سخت افزار/ فناوری رانندگی خودکار قرار است نحوه حرکت ما در جهان پیرامون خود را با حمل و نقل ایمن‌تر و کارآمد تغییر دهد. با این حال، معماری فعلی خودرو‌ها قادر به پشتیبانی از نرم افزار هوش مصنوعی لازم برای تحقق این فناوری نیست. اما انویدیا و مرسدس بنز باساخت ماشین مبتنی بر نرم‌افزار می‌خواهند این رویه را تغییر دهند.

امروزه عملکردهای نرم افزاری یک وسیله نقلیه توسط ده‌ها واحد کنترل الکترونیکی، معروف به ECU (یا همان کامپیوتر ماشین)، که در سراسر خودرو پخش شده، تأمین می‌شود. به عنوان مثال، یکی پنجره‌ها را کنترل می‌کند و دیگری درب را قفل می‌کند و سیستم‌های فرمان دیگر و ترمزگیری را کنترل می‌کنند.

متمرکز کردن و یکپارچه سازی معماری محاسبات کامپیوتری در اتومبیل و ادغام و به روزرسانی ویژگی‌های نرم افزار پیشرفته همزمان با توسعه، رانندگی خودکار را آسان‌تر می‌کند. دقیقاً مانند تلفن هوشمندی که به صورت دوره‌ای بروزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت می‌کند، این وسایل نقلیه تعریف شده توسط نرم افزار نیز به طور مداوم قابل بروزرسانی هستند.

این معماری نه تنها توسعه فناوری را تسریع می‌کند، بلکه بزرگترین تحول در مدل کسب و کار صنعتی نیز به شمار می‌رود. با پیاده سازی یک معماری جدید محاسبات وسیله نقلیه، خودروسازان می‌توانند از این فناوری جدید نهایت استفاده را ببرند و یک محصول قابل ارتقاء بسازند.

وقتی کل ناوگان وسایل نقلیه توسط تیمی از متخصصان هوش مصنوعی و مهندسان نرم افزار (که ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای بهبود مستمر تجربه رانندگی ارائه می‌دهند) پشتیبانی می‌شوند، لذت مشتری یا کاربر از این تجربه چند برابر می‌شود. ویژگی‌های جدید، قابلیت‌های جدید و مدل‌های جدید تجاری دست به دست هم داده و در مجموع به نفع مصرف کننده و صنعت است.

خودروساز افسانه ای جهانی مرسدس بنز یکی از اولین تولیدکنندگانی است که از این معماری جدید بهره می برد و ناوگان قابل ارتقا با نرم افزار تعریف شده و ساخت NVIDIA DRIVE AGX Orin را آغاز می کند و تولید آن از سال 2024 آغاز می شود.

انتظارات بیشتر مشتریان از ماشین مبتنی بر نرم‌افزار
هنگامی که مشتری اتومبیل جدیدی را از محل فروش آن خارج می‌کند، به جز سرویس و نگهداری به ندرت به تعامل با خودروساز ادامه می‌دهد. هر ماشین با داشتن 11 سال میانگین سنی در جاده، فرصت‌ غافلگیر کردن و لذت مشتریان را از دست می‌دهد.

ماشین مبتنی بر نرم‌افزار این رابطه را کاملاً دگرگون می‌کنند. با معماری تعریف شده توسط نرم افزار، اتومبیل‌ها می‌توانند در هر زمان و نه فقط برای یک مشتری، بلکه از طریق چندین مشتری در طول سال‌های کاربری خود، قابلیت‌ها و خدمات را از طریق نرم افزار و اینترنت اضافه کنند.

این سرویس‌های جدید نیاز به پشتیبانی بیشتر دارند. نرم افزار پس از تولید، برای همیشه زنده است و شرکت‌هایی که نرم افزار را توسعه می‌دهند باید تا زمانی که کار می‌کنند از آن پشتیبانی کنند. این همان کاری است که انویدیا برای دهه‌ها انجام داده است و برای مثال از کارت‌های گرافیک بازی ما شروع می‌شود، به شرکت‌های بزرگ منتقل می‌شود و از برنامه‌های مهم تجاری استفاده می‌کند و همچنان برای وسایل نقلیه آینده انجام می‌شود.

