر شده‌اند.

آخرین پرتاب آزمایشی این موشک‌ها در روز پنجم مه سال ۲۰۲۱ با نمونه اولیه استارشیپ SN۱۵ انجام شد.

این فضاپیما یک پرواز آزمایشی در ارتفاع ۳۳ هزار فوتی(۱۰ کیلومتر) را با موفقیت به انجام رساند و فرودی نرم داشت.

اگرچه که استارشیپ هنوز به مدار مورد نظر خود سفر نکرده اما اسپیس‌ایکس از همین حالا مشتریان خاص خود را دارد.

به گفته‌ی این شرکت فضایی، در سال ۲۰۲۳، “یوساکو مائزاوا”(Yusaku Maezawa)، کارآفرین ژاپنی و خدمه ماموریت “ماه عزیز”(dearMoon) اولین مسافران غیرنظامی را سوار بر استارشیپ به سمت ماه خواهند فرستاد. آنها در طول این سفر یک هفته‌ای، گذری از کنار ماه خواهند داشت.

این پرواز گامی مهم در جهت ایجاد دسترسی به فضا برای افرادی است که رویای سفر به فضا را در سر می‌پرورانند.

اسپیس ایکس از زمانی که مجموعه ماهواره‌های استارلینک خود را برای اولین بار به فضا پرتاب کرد، با انتقاداتی روبرو بوده است، این انتقادات که عمدتاً از سوی اخترشناسان است، نگرانی آنها بر تأثیر این ماهواره‌های درخشان بر رصد آسمان شب را نشان می‌دهد.

ناسا همچنین درباره پیشنهاد جاه طلبانه اسپیس‌ایکس برای استقرار ۳۰ هزار ماهواره به عنوان بخشی از نسل دوم سرویس اینترنت مداری، ابراز نگرانی کرده است.

اسپیس‌ایکس تاکنون مجوز پرتاب حدود ۱۲ هزار ماهواره را دریافت کرده و تاکنون ۲۰۰۰ ماهواره را نیز پرتاب به فضا فرستاده است، اما می‌خواهد تعداد آنها را برای بهبود پوشش اینترنت در سراسر جهان افزایش دهد.

ناسا گفت که پر کردن مدار با این تعداد ماهواره می‌تواند بر ماموریت‌های علمی و پروازهای فضایی انسان تأثیر بگذارد و هشدار داد که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه برخوردهای فضایی شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *