شرکت AMD به تازگی در جدیدترین نقشه راه خود، اطلاعات جدیدی درباره کارت‌های گرافیک Radeon RX 8000 منتشر کرده است. 

شرکت AMD با انتشار نقشه راه خود، جزئیات بیشتری را درباره نسل بعدی کارت‌های گرافیک Radeon RX 8000 پرداخته و استفاده از معماری RDNA 4 در این سری را تایید کرده است. این شرکت اعلام کرده که APU های جدید Instinct MI300 را برای دیتاسنترها و با معماری CDNA 3 در دست ساخت دارد.

انتظار می‌رود سری جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD در سال ۲۰۲۴ ارائه شوند. همچنین تخمین زده شده که این محصولات بر پایه نودهای پردازشی پیشرفته ساخته می‌شوند. برای CPU های جدید، ای ام دی نیز از نودهای پردازشی ۳ و ۴ نانومتری رونمایی کرد و امکان استفاده از این نودها در GPU های جدید این کمپانی نیز وجود دارد.

AMD هنوز هیچ اعداد و ارقامی را به اشتراک نگذاشته و صرفاً معماری جدید RDNA 4 را تایید کرد. بر اساس شایعات موجود عرضه سری Radeon RX 8000 با معماری RDNA 4 تایید شده و برعکس RDNA 3 که از دو معماری مختلف تشکیل شده بود، رند ۴ تنها یک معماری واحد برای این سری خواهد بود.

گزارش‌هایی نیز وجود دارد که AMD RAND 3 تنها بر روی پردازنده‌های Navi 31 ،۳۲ و احتمالا Navi 33 اعمال خواهد شد در حالی که بقیه‌ی محصولات بر اساس نسخه بروز شده RDNA 2 عرضه می‎شوند. GPU های اختصاصی Navi 31 و Navi 32 با معماری RDNA 3 از یک طراحی MCM بهره خواهند برد که از نودهای ۵ نانومتری برای GCD (Graphics Compute Die) و ۶ نانومتری برای MCD (Multi-Cache / IO Die) استفاده می‌کنند.

GPU هایی که با معماری بازسازی شده RDNA 2 عرضه می‌شوند از Node های ۶ نانومتری استفاده خواهند کرد. برای RDNA 4 نیز به نظر می‌رسد که AMD در حال برنامه‌ریزی است تا معماری گرافیکی یکپارچه‌ای را در تمام محصولات Navi 4X پیاده‌سازی کند و معماری‌های قبلی در این سری مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

AMD از دو نود مختلف برای چیپ‌های MCM مانند Navi 41 استفاده خواهد کرد و یکی از آن ها ۳ و دیگری ۵ نانومتری خواهد بود. ساخت GCD نیز بر اساس نودهای ۳ نانومتری خواهد بود در حالی که MCD بر اساس نود ۵ نانومتری ساخته می‌شود. از آن‌جایی که RDNA 3 برای عرضه در اواخر ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است، خط تولید سری محصولات RDNA 4 در ۲۰۲۴ آغاز و عرضه می‌شود.

همچنین نقشه راه Compute GPU این شرکت نیز اعلام شده است. AMD قرار است یک شتاب دهنده‌ کلاس Instinct را برای مقاصد هوش مصنوعی و دیتاسنتر ها در دسترس قرار دهد. اکنون می‌توان تایید کرد که AMD در حال کار بر روی یک شتاب دهنده‌ی multi-chip است که از چندین فناوری اختصاصی استفاده می‌کند و نه تنها از هسته‌های نسل بعدی CDNA 3 بهره می‌برد بلکه از هسته‌های پردازشی تازه نفس Zen 4 نیز برخوردار است.

Instinct MI300 GPU قرار است در سال ۲۰۲۳ عرضه شود. با توجه به جزئیات AMD در این شتاب دهنده از نود پردازشی ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد و این چیپ از Infinity Cache و نسل چهارم معماری اینفینیتی که پشتیبانی از اکوسیستم CXL 3.0 را مهیا می‌کند برخوردار است.

شتاب دهنده Instinct MI300 همچنین از یک معماری یکپارچه APU استفاده خواهد کرد و از فرمت‌های جدید ریاضی نیز برخوردار است که افزایش عملکرد ۵ برابری در مقابل نسل قبل CDNA 2 را نشان می‌دهد. AMD همچنین ادعا کرده که شتاب دهنده جدید ۸ برابر در عملکرد هوش مصنوعی بهتر از MI250X با معماری CDNA 2 است.