خودروهای کمیاب برای مجموعهداران در سراسر جهان از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و این مدلها یا به این خاطر کمیاب هستند که تنها تعداد معدودی از آنها ساخته شده یا بهاین خاطر که از طراحی منحصر بهفردی برخوردارند و تنها با پرداخت مبالغ هنگفتی از طریق کانال خصوصی یا حراجها قابل خریداری هستند.
خودروهای کمیاب برای مجموعهداران در سراسر جهان از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و این مدلها یا به این خاطر کمیاب هستند که تنها تعداد معدودی از آنها ساخته شده یا بهاین خاطر که از طراحی منحصر بهفردی برخوردارند و تنها با پرداخت مبالغ هنگفتی از طریق کانال خصوصی یا حراجها قابل خریداری هستند. همچنین بهنظر میرسد مجموعهداران جدی و مصمم از هیچکاری برای بهدست آوردن یک خودرو بهشدت کمیاب چشمپوشی نمیکنند و برای آنها قیمت اصلا مساله مهمی بهنظر نمیرسد. در اینجا به چهار خودروی کمیاب و قیمتی که مجموعهداران برای تصاحب آنها باید بپردازند، نگاهی میاندازیم.
تالبوت لاگو گرند اسپرت (2.5 میلیوندلار)
تالبوت خودروسازی با پیشینهای نهچندان درخشان است و این خودروساز کار خود را در سال 1903 بهعنوان شرکتی مستقل آغاز کرد و تا سال 1994 در اشکال مختلف و تحتمالکیتهای گوناگون بهکار خود ادامه داد و این کمپانی از سال 1960 تا 1978 هیچ خودرویی تولید نکرد و در دورههای مختلف تحتمالکیت خودروسازان مختلفی از کرایسلر گرفته تا پژو درآمد. درطول سالها تالبوت بارها تا مرز ورشکستگی پیش رفت و این شرکت علاوهبر تولید خودروهای روزمره بهتولید خودروهای مسابقهای نیز میپرداخت و درسال 1981 برنده جام جهانی رالی شد. لاگو گرند اسپرت خودرویی است که این شرکت در سال 1948 و در دو نسخه متفاوت مسابقهای و لوکس تولید کرد و مجموعهداران حاضر هستند برای هریک از 12 نسخه لوکس این ماشین دستکم 2.5 میلیوندلار بپردازند.
پورشه 916 (سهمیلیوندلار)
همه ما بهخوبی با پورشه 911 آشنایی داریم؛ اما کمتر کسی است که پورشه 916 را بشناسد. درمیان هواداران دو آتشه پورشه 916 یکی از نادرترین مدلهای ساختهشده توسط این شرکت و یکی از کمیابترین خودروهای جهان است و تنها 11 عدد از مدل 916 در سال 1972 ساخته شد و همگی آنها نسخههایی آزمایشی بودند. درمیان 11 مدل ساختهشده، تنها یک نسخه از آن بود که بهخاک ایالاتمتحده رسید که امروزه در موزه اتومبیل آتلانتا در ایالت جورجیا نگهداری میشود. آنچه مانع از تولید پورشه 916 شد، قیمت 14 هزار دلاری آن بود که در دهه 1970 پول بسیار زیادی بود و قابل تصور بود که برای خریداران نمیتواند جذابیت داشته باشد و پروژه تولید آن بههمین دلیل متوقف شد.
الدزمبیل F-88 (3.5 میلیوندلار)
حتی اگر الدزمبیل F-88 خودرو کمیابی نیز نبود، باز مجموعهداران در سراسر جهان بهدنبال آن بودند. F-88 که نخستینبار در سال 1954 تولید شد، از بدنه و چنان طراحی زیبایی برخوردار است که آن را بهخودرویی کلاسیک بدل میکند. این حقیقت که تنها چهار عدد از این خودرو چشمگیر ساخته شده، آن را بههدفی بسیار جذاب و خواستنی برای مجموعهداران بدل میکند. سایر ویژگیهای خیرهکننده الدزمبیل F-88 ساختهشده توسط جنرالموتورز عبارتند از موتور V8 موشکی این ماشین با 250 اسببخار نیرو و بدنهای از جنس فایبرگلاس. بسیاری از تاریخنگاران خودرویی الدزمبیل F-88 را ماشینی میدانند که ظاهر تمام خودروهای بعدی را متحول کرد و اخیرا یک نسخه از این مدل در حراج بارت جکسون بهقیمت 3.5 میلیوندلار بهفروش رسید.
فراری 250 GT اسپایدر کانورتیبل (10 میلیوندلار)
تنها یک نسخه کانورتیبل از فراری 250 GT ساخته شده و بدین ترتیب این ماشین جزو نادرترین مدلهای فراری درجهان محسوب میشود. تمام نسخههای دیگر 250 GT که در بین سالهای 1953 ال 1956 ساخته شدند، مدلهای کوپه (سقفدار) بودند و تنها مدل بدون سقف این ماشین درنمایشگاه خودرو نیویورک سال 1956 بهمجموعهدار نیویورکی باب لی فروخته شد. بابلی شخصا در مذاکره با انزو فراری بر سر این قیمت بهتوافق رسید و امروز هنوز هم این ماشین بهباب لی تعلق دارد و این موضوع این ماشین را بهیکی از قدیمیترین فراریهایی بدل میکند که همچنان در مالکیت صاحب اولیه خود قرار دارد. ارزش تخمینی این خودرو 10 میلیوندلار برآورد شده است. هرچند بسیاری بر این باورند که اگر این ماشین بهحراج برسد ممکن است با قیمتی بالاتر از این هم بهفروش برسد.