دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 12 اینچی اپل مدل MacBook MLH72 2016 با صفحه نمایش رتینا

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 12 اینچی اپل مدل MacBook MLH72 2016 با صفحه نمایش رتینا

Apple MacBook MLH72 2016 With Retina Display – 12 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۲ اینچ
  • طبقه‌بندی: کاربری مالتی‌مدیا، باریک و سبک
  • سری پردازنده:
    Core-M3

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    ۲۳۰۴×۱۴۴۰

  • صفحه نمایش مات:
    خیر

  • صفحه نمایش لمسی:
    خیر

  • سیستم عامل:
    Apple Mac OS

  • پورت HDMI:
    ندارد

نقد و بررسی اجمالیApple MacBook MLH72 2016 With Retina Display – 12 inch Laptop
شرکت اپل در سال ۲۰۱۵ سری جدیدی از آلترابوک‌های خود را تحت عنوان MacBook معرفی کرد که طراحی متفاوتی نسبت به دو سری Pro و Air داشتند و از صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی بهره می‌بردند. به نوعی اپل سبک نویی از آلترابوک‌های بسیار باریک و سبک را ارائه کرد که علاوه بر قابلیت حمل بسیار آسان، از امکانات کم‌نظیری هم بهره می‌بردند. حال این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۶ سری جدیدی از MacBook را روانه بازارهای جهانی کرده است. این محصول نسبت به نسل اول تغییری در ساختار و ظاهر ندارد و تنها رنگ رزگلد به مجموعه نقره‌ای، خاکستری و طلایی آن اضافه شده است. رنگی که اخیرا اپل بسیار به آن علاقه‌مند شده و در تمامی محصولات جدیدش از آن استفاده می‌کند. مثل همیشه بدنه این آلترابوک تماما از آلومینیوم برس خورده مات ساخته شده و با این حال تنها ۹۲۰ گرم وزن دارد. ضخامت آن در قسمت انتهایی حدودا ۱۳ میلی‌متر است و در لبه جلویی حتی به ۰.۵ میلی‌متر هم نمی‌رسد. صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی آن از نوع رتینا با وضوح ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسل بوده و شفافیت، کیفیت و روشنایی بسیار عالی و کم رقیبی دارد. کیبورد جزیره‌ای این مدل شکل و طراحی منحصر‌به‌فردی دارد که تنها در MacBook دوازده اینچی شاهد آن هستیم و حتی شبیه به دیگر MacBook‌های خود شرکت اپل هم نیست. کلیدهای بزرگ با ارتفاع بسیار بسیار کم که حتی خیلی اوقات متوجه نمی‌شوید کلیدی را فشار داده‌اید یا خیر. این کیبورد تا جای ممکن تا لبه‌های کناری بدنه کشیده شده‌ تا هیچ فضایی در این قسمت بدون استفاده باقی نماند. نور پس‌زمینه سفید با امکان تنظیم نور در ۱۶ سطح هم از دیگر ویژگی‌های این کیبورد است. تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه‌ای هم زیر این کیبورد قرار گرفته که مجهز به قابلیت Force Touch اپل بوده و علاوه بر لمس‌های یک و چند انگشتی، به فشار هم حساس است. از لحاظ پورت‌ هم این محصول همچنان بر داشتن تنها یک پورت USB 3.1 Type-C و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون پابرجا بوده و هیچ پورت دیگری ندارد. تا اینجا همه‌چیز (به‌غیر از رنگ رزگلد بدنه) شبیه به همان نسل اول MacBook بوده که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ اما تفاوت این نسل جدید در مدل سخت‌افزارها و عملکرد آن‌ها است. در این نسل از پردازنده مرکزی نسل Skylake اینتل مدل Core-M3 استفاده شده که هم از لحاظ توان پردازشی و هم از نظر چیپ گرافیکی از نسل قبلی قوی‌تر است. رم ۸ گیگابایتی این مدل همچنان از نوع DDR3 و حافظه داخلی آن هم ۲۵۶ گیگابایت از نوع SSD Flash با اتصال PCI-e است که نسبت به مدل ۲۰۱۵ تغییر اساسی نداشته‌اند. از آنجایی که مصرف انرژی پردازنده‌های مرکزی سری Skylake از نسل پیشین یعنی Broadwell کمتر است، عملکرد باتری MacBook 2016 بهبود یافته و شارژدهی آن در شرایط وبگردی با اتصال Wi-Fi از ۹ به ۱۰ ساعت رسیده است که بیش از یک روز کامل کاری را پوشش می‌دهد. درمجموع می‌توان MacBook دوازده اینچی ۲۰۱۶ را یک نمونه ارتقاء یافته سخت‌افزاری و رزگلد نسبت به نسل قبلی دانست.
  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۴

