تلفن همراه انرژی کافی برای ایجاد جرقه دارد و هنگامی که با بنزین قابل اشتعال مخلوط می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد جرقه و در نهایت منجر به آتش سوزی شود.
 
احتمالا تاکنون خیلی این موضوع به گوشتان خورده است که «در پمپ بنزین از تلفن همراه استفاده نکنید» و یا «در پمپ بنزین تلفن همراه خود را خاموش کنید.»، اما آیا صحبت کردن یا ارسال پیامک با تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است و ممکن است باعث انفجار شود؟

مایکل ماراندو، رابط کارکنان انجمن ملی حفاظت از آتش، به U.S. TODAY گفت: “خطر این مورد بسیار کم است. ” ماراندو می‌گوید نمی‌داند دقیقا چه زمانی این هشدار منتشر شده است، اما استدلال این است که یک تلفن همراه انرژی کافی برای ایجاد جرقه دارد و هنگامی که با بنزین قابل اشتعال مخلوط می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد جرقه و در نهایت منجر به آتش سوزی شود.

محققان این نظریه را بار‌ها آزمایش کردند تا ببینند آیا این نظریه واقعیت دارد یا خیر؟ اما هرگز آتش سوزی مشاهده نکردند. یک مؤسسه تجهیزات نفتی با استناد به مطالعات متعدد می‌گوید: «ما تا کنون نتوانسته‌ایم هیچ حادثه آتش سوزی توسط تلفن همراه در پمپ بنزین را ثبت کنیم. بسیاری از محققان تلاش کرده‌اند تا بخار سوخت را با استفاده از تلفن همراه مشتعل کنند. اما هیچ کدام موفق به این کار نشده اند.»

حتی برگزار کنندگان نمایش «Mythbusters» نیز یک بار سعی کردند این کار را انجام دهند. اما موفق به ایجاد اشتعال نشدند و کمیسیون تجارت فدرال نیز این نظریه را محکوم کرد. با وجود اینکه این آزمایش‌ها هیچ جرقه‌ای ایجاد نکرده اند، اما ماراندو می‌گوید وقوع این اتفاق هنوز تا حدودی ممکن است. او می‌گوید: «من هنوز نمی‌توانم بگویم هیچ خطری وجود ندارد. زیرا ممکن است واقعاً یک در چند میلیارد احتمال وجود داشته باشد که این اتفاق بیفتد. فاکتور‌های زیادی برای وقوع این اتفاق باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند که فوق العاده نادر است.»

ماراندو می‌گوید دلیل اصلی توصیه برای استفاده نکردن از تلفن همراه در حین بنزین زدن، ایجاد حواس پرتی برای مردم است. بزرگترین نگرانی این است که پمپ به درستی داخل خودرو قرار نگیرد یا بنزین بیرون بریزد.

نشستن در خودرو در حین بنزین زدن می‌تواند باعث اشتعال شود
هشداری که اغلب نادیده گرفته می‌شود و ثابت شده است که می‌تواند باعث انفجار شود، نشستن در خودرو در حین بنزین زدن است: «اگر وارد خودر شوید، روی صندلی بنشینید، سپس از خودرو خارج شوید تا نازل گاز را لمس کنید، یک بار ساکن روی شما ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به ایجاد جرقه شود.» این پیام در گزارشی که توسط NFPA در آگوست ۲۰۲۱ منتشر شد، منعکس شده است و در آن چند حادثه که در آن الکتریسیته ساکن دلیل انفجار در پمپ بنزین بوده است، ذکر شده است.

“چار کارستنسن” که قبلا صاحب یک پمپ بنزین بود، می‌گوید این پمپ بنزین به دلیل آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن آسیب زیادی دیده است. او می‌گوید: «اگر دوباره وارد خودروی خود شدید، پیش از این که دوباره نازل را لمس کنید، فلز ماشین را لمس کنید.» برخی از پمپ بنزین‌ها نیز لمس فلز قبل از لمس مجدد نازل را به افراد توصیه می‌کنند. مؤسسه نفت آمریکا می‌گوید اگر آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن ایجاد شد، نازل را داخل خودرو بگذارید، از خودرو خارج دور شوید و به متصدی پمپ بنزین اطلاع دهید. مؤسسه امریکن پترولیوم لیستی از کار‌هایی که در هنگام بنزین زدن نباید انجام داد را منتشر کرده است:

• موتور خودرو را خاموش کنید. زیرا موتور داغ مخلوط با بخار گاز می‌تواند باعث انفجار شود.
• سیگار نکشید. این کار ممکن است باعث مشتعل شدن بخار گاز شود.
• گاز را در مخزن بنزین خود پر نکنید، زیرا می‌تواند منجر به ریختن گاز شود.
• گاز را در کیسه‌های پلاستیکی پر نکنید. پلاستیک جای امنی برای نگهداری آن نیست.