جدیدترین محصول مرسدس بنز، یک سدان مفهومی با پیشرانهی تمام برقی است. این خودرو، ویژن EQXX نام دارد و نخستین رویداد بحثبرانگیز سال ۲۰۲۲ در زمینهی خودروسازی محسوب میشود.
اولین تصاویر منتشر شده از EQXX با واکنش منفی مخاطبان و انتقادات کارشناسی همراه بود. این محصول از نظر طراحی بدنه، چندان زیبا و چشمنواز نیست. ابعاد EQXX هم نسبتا کوچک و مشابه C کلاس است؛ اما فاصله محورهای کمتری دارد. از سویی دیگر، مدیران مرسدس بنز، از برنامهی قطعی خود برای تولید انبوه یک مدل سدان برقی براساس EQXX خبر دادهاند. با این اوصاف، خودروی مذکور در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ عرضهی عمومی خواهد شد و سبک جدیدی از طراحی بیرونی برای خودروهای مرسدس بنز را نشان خواهد داد.
مرسدس EQXX، مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی دنیا فاقد جلوپنجره است. این مدل، چراغهای مثلثی با پیوستگی در وسط دارد و لوگوی بزرگ شرکت سازنده را در وسط کاپوت نشان میدهد. داخل کاسه چراغها هم طرح ستارهی سهپر دیده میشود. از نمای جانبی و پشت، کشیدگی EQXX با هدف کمک به هدایت هوا، تاکید شده است. در عقب، چراغهای باریک و سرتاسری وجود دارد.
خودروهای برقی، حدود ۷۰ درصد از انرژی موجود در باتریها را صرف شکافتن هوا میکنند. این حقیقت علمی، اهمیت آیرودینامیک برای مدلهای الکتریکی را نشان میدهد. از شواهد موجود میتوان نتیجه گرفت، بهبود آیرودینامیک به زیبایی EQXX ترجیح داده شده است. این مدل اگر به تولید انبوه برسد، رکورد جدیدی از نظر آیرودینامیک خواهد داشت و ضریب درگ ۰/۱۷ ارائه خواهد داد. هماکنون مرسدس بنز EQS با ضریب درگ ۰.۲، بهترین خودروی جادهای جهان از دیدگاه آیرودینامیک است.
روز گذشته بسیاری از فعالان رسانههای خودرویی جهان به مراسم رونمایی از EQXX دعوت شدند. با توجه به اینکه اطلاعات منتشر شده از خودروی مذکور، محدود به اعلامیههای رسمی شرکت مرسدس بنز است، تفاوت خاصی در مقالات و فیلمهای مرتبط با EQXX دیده نمیشود.
مباحث مهمی مثل شرایط آیرودینامیک، باتریهای سبکوزن با ظرفیت ۱۱۰ کیلووات ساعت، توان پیمایش هزار کیلومتر با یک شارژ، سیستم سرگرمی پیشرفته همراه نمایشگر بزرگ سرتاسری و استفاده از مواد گیاهی در کابین، بااهمیتترین مشخصههای EQXX هستند.