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۴

  • کیبورد و تاچ پد

    ۴

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۵

  • امکانات و قابلیت ها

    ۵

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۵

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار بالا و بدنه بسیار باریک و سبک
  • مجهز به پردازنده مرکزی سری Skylake اینتل
  • بهبود عملکرد باتری و شارژدهی تا ۱۰ ساعت
  • صفحه نمایش رتینا
  • تاچ پد با قابلیت فورس تاچ
نقاط ضعف

  • طراحی نسبتا ضعیف تر کیبورد در مقایسه با دیگر مک بوک ها
نقد و بررسی تخصصیApple MacBook MLH72 2016 With Retina Display – 12 inch Laptop

در سال ۲۰۰۸ هنگامی که استیو جابز در کنفرانس سالانه شرکت اپل در سان‌فرانسیسکو اولین لپ‌تاپ مک‌بوک ایر را از کاور قهوه‌ای آن بیرون کشید، دنیای لپ‌تاپ‌ها را دگرگون ساخت. امروزه به جایی رسیدیم که الترابوک‌های باریک و سبک، به یک موهبت برای کاربران تبدیل شده‌اند. با فناوری‌های امروزی مثل سخت‌افزارهای ولتاژ پایین که به سرعت پیشرفته‌تر می‌شوند، شرکت‌های تولیدکننده تنوع محصولات خود را افزایش داده و راحتی حمل را یکی از عناصر مهم در ساخت محصولاتشان قرار می‌دهند. مسیری که شرکت اپل شروع و طی کرد، حالا به نظر می‌رسد کمی کهنه شده و نیاز به یک تغییر اساسی دارد. اپل تصمیم گرفت تا خط تولید مک‌بوک ایر را متوقف نکند اما محصولی متفاوت با قیمت بیشتر و لوکس‌تر ارائه دهد. این شرکت قصد داشت تا راحتی حمل را در لپ‌تاپ جدیدش به نهایت برساند. در اینجا بود که در سال ۲۰۱۵، همزمان با معرفی اپل واچ، تیم کوک روی صحنه رفت و لپ‌تاپ مک‌بوک ۱۲ اینچی را که در حال حاضر باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان به حساب می‌آید، معرفی کرد. شرکت اپل در طراحی و ساخت محصول جدیدش، از دو تکنولوژی جدید استفاده کرد که تا کنون هیچ لپ‌تاپی از آن بهره‌مند نبود. یکی طریقه قرارگیری باتری‌های آن به صورت ورقه‌ای و دیگری فناوری فورس تاچ برای تاچ پد آن بود. فناوری فورس تاچ قرار بود برای مک‌بوک پرو از سال ۲۰۱۵ استفاده شود اما شرکت تصمیم گرفت تا زمان معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی صبر کند و این فناوری را روی این دستگاه معرفی کند.

