دیجیزا/ با فیلترینگ تلگرام، عنوان پیام رسان اینترنتی محبوب در ایران به Whatsapp رسیده است. شاید شما هم اطلاعیه جدید واتس اپ را که به صورت پاپ آپ روی صفحه به شما نمایش داده شد، دیده باشید. اما این اطلاعیه جدید واتس اپ چه معناست؟ به سادگی یعنی که پیام رسان متعلق به فیس بوک با ۲ میلیارد کاربر سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر می دهد، اما کمی عمیق تر یعنی Whatsapp اجبارا اطلاعات کاربران را به فیس بوک می دهد.

اطلاعیه جدید واتس اپ
واتس اپ که پیام رسان متعلق به فیس بوک است و ادعا می کند در DNA خود رازداری را دارد، به بیش از ۲ میلیارد کاربر خود یک اولتیماتوم می دهد:

توافق کنید اطلاعات شخصی شما را با شبکه اجتماعی (فیس بوک) به اشتراک بگذارد یا حساب کاربری خود را حذف کنید.

این اطلاعیه از طریق یک هشدار درون برنامه ای ارائه می شود که کاربران را به توافق با تغییرات گسترده در شرایط خدمات WhatsApp راهنمایی می کند. کسانی که سیاست حفظ حریم خصوصی اصلاح شده را تا یک ماه دیگر (۲۰ بهمن ۹۹) قبول نکنند، دیگر نمی توانند از این برنامه استفاده کنند.

اندکی پس از آنکه فیس بوک پیام رسان واتس اپ را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد، توسعه دهندگان آن پیشرفته ترین رمزنگاری End-to-End را در این پیام رسان ایجاد کردند. این اقدام به عنوان یک پیروزی برای طرفداران حریم خصوصی تلقی شد زیرا از پروتکل سیگنال (Signal Protocol) استفاده می کرد. این پروتکل یک طرح رمزنگاری منبع باز استفاده می کند که کد منبع آن توسط تعداد زیادی از کارشناسان امنیتی مستقل بررسی و کنترل شده است.

در سال ۲۰۱۶ پیام رسان واتس اپ به کاربران این امکان را داد که از انتقال داده های حساب کاربری خود به فیس بوک، انصراف دهند. اکنون، یک سیاست حفظ حریم خصوصی به روز شده در حال تغییر آن است. ماه آینده که بیاید، کاربران دیگر چنین انتخابی نخواهند داشت. در حقیقت اجبارا اطلاعات ۲ میلیارد کاربر واتس اپ به فیس بوک ارسال می شود.

توجه داشته باشید که اینجا منظورمان از “اطلاعات”، چت های شما یا تصاویر ویدیوهای ارسالی در پیام ها نیست. پس چه اطلاعاتی قرار است از واتس اپ به فیس بوک ارسال شود؟

اطلاعاتی که از واتس اپ به فیس بوک ارسال می شود
برخی از داده هایی که واتس اپ جمع آوری می کند شامل موارد زیر است:

۱- شماره تلفن های کاربر
۲- شماره تلفن های دیگران که در دفترچه آدرس ذخیره شده است
۳- نام پروفایل
۴- عکس پروفایل
۵- پیام Status به همراه آخرین حضور آنلاین کاربر
۶- داده های عیب یابی (Diagnostic) جمع آوری شده از لاگ مربوط به برنامه
جالب این که طبق شرایط جدید، فیس بوک حق اشتراک اطلاعات جمع آوری شده را با خانواده شرکت های خود محفوظ است.

در سیاست حفظ حریم خصوصی جدید واتس اپ که در اطلاعیه جدید واتس اپ قابل مطالعه است، آمده است:

“به عنوان بخشی از خانواده شرکت های فیس بوک، واتس اپ از این خانواده از شرکت ها، اطلاعات دریافت می کند و اطلاعات را با آنها به اشتراک می گذارد.” “ما ممکن است از اطلاعاتی که از آنها دریافت می کنیم استفاده کنیم و آنها ممکن است از اطلاعاتی که ما با آنها به اشتراک می گذاریم برای کمک به عملکرد، ارائه، بهبود، درک، سفارشی سازی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات و پیشنهادات آنها استفاده کنند.”
در برخی موارد، مانند زمانی که شخصی از واتس اپ برای تعامل با مشاغل شخص ثالث استفاده می کند، ممکن است فیس بوک نیز اطلاعات را با اشخاص خارجی خارج کند.

عدم شفافیت شرایط جدید حریم خصوصی در اطلاعیه جدید واتس اپ
این اقدام یک ماه پس از آن صورت گرفت که اپل از سازندگان برنامه های iOS، از جمله واتس اپ، خواتس که جزئیات اطلاعاتی که از کاربران جمع می کنند را اعلام کنند. طبق App Store واتس اپ حق جمع آوری این اطلاعات را برای خود محفوظ می دارد:

۱- خریدها (نه خریدهای شخصی شما، منظور پرداخت های مربوط به نرم افزار در اپ استور اپل)
۲- اطلاعات مالی (همانند مورد بالا)
۳- موقعیت مکانی
۴- مخاطب
۵- محتوای کاربر
۶- شناسه ها
۷- داده های مصرفی
۸- عیب یابی
سخنگوی واتس اپ حاضر به صحبت رسمی درباره اطلاعیه جدید واتس اپ و دقیقاً چگونگی آن نیست. همچنین مشخص نمی کند که آیا امکان انصراف کاربران از این قانون جدید و استفاده از واتس اپ وجود دارد یا نه؟

وی موافقت کرد که اطلاعات اضافی را در مورد شرایطی که در پس زمینه وجود دارد را Email کند اما این یعنی که هیچ کدام از جزئیات را نمی توان به صورت لفظی از او نقل کرد.

این سخنگو گفت، این حرکت بخشی از اقدامی است که قبلاً فاش شده بود به کسب و کارها امکان ذخیره و مدیریت چت های واتس اپ را با استفاده از زیرساخت های فیس بوک داده است. کاربران نیازی به استفاده از واتس اپ برای تعامل با مشاغل ندارند و گزینه مسدود کردن مشاغل را دارند.

وی گفت تغییری در نحوه ارائه داده واتس اپ برای چت های غیر تجاری و اطلاعات حساب کاربری با فیس بوک ایجاد نمی کند.

با این حال خط مشی رازداری و شرایط خدمات WhatsApp بیش از ۸۰۰۰ کلمه است و با اصطلاحات قانونی پر شده است که درک آن برای افرادی به آن آشنا نیستند، دشوار است. واتس اپ با موافقت نکردن در مورد ارایه اطلاعات رسمی توسط کارمندان این شرکت، به کاربران خود ضرر می رساند تا خبرنگاران نتوانند تغییرات را کاملا درک کنند و آنها را برای خوانندگان توضیح دهند.

افرادی که به شرایط و خط مشی جدید اعتراض دارند، باید استفاده از پیام رسان دیگری را در نظر بگیرند.

پیام رسان سیگنال همان موتور رمزگذاری قوی را با سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط خدمات بسیار شفاف تری فراهم می کند. (اسناد حریم خصوصی آن به اندازه نصف اسناد WhatsApp است.) سیگنال علاوه بر ارائه چت های رمزگذاری شده ، تماس های صوتی و تصویری رمزگذاری شده را نیز ارائه می دهد.

نظر شما درباره اطلاعیه جدید واتس اپ چیست؟ آیا همچنان از واتس اپ استفاده خواهید کرد؟ واتس اپ این روزها چقدر در زندگی شما پررنگ است؟