محققان آمريکايي در بررسي هاي خود دريافتند، دانش آموزان عينکي در برخي دروس مانند روخواني متون و رياضي از ساير دانش آموزان موفق تر عمل کرده و پيشرفت هاي تحصيلي قابل توجهي دارند.

در باور عمومي افرادي که از عينک استفاده مي کنند به عنوان انسان هاي باهوش شناخته شده و بسياري از قديمي ها، عينک را نشانه سواد مي دانستند. اگر چه اين باور قديمي، ريشه علمي نداشته و هيچ ارتباطي بين عينک و هوش وجود ندارد اما نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد که استفاده از عينک مي تواند در بسياري از کودکاني که بينايي ضعيفي دارند، کمک کند تا دروس را بهتر درک کنند. 

محققان دانشگاه جان هاپکينز در پژوهش هاي جديد خود دريافتند که گرفتن عينک مورد نياز دانش آموزان باعث افزايش چشمگير عملکرد تحصيلي آنها مي شود.

طي يک کارآزمايي باليني سه ساله، کودکاني که از طريق برنامه چشم اندازي براي بالتيمور (Vision for Baltimore) عينک جديدي دريافت مي کردند در مقايسه با دانش آموزاني که عينک نگرفته يا بعداً آن را دريافت کردند، نمره بالاتري در آزمون روخواني و رياضي کسب کردند. 

به گزارش سيناپرس، پس از آنکه محققان جان هاپکينز به نياز جدي مراقبت از بينايي در دانش آموزان مدارس عمومي شهر پي بردند، برنامه چشم انداز بالتيمور در سال ۲۰۱۶ ميلادي راه اندازي شد. آنها دريافتند که بيش از ۱۵ هزار دانش آموز از ۶۰ هزار دانش آموز بالتيمور از پيش دبستاني تا کلاس هشتم به عينک نياز دارند، اما بسياري از والدين آنها از ضعيفي چشم کودکشان اطلاعي نداشته يا امکانات لازم براي تهيه آن را در اختيار نداشتند.

مگان کالينز (Megan Collins) چشم پزشک اطفال و عضو هيئت علمي دانشکده اخلاق زيستي جان هاپکينز برمن و از پژوهشگران اين تيم تحقيقاتي، در يک مصاحبه خبري در دانشگاه گفت: «ما نشان داديم که دادن عينک مورد نياز کودکان به آنها به شدت در موفقيت تحصيلي آنها کمک مي کند. موفقيت مدل برنامه چشم انداز بالتيمور و اين يافته هاي تحقيقاتي مي تواند برابري بهداشتي و آموزشي را براي دانش آموزان در سراسر کشور ارتقا دهد.»  

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ ميلادي، اين تيم تحقيقاتي، عملکرد دو هزار و ۳۰۲ دانش آموز بين ۳ تا ۷ سال را مورد بررسي قرار دادند که تحت غربالگري سلامت چشم، معاينه چشم و عينک جديد از برنامه چشم انداز بالتيمور قرار گرفتند. به نظر مي رسد نتايج آنها در آزمون هاي استاندارد روخواني و رياضي در فواصل يک و دو ساله نشان داده، نمرات روخواني کودکاني که از عينک استفاده مي کنند، در طول ۱۲ ماه به طور چشمگيري افزايش يافته و به طور قابل توجهي بيشتر از دانش آموزاني که ديرتر از عينک استفاده کردند، بوده است. دانش آموزان ابتدايي نيز بعد از گرفتن عينک، نمرات رياضي بسيار بالاتري را کسب کردند.

نتايج اين تحقيقات به طور دقيق تر نشان مي دهد که دختران پس از دريافت عينک جديد پيشرفت هاي چشمگيرتري نسبت به پسران داشته اند. در اين مطالعات همچنين مشخص شد دانش آموزان نيازمند آموزش ويژه و دانش آموزاني که کمترين عملکرد درسي را داشته اند، با استفاده از عينک پيشرفت چشمگيري را نشان دادند.

به طور کلي، دانش آموزان با عينک در مقايسه با همکلاسي هاي خود که نيازمند عينک بوده اما عينک نداشتند، افزايش آموزش معادل دو تا چهار ماه يادگيري اضافي را تجربه کردند. براي کودکان در پايين ترين سطح کلاس ها، استفاده از عينک عملکرد آنها را معادل چهار تا شش ماه آموزش اضافي بهبود بخشيد.

کالينز در اين رابطه مي گويد: «عينک بيشترين فايده را براي بچه هايي که بيشترين نياز را به آن داشته و در مدرسه دچار مشکل شدند، داشت.»
نکته قابل توجه اين است که اين مطالعه نشان مي دهد، پيشرفت ها پس از اولين سال استفاده از عينک در سال دوم دوام نياورده و کاهش پيدا کرده بود. اين تيم گمان مي کند که بيشتر اين موارد مربوط به عدم استفاده مداوم از عينک توسط کودکان، از دست دادن عينک يا شکستن آن باشد.

محققان توصيه مي کنند براي اطمينان از موفقيت کودکان، برنامه هاي بينايي مدرسه بايد دانش آموزان را به استفاده از عينک تشويق کند و همچنين اطمينان حاصل شود که کودکان در زمان لازم نسبت به گرفتن عينک جديد اقدام کنند.

به گزارش سيناپرس، ران دانيلز، رئيس دانشگاه جان هاپکينز در اين مورد مي گويد: «اين مطالعه که بر اساس تحقيقات دقيق انجام شده، اساسي ترين فرض ما را در راه اندازي برنامه چشم انداز بالتيمور شش سال پيش اثبات کرد و در نتيجه مشخص شد که ارائه عينک به دانش آموزان موفقيت تحصيلي را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد.»

شرح کامل اين پژوهش ها و نتايج حاصل از آن در آخرين شماره مجله چشم پزشکي جاما (JAMA Ophthalmology) منتشر شده و براي علاقمندان قابل دسترس است.