طراحی و ساخت

مک‌بوک در سه رنگ اصلی طلایی، نقره‌ای و خاکستری تولید شده بود و در سال ۲۰۱۶ رنگ رزگلد به آن اضافه شد. جنس بدنه دستگاه تماما از آلومینیوم ساخته شده و تنها قسمت پلاستیکی این دستگاه، پایه‌های زیر آن هستند تا از سر خوردن جلوگیری کنند. با وجود بدنه تمام فلزی، وزن مک‌بوک چیزی حدود ۹۲۰ گرم بوده و ضخامت آن در لبه جلویی ۰.۳۵ میلی‌متر و در لبه پشتی ۱۳.۱ میلی‌متر است. شکی نیست وقتی به طراحی این دستگاه نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که با یک دستگاه مینیمالیستی با شباهت‌هایی به مک‌بوک ایر رو به رو هستید. بدنه دستگاه کاملا یکپارچه است و تنها با چند پیچ در زیر آن می‌توان بدنه را از هم جدا کرد. در حالی که مک‌بوک ایر تنها با رنگ نقره‌ای عرضه شد، مک‌بوک ۱۲ اینچی علاوه بر این رنگ، در رنگ‌های طلایی و خاکستری هم تولید شده است. این دقیقا همان رنگ‌هایی است که در گوشی ایفون ۶ و آیپد ایر ۲ استفاده شده. لوگوی اپل هم مثل همیشه روی قاب پشتی به چشم می‌خورد، اما از نور LED دیگر خبری نیست و یک سیب گاز زده صیقلی و فلزی جای آن را گرفته است. این تصمیم احتمالا به خاطر باریکی بیش از حد صفحه‌نمایش گرفته‌شده است. در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های باریک و سبک، مسلما مک‌بوک ۱۲ اینچی برای رقابت در وزن وارد میدان نشده! زیرا می‌توانست بدنه آن به جای فلز از کربن باشد که تغییر زیادی در وزن به وجود می‌آورد. صفحه‌ی نمایش و شاسی دستگاه کاملا مقاوم ساخته شده‌اند. به خاطر آلومینیوم استفاده شده، این دستگاه در مقابل فشار و پیچش بسیار مقاوم بوده و حتی با فشار زیاد به‌زحمت می‌توان آن را از حالت عادی خارج کرد. کیفیت کلی ساخت فوق‌العاده بوده و لیاقت تحسین دارد. اطراف کیبورد و محل استراحت دست‌ها هم یکپارچه است و هیچ موجی در آن مشاهده نمی‌شود. لولاهای دستگاه هم کاملا نرم و استوار هستند. با وجود وزن بسیار کم دستگاه، به راحتی و بدون بالا آمدن سطح آن می‌توانید با یکدست لپ‌تاپ را باز کنید.

پورت‌ها

یکی از فناوری‌های جدیدی که اپل در ساخت مک‌بوک ۱۲ اینچی استفاده کرده، به کار بردن پورت USB-C به جای تمامی پورت‌های دیگر است. در این دستگاه شما هیچ‌کدام از پورت‌های USB 2.0، USB3.0، HDMI یا VGA را مشاهده نمی‌کنید. حتی اتصال شارژ هم توسط پورت USB-C انجام می‌شود. به لطف دوطرفه بودن و خاصیت آهنربایی فیش شارژر، به راحتی می‌توان آن را به دستگاه متصل کرد. اتصال فیزیکی دیگر دستگاه جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است که در لبه راست مشاهده می‌شود. پورت USB-C یکی از جدیدترین فناوری‌هایی است که از استاندارد USB3.1 نسل اول الهام گرفته‌شده. سرعت انتقال اطلاعات با پورت USB-C چیزی حدود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است، اما با توجه به قدرت پردازنده‌ی مرکزی سری M شرکت اینتل که در این دستگاه استفاده شده، این سرعت نمی‌تواند چیزی بیش از ۵ گیگابیت بر ثانیه باشد. با این وجود، پورت USB-C انقلابی در عرصه انتقال اطلاعات و طراحی مینیمالیستی در مک‌بوک ۱۲ اینچی است که جایگزین تمامی پورت‌های فیزیکی در این لپ‌تاپ شده. برای اتصال سایر پورت‌ها به USB-C شما باید از تبدیل آن استفاده کنید.

هنگامی که از نظر تعدد پورت‌ها محدودیت وجود داشