بر اساس خبرهای جدید، اخیراً شرکت گوگل جدیدترین آپدیت مرورگر کروم را با نام Chrome 110 و مجهز به فناوری فوق‌العاده RTX Video Super Resolution انویدیا منتشر کرده است. در ادامه این خبر دیجیزا به جزئیات بروزرسانی جدید کروم می‌پردازیم. 

فناوری‌های آپ اسکیلینگ شرکت NVIDIA به زودی وارد عرصه جدیدی خواهند شد و به لطف این فناوری‌ها، کیفیت پخش ویدیو به صورت آنلاین به زودی با قدرت کارت های گرافیک RTX بهبود می‌یابد. این شرکت اخیراً اعلام کرد که تکنولوژی RTX Video Super Resolution با استفاده از مرورگرهای اینترنت کروم (Chrome) و اج (Edge)، قابلیت آپ اسکلینگ به رزولوشن ۴K با استفاده از هوش مصنوعی (۴K AI Upscaling) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، کمپانی گوگل به تازگی نسخه پایدار مرورگر کروم ۱۱۰ (۱۱۰.۰.۵۴۸۱.۷۷) را منتشر کرده است و این نسخه از مرورگر گوگل از فناوری RTX VSR یا همان RTX Video Super Resolution بهره می‌برد. البته این بروزرسانی در حال حاضر برای درصد کمی از کاربران در دسترس است و در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) شاهد انتشار گسترده آن خواهیم بود.

آپدیت جدید مرورگر گوگل کروم ۱۱۰ 

طبق تغییرات رسمی این مرورگر، آپدیت Chrome 110 در حال حاضر از این فناوری پشتیبانی می‌کند، اما همچنان برای کار کردن به یک درایور گرافیکی جدید از سوی انویدیا نیاز است که هنوز منتشر نشده است. افزون بر این، اکنون تأیید شده است که تکنولوژی RTX VSR تنها در صورتی کار می‌کند که توسط کاربران به صورت دستی از طریق کنترل پنل NVIDIA فعال شود. در نتیجه حتی پس از انتشار بروزرسانی درایور انویدیا هم این قابلیت به طور پیش‌فرض فعال نخواهد شد.

اگر به خاطر داشته باشید NVIDIA چندی پیش فناوری کارآمدی را برای YouTube به نمایش گذاشت، اما می‌توان تصور کرد که این تکنولوژی می‌تواند کاربرد بسیار گسترده‌تری پیدا کند. با همکاری شرکت‌های NVIDIA و Google و استفاده از فناوری VSR به همراه GeForce و هچنین حتی پلتفرم‌های پخش ویدیوی آنلاین مانند Netflix، این دو کمپانی می‌توانند سود هنگفتی کسب کنند.

در نظر داشته باشید که روی کاغذ، فناوری RTX VSR می‌تواند از ویدیوهای FHD، کیفیت ۴K بسازد و کمپانی‌های پخش ویدیو مانند یوتیوب و نتفلیکس می‌توانند از این قابلیت برای افزایش قیمت عضویت خود استفاده کنند.

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، فناوری RTX VSR در حال حاضر فقط با کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30 و RTX 40 کار می‌کند. البته تایید شده است که سری کارت های گرافیک RTX 20 نیز بعداً توسط این فناوری پشتیبانی خواهند شد. در هر صورت اکنون NVIDIA باید یک درایور سازگار با این تکنولوژی منتشر کند که احتمالاً این اتفاق در اواخر فوریه (اواسط اسفند ماه) رخ خواهد داد.

نظر شما در مورد حضور قابلیت RTX VSR انویدیا در مرورگر کروم چیست؟ آیا شما تاکنون قادر به دریافت بروزرسانی کروم ۱۱۰ بوده‌اید یا خیر؟