دیجیزا/ پل آیفون ۱۳ را با تغییرات و بهبود‌های حداقلی در مقایسه با آیفون ۱۲ – iPhone 12 معرفی خواهد کرد؛ اما آیا شاهد حضور مشکل دوربین آیفون ۱۲ در گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل نیز خواهیم بود؟

در این برهه زمانی دیگر کاملا مشخص شده است که نسل جدید آیفون‌های اپل شباهت زیادی به سری آیفون ۱۲ خواهند داشت. ابعاد کلی این دستگاه‌ها تقریبا یکسان خواهد ماند و همچنین قرار است از همان طراحی مسطح و نمایشگر‌های اولد در آنها استفاده شود. شاید حتی مشکل دوربین آیفون ۱۲ نیز در آنها حضور داشته باشد.

اگرچه تغییرات این سری از آیفون‌ها بیشتر به نسخه S شبیه است (برخی افراد هنوز باور دارند که آیفون ۱۳ با نام آیفون ۱۲S عرضه خواهد شد)، ولی نمی‌توان گفت که آیفون ۱۳ دقیقا همان آیفون ۱۲ است. اول از همه باید گفت که ناچ آیفون باریک‌تر خواهد شد؛ همچنین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهند شد و جای دوربین‌ها نیز کمی تغییر خواهد کرد.

اگرچه قرار است دوربین آیفون ۱۳ و آیفون  ۱۳ مینی با برخی بهبود‌های جزئی همچون لرزشگیر سنسور شیفت و حسگر‌های فوق عریض بهتر تقویت شوند، اما تنها تغییری که به چشم می‌آید نحوه چینش دوربین‌ها است.

همانطور که در ماکت‌های سری iPhone 13 متوجه شدید، یکی از دوربین‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی قرار است به سمت راست بخش دوربین منتقل شود. مدل‌های پرو و پرو مکس همان چینش دوربین را خواهند داشت؛ اما شاهد فاصله بیشتری بین لنز‌ها خواهیم بود.

افراد مختلف دلایل متفاوتی را برای این تصمیم اپل عنوان کرده‌اند و برخی از آنها نیز کاملا منطقی به نظر می‌آیند؛ اما شاید دلیل این تصمیم به طور کلی چیز دیگری باشد.

مشکل انعکاس لنز در آیفون ۱۲
شاید تا به حال با این مشکل برخورد نکرده باشید؛ اما به طور خلاصه باید گفت که دوربین سری آیفون ۱۲ از یک مشکل مهم رنج می‌برد که از زمان عرضه نیز وجود داشته است. برخی افراد این مشکل را لنز فلر (Lens Flare) و برخی دیگر انعکاس لنز می‌نامند.

وقتی در حال تصویر‌برداری و مخصوصا فیلم‌برداری در موقعیت‌های با نور کم و متوسط هستید و دوربین خود را به سمت یک شیء روشن (یا چند شیء روشن) همچون چراغ‌های خیابان، علائم، پنجره‌ها و … می‌گیرید، متوجه نقطه‌ها و انعکاس‌های زیادی خواهید شد. این مشکل می‌تواند به کلی تصویر شما را نابود کند.

آیا این موضوع مهم است؟ البته که هست. مخصوصا اینکه این مشکل در یک گوشی هوشمند ۱۰۰۰ دلاری از شرکت معتبری همچون اپل مشاهده شده است. آیا به بدی منفجر شدن گلکسی نوت ۷ یا خم شدن آیفون ۶ است؟ نه؛ ولی همین موضوع سبب شده که برخی افراد آیفون‌های خود را به اپل بازگردانند.

ویدیو‌های مختلفی این موضوع را نشان داده‌اند که دو نمونه از آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این مشکل برای برخی افراد غیر قابل قبول بود و به همین دلیل تصمیم گرفتند سراغ آیفون ۱۲ نروند.

