علی رغم موج نخست اولیه همه گیری آبله میمونی به نظر می رسد روند گسترش این بیماری فروکش کرده و بسیاری از افراد از خود می پرسند چه اتفاقیدر آینده خواهد افتاد وچه کسانی هنوز در معرض خطر این حمله ویروسی مرگبار هستند.

 موارد ابتلا به آبله میمونی طی چند هفته گذشته در سراسر جهان به شدت کاهش یافته است. کشورهایی از جمله هند و ایالات متحده که هر روز موارد جدید را گزارش می‌ کردند، طی روزهای اخیر شاهد کاهش آمار بوده ‌اند و این موضوع چند روزی است که از تیتر اخبار خارج شده است. اما آیا این بدان معنی است که خطر ویروس آبله میمونی پایان یافته است؟ آیا آبله میمونی دیگر یک تهدید نیست؟

کارشناسان معتقدند: ویروس هنوز حضور دارد، اما برخی از افراد در برابر عفونت مصونیت پیدا کرده اند. اما عفونت هنوز در مناطق کم درآمد و پرجمعیت می تواند به یک تهدید عمومی تبدیل شود.

به طور کلی از مرداد ماه به بعد، تعداد عفونت های جهانی کاهش یافته است، اما دلیل این موضوع چیست؟ به گفته کارشناسان، این کاهش میزان مبتلایان در درجه اول به دلیل در دسترس بودن واکسن ها و البته تغییر رفتاری در جمعیت در معرض خطر است. برخی از این‌ موارد طی تجربیاتی که مردم از همه‌گیری مرگبار کرونا به‌دست آورده ‌اند، حاصل شده است.
این بیماری ویروسی قبلاً در مناطق دورافتاده آفریقا وجود داشت، اما اخیراً گزارش شده است که مردم سایر نقاط جهان نیز به آن مبتلا می شوند. عفونت ویروس آبله میمونی بیماری ناشی از ویروسی از خانواده  ویروس های عامل آبله و آبله گاوی است.

به گزارش دیجیزا، بررسی های انجام شده نشان می دهد در حال حاضر  کشورهای کم درآمدی که در تهیه واکسن های اولیه علیه ویروس با مشکل مواجه هستند، در معرض خطر بالاتری از ابتلا به این بیماری هستند. همچنین، موضوع فوق بدان معنا نیست که تمام نقاط دیگر جهان امن است. توجه به این نکته مهم است که انجام اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از عفونت ویروس آبله میمون مهم است، مسئولان بهداشتی دولت ها باید همچنان در آمادگی به سر برده و مراقب باشند.