ویجیاتو/ در هر جایی از اینترنت که به ویدیویی از باگها و مشکلات فنی Cyberpunk 2077 روی کنسولهای نسل هشتم برخورد کردید، به کامنتها نگاهی بیاندازید و بدون استثنا افراد زیادی را میبینید که از عملکرد بازی دفاع میکنند و میگویند Cyberpunk 2077 یک بازی نسل جدید به حساب میآید که دارد روی سختافزاری بسیار قدیمی اجرا میشود، پس طبیعی است.
برای مثال یکی از کاربرهای توییتر در زیر ویدیو مشکلات نسخه پلی استیشن ۴ بازی نوشته است: «من نمیدونم مردم روی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ انتظار چی رو داشتن. Cyberpunk 2077 یه بازی نسل جدیده که به قدرت زیادی نیاز داره و تلاش برای اجرا کردنش روی سختافزاری از ۷ سال پیش واقعا دیوونگیه. عجیبترین چیز اینه که این سختافزارها اصلا میتونن بازی رو اجرا کنن».
نظرهایی از این دست که اتفاقا موافقین و لایک زیادی هم دارند، کم نیستند. بدون شک Cyberpunk 2077 بازی عظیم و از بسیاری جهات خیره کننده است اما یک بازی نسل جدید؟ نه واقعا.
وقتی نسل جدیدی در کار نبود
اولین تیزر پخش شده از سایبرپانک تقریبا به ۸ سال پیش بر میگردد. یعنی حتی چندین ماه قبل از آنکه کنسولهای نسل قبلی از راه برسند. اگر زمان معرفی پروژه را هم در نظر بگیریم، بیشتر تیم سیدی پراجکت رد کار خود روی بازی را بعد از ساخت بسته الحاقی ویچر ۳ در سال ۲۰۱۶ آغاز کردند. یعنی بازه زمانی که اصلا خبری از ساخت کنسولهای نسل نهم نبوده است.
تمام بازاریابی و تبلیغات بازی روی نسل هشتم انجام شده است. میلیونها گیمر بازی را برای پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان خود پیشخرید کردند و همین حالا هم جامعه کاربری پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس به هیچ وجه قابل مقایسه با نسل گذشته نیست.
شاید از یکی دو سال گذشته و با دسترسی پیدا کردن به Dev Kit کنسولهای این نسل، سیدی پراجکت رد کارش را روی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس آغاز کرده باشد اما نمیتوان Cyberpunk 2077 را یک بازی نسل بعدی دانست.
شاید وسوسه تیم سازنده برای پرداختن به کنسولهای جدید و البته بدشانسی کرونا باعث شده باشد که امروز بازی روی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان تا این حد مشکل داشته باشند اما این تقصیر گیمرها نیست، آنها به اشتباه یک بازی نسل جدید را برای کنسول ضعیف خود خریداری نکردهاند.
«سختافزار قدیمی»
پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در مقایسه با پسرهای تازه نفس خود و کامپیوترهای قدرتمند واقعا دستگاههای ضعیفی هستند. آنقدری ضعیف که به راستی بعضی اوقات از اجرای بدون ایراد برخی از بازیها روی آنها تعجب میکنیم اما نکتهاش دقیقا همین است. بازیهایی هستند که با همان معیاری که احتمالا Cyberpunk 2077 را برخی نسل جدید حساب میکنند، نسل جدید باشند و بدون هیچ مشکلی روی این سختافزارهای پیر ۷ ساله اجرا شوند.
اگر مثالهایی چون The Last of Us 2 یا Forza Horizon 4 را میخواهید به خاطر انحصاری بودن آنها و محدود بودن پلتفرمهایشان رد کنید، پس نظرتان در مورد Red Dead Redemption 2 چیست؟ عنوانی بیاندازه بزرگ و پر از جزییات که از همان روز اول با کمترین مشکلی روی کنسولهای این نسل اجرا شد. هنوز هم باورم نمیشود چطور پلی استیشن ۴ مدل اسلیمم از عهده اجرای بازی بر آمد اما خب به هر صورت پس شدنی است. حالا اگر راکستار توانایی انجامش را دارد، سیدی پراجکت رد چرا نباید بعد از ۸ سال موفق شود؟
در هر صورت گیمرها مقصر نیستند
چه کرونا تمامی برنامهریزیهای سیدی پراجکت رد را دچار مشکل کرده باشد یا واقعا سختافزارهای این نسل نمیتوانند از عهده اجرای درست بازی بر بیایند، نمیتوان به هیچوجه گیمرها را مقصر دانست که چرا به جای ۵۰۰ دلار هزینه کردن برای یک کنسول جدید و خرید Cyberpunk 2077، تصمیم گرفتهاند بازی را روی نسل قبلی تجربه کنند.
اگر بازی همچنان به تاخیر دوبارهای نیاز داشته است و سازندگان از ترس گیمرها دیگر از یک تاخیر دیگر اجتناب کرده باشند هم باز تقصیر گیمرها نیست. بله، واکنشهای شدیدی مثل تهدید سازندگان بازی به مرگ به هیچوجه درست نیست و نمیتوان سلامت روانی و آسایش تیمی بزرگ از بازیسازهای زحمتکش را هم فراموش کرد اما باز هم این گیمرها نبودند که تاریخ انتشاری برای بازی اعلام میکردند و بعد برای چندمین بار موفق نمیشدند به موقع کار را تمام کنند.