کلیک/ کمیسیون تجارت فدرال و دادستانی 45 ایالت آمریکا در دادخواستی علیه فیسبوک این شرکت را به نقض قوانین ضد انحصار طلبی متهم کردند و خواستار تجزیه این شرکت شدند.
فیسبوک، مانند هر شرکت بزرگ فناوری دیگر، با مواجهه با چندین پرونده قضایی بیگانه نیست. با این حال، به نظر می رسد رشته پروندههای قضایی اخیر که از سمت مقامات نظارتی فدرال ایالات متحده و بیش از 45 دادستان ایالتی علیه فیسبوک تنظیم شده است، تهدید واقعی برای این کمپانی به حساب بیاید زیرا آنها به دنبال تجزیه فیسبوک به دلیل نقض قوانین ضد انحصار طلبی هستند.
بر اساس گزارشی از بیبیسی، این دادخواست که غول شبکههای اجتماعی با آن روبرو شده است، این شرکت را به اقدام غیرقانونی برای خرید رقبای خود برای خفه کردن رقابت متهم کرده است. بر اساس این شکایتنامهها، مقامات همچنین از دادگاه فدرال درخواست کردهاند که این شرکت را که صاحب پلتفرمهای اصلی دیگر رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس اپ است، نیز بررسی کند. فیسبوک اظهار داشت معاملاتی که در طی این شکایتنامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، سالها پیش توسط نهادهای نظارتی تأیید شده است.
همانطور که جنیفر نیوستد (Jennifer Newstead)، مشاور عمومی فیس بوک میگوید:”دولت اکنون خواستار تجدید نظر در امری است که سابقا موافقت خود را با آن اعلام کرده بود، این اقدام یک هشدار جدی برای تجار آمریکایی به حساب میآید زیرا به این معنا است که هیچ فروشی نهایی نیست.” وی همچنین اضافه کرد که این شرکت میلیونها دلار در اینستاگرام و واتساپ سرمایه گذاری کرده است و به شدت با هر تلاشی برای از هم گسیختن شرکت مبارزه خواهد کرد. فیسبوک همچنین در این رابطه در بیانیهای قوانین ضد انحصاری برای حمایت از مصرفکنندگان و ارتقا نوآوری دانست و نه مجازات مشاغل موفق، با این حال، با توجه به استدلالهای دولت به نظر میرسد آنها قصد تجدید نظر در تاییدیهای را داشته باشند که در گذشته با فیسبوک بابت حرید این پلتفرمها داده شده است.
در حال حاضر، پروندههای حقوقی ارائه شده توسط ایالتهای مختلف و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) خرید اینستاگرام در سال 2012 و خرید WhatsApp در سال 2014 را هدف قرار داده است. این دادخواستها شرکت را به پیروی از روش “خرید یا دفن” در برابر هر رقیب احتمالی متهم می کند. این امر به طور صحیحی به رقابت آسیب می زند زیرا هر پلتفرم بزرگ یا محبوب تحت یک شرکت بزرگ قرار می گیرد. مقامات حتی اقدامات مختلفی را برای جمع آوری دادهها مطرح کردند و اظهار داشتند که کاربران به دلیل درآمد ناشی از تبلیغات این کمپانی، کنترل دادههای خود را از دست دادهاند.