باشگاه رانندگان اسنپ برای اولین بار در کشور، با همکاری متخصصان روانشناسی اسنپ‌دکتر، اقدام به طراحی و برگزاری آزمون روانشناسی ویژه کاربر راننده با عنوان «آزمون ارزیابی عملکرد» کرده است. این آزمون در راستای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ طراحی و اجرا شده و نتایج این آزمون در دو مجله معتبر علمی-پژوهشی به نام‌های «علوم روانشناختی» و «مجله مطالعات ناتوانی» منتشر شده است.

بررسی‌های متخصصان روانشناسی نشان می‌دهد رانندگی در کلانشهرها در دسته فعالیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرد. به دلیل تاثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجان‌ها و رفتار انسان، نقش آن را بر وقوع حوادث حین رانندگی و  ایجاد صدمات جسمی و روحی نمی‌توان نادیده گرفت. 

برگزاری تست روانشناسی برای ۱۴هزار راننده

اسنپ در سال ۱۴۰۰ این تست را در ۴ دوره و برای ۱۴هزار کاربر راننده برگزار کرده است. در این بین ۲هزار و ۶۰۶ راننده در فهرست کاربران با امتیاز پایین جهت بررسی، مشاوره و آموزش‌های لازم ثبت شده‌اند. همچنین ۳۱۴ کاربر راننده در فهرست کنترل ثبت و مسدود شده‌اند.

 هر کدام از این تست‌ها ۱۰۰هزار تومان و هر جلسه مشاوره ۴۰هزار تومان برای اسنپ هزینه در بر دارد و تمامی این خدمات برای کاربران راننده اسنپ رایگان است.

روند طراحی تست سنجش روان ویژه‌ رانندگان 

تست سنجش روان رانندگان براساس نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط به حوزه رانندگی، متناسب با اهداف و شرایط این شغل و همچنین بازبینی و تحلیل نظرات کاربران راننده و مسافر اسنپ توسط تیم روانشناسی اسنپ‌دکتر و با همکاری برخی از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه روانشناسی طراحی شده است.

دکتر علی فراهانی، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر امور مشاورین اسنپ‌دکتر درباره این تست چنین می‌گوید: «ما برای طراحی این تست دو مرحله را مدنظر قرار دادیم که مرحله اول مربوط به ساخت پرسشنامه است و مرحله دوم مربوط به تحلیل پاسخ‌های این پرسشنامه. در مرحله اول برای تعیین مولفه‌های سنجش سلامت روان راننده‌ها به سراغ نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با رانندگی و همچنین تحلیل نظر کاربرانی که از خدمات سفر اسنپ نارضایتی داشتند رفتیم. سپس با همکاری و همفکری اساتید و متخصصان، ۷ مولفه‌ طراحی و اعتبارسنجی کردیم؛ ۳ متغیر مربوط به «سلامت فردی» و ۴ مورد مرتبط با «سلامت روابط بین فردی». در مرحله‌ دوم، در جهت اعتباریابی و بررسی مختصات روانسنجی، پرسشنامه روی ۱۴۰۰ راننده مشغول به فعالیت در اسنپ اجرا شد و همبستگی نتایج به‌دست آمده با دیگر پرسشنامه‌های معتبر حوزه سلامت روان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج به‌دست آمده سوالات نهایی آزمون مشخص شد.»

دکتر فراهانی همچنین درباره رانندگان هدف این تست می‌گوید: «رانندگانی مورد هدف و بررسی ما هستند که نمراتی پایین‌تر از حد انتظار ما کسب کنند. در  این صورت رفتار این کاربران راننده برای یک ماه تحت نظر قرار  گرفته و همچنین امکان انجام مشاوره رایگان و آموزش‌های لازم از سمت اسنپ برایشان فراهم می‌شود.»

نحوه اجرای «آزمون ارزیابی عملکرد» در اسنپ

  • پس از بررسی رفتارها و نظرهای کاربران، فهرستی از رانندگان با امتیاز پایین تهیه می‌شود.
  • «آزمون ارزیابی عملکرد»، شامل ۴۶ سوال، از طریق پیامک برای افراد فهرست ارسال می‌شود و کاربران راننده برای پاسخ به آزمون ۳ روز فرصت دارند.
  • پس از انجام آزمون فهرست افرادی که امتیاز پایینی کسب کرده‌اند مشخص می‌شود.
  • امکان انجام مشاوره‌ رایگان برای کاربران راننده‌ای که در آزمون امتیاز پایینی کسب کرده‌اند فراهم می‌شود.
  • رفتار کاربران راننده با امتیاز پایین، برای یک ماه تحت بررسی قرار می‌گیرد و برای این دسته از کاربران از طرف باشگاه رانندگان اسنپ آموزش و اقدامات ویژه انجام می‌شود.