مشکل انعکاس لنز آیفون ۱۲ در دستگاه‌های دیگر
این مشکل تا حدودی در دستگاه‌های دیگر نیز وجود دارد؛ اما به این شدت نیست. لنز فلر یک اتفاق طبیعی برای اکثر دوربین‌ها است. همانطور که گفتیم انعکاس لنز به دلیل یک منبع نور قوی ایجاد می‌شود. وقتی منبع نور خیلی قوی باشد، وارد لنز می‌شود و سپس به حسگر دیجیتال دوربین می‌رسد تا ما شاهد لنز فلر باشیم.

این پدیده کاملا عادی است و حتی می‌تواند در برخی مواقع برای ثبت تصاویر خلاقانه از آن استفاده کرد؛ مثلا پرتو خورشید می‌تواند به برخی تصاویر حالتی رویایی دهد.

مسئله آیفون ۱۲ اما فرق دارد. در دستگاه اپل نیز شاهد همان پدیده لنز فلر هستیم؛ اما به جز آن برخی نقطه‌های عجیب نیز در تصویر دیده می‌شوند که واقعا معلوم نیست از کجا آمده‌اند.

دلیل مشکل فلر دوربین آیفون ۱۲
متاسفانه دلیل این مشکل را نمی‌دانیم. سری آیفون ۱۲ با تغییرات زیادی در زمینه دوربین معرفی شد. اپل حسگر لایدار را به مدل‌های پرو اضافه کرد و یک حسگر بزرگ جدید را نیز در آیفون ۱۲ پرو مکس به کار گرفت؛ بنابراین ما ابتدا فکر کردیم که برخی از این تغییرات دلیل این مشکل هستند ولی چنین چیزی ممکن نیست.

اگرچه اکثر نمونه‌های آپلود شده در یوتیوب با آیفون ۱۲ پرو مکس گرفته شده‌اند، اما این مشکل در آیفون ۱۲ نیز حضور دارد؛ بنابراین مشکل از حسگر لایدار نیست زیرا آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی به این حسگر مجهز نشده‌اند.

اپل همجنین از حسگر جدید آیفون ۱۲ پرو مکس نیز در آنها استفاده نکرده است؛ پس این عامل نیز از گزینه‌ها حذف می‌شود. مدل‌های پرو دارای سه دوربین هستند و مدل عادی آیفون ۱۲ دارای دو دوربین است؛ پس مشکل به تعداد دوربین نیز ربطی ندارد.

جالب است بدانید که این مشکل در هر دو دوربین اصلی و زوم مدل‌های پرو وجود دارد (مدل معمولی دوربین تله فوتو ندارد)؛ اما در لنز‌های فوق عریض آنچنان دیده نمی‌شود.

جابه‌جایی دوربین آیفون ۱۳ برای حل مشکل انعکاس لنز
همانطور که پیش‌تر گفتیم نحوه چینش دوربین آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به صورت مورب خواهد بود و لنز‌ها نیز با فاصله بیشتری از هم قرار خواهند گرفت. لنز‌های مدل‌های پرو نیز فاصله بیشتری خواهند داشت.

ممکن است دلیل نقطه‌ها و انعکاس‌ها این باشد که نوری که به یک لنز می‌خورد (لنزی که در حال ضبط است) با انعکاس حاصل از سایر لنز‌ها همراه می‌شود و این پدیده را رقم می‌زند. به هر حال، لنزهای دیگر نیز در معرض همان منبع نور قرار دارند.

ما خیلی مشتاق هستیم که ببینیم آیا در سری آیفون ۱۳ این مسئله حل شده است یا خیر. کیفیت فیلم‌برداری آیفون همیشه در زمره بهترین‌ها بوده است؛ زیرا ویدیو‌های ضبط شده با آیفون از گستره داینامیک فوق‌العاده، رنگ‌های عالی، شفافیت بالا و وضوح تصویر بی نظیر بهره می‌برند.

متاسفانه این مشکل عجیب دوربین آیفون ۱۲ تا حدودی به اعتبار گوشی‌های آیفون ضربه وارد کرده است. امیدواریم که در آینده شاهد بر طرف شدن این مشکل در سری آیفون ۱۳ باشیم.