همچنین معماری تعریف شده توسط نرم افزار فرصت‌هایی را برای توسعه دهندگان ایجاد می‌کند. اکوسیستم NVIDIA DRIVE در حال حاضر شامل صدها خودروساز، تأمین کننده، شرکت تولید حسگر، نقشه ساز و استارت آپ‌های نرم افزاری است. با قابلیت ارائه برنامه‌های جدید در خودرو، توسعه دهندگان بیشتری می‌توانند این اکوسیستم را به فناوری‌های بیشتری گسترش دهند.

بهبود ایمنی با نرم افزار
ویژگی بارز ماشین مبتنی بر نرم‌افزار، قابلیت رانندگی خودکار است. با کمک هوش مصنوعی جاده‌های ما ایمن‌تر و کارآمدتر می‌شوند.

در حال حاضر، برخی از وسایل نقلیه که به صورت خودکار رانندگی می‌کنند، فرمان پذیری فرمان و ترمزگیری تحت نظارت انسان در سطح 2 هستند. با به روزرسانی‌های نرم افزاری منظم، این ویژگی‌ها می توانند به سطح 3 و بالاتر از آن، برای رانندگی خودکار آدرس به آدرس، پارکینگ سرویس و سایر موارد ارتقا پیدا کنند.

با تجهیز هر وسیله نقلیه تولیدی به سنسورها و محاسبه لازم برای خودران بودن آن، ناوگان حمل و نقل می‌توانند به طور مداوم داده‌های رانندگی را جمع آوری کرده و به طور منظم سناریوهای جدید و متنوعی را برای آموزش نرم افزار هوش مصنوعی ارائه دهند. این یادگیری ناوگان حمل و نقل عمومی درعملکرد راننده‌ها و ماشین‌ها، بهبود مداوم سیستم را برای یک تجربه با عملکرد مداوم و مطمئن‌تر تضمین می‌کند.

مرسدس بنز ناوگان آینده خود را را با ماشین مبتنی بر نرم‌افزار تعریف می‌کند
با شروع از سال 2024، هر وسیله نقلیه نسل بعدی مرسدس بنز شامل این نوع معماری محاسباتی تعریف شده در نوع خود است که شامل قدرتمندترین کامپیوتر، نرم افزار سیستم و برنامه‌های کاربردی برای مصرف کنندگان است، که عملکرد دستگاه‌های محاسباتی قابل به روزرسانی نقطه عطفی در وسایل نقلیه سنتی است. این ناوگان نسل بعدی با هوش مصنوعی و در مراکز داده توسعه می‌یابند.

مرسدس بنز و انویدیابرای تأیید تجارب هوشمند جدید رانندگی خودکار با استفاده از راه حل‌های NVIDIA DRIVE Infrastructure همکاری خواهند کرد. DRIVE Infrastructure شامل سخت افزار، نرم افزار و گردش کار کامل مرکز داده مورد نیاز برای توسعه و تأیید فناوری رانندگی خودکار، از جمع آوری داده‌های خام از طریق اعتبار سنجی است.

این موضوع عناصر سازنده مورد نیاز برای توسعه و آموزش DNN را فراهم می‌کند و همچنین اعتبارسنجی لازم، پخش و آزمایش لازم را در شبیه سازی فراهم می‌کند تا یک تجربه رانندگی مستقل را فراهم کند.

پیش‌نیاز‌های نرم افزار DRIVE NVIDIA، از جمله DriveWorks ، Perception، نقشه برداری و برنامه ریزی، با استفاده از پلتفرم اورین NVIDIA DRIVE AGX بر روی معماری جدید و متمرکز مرسدس بنز اجرا می‌شود. این پلتفرم محاسبه هوش مصنوعی نسل بعدی 200 تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) را برای ماشین مرسدس بنز از سطح ابتدایی محاسبات تا سطح پیشرفته ارائه می‌دهد.

با تلفیق محاسبات کارآمد NVIDIA DRIVE AGX با تجربه مهندسی خودروی مرسدس بنز، این معماری نسل بعدی خودرو توانایی بالا و هزینه مقرون به صرفه تری خواهد داشت و شرکت انویدیا هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا را برای هر رانندگی ایمن‌تر، کارآمدتر و لذت بخش‌تر، در هر وسیله نقلیه به ارمغان می‌آورد.

نظر درباره این پلتفرم چیست؟ به نظر شما چند سال دیگر شاهد این تکنولوژی در ایران خواهیم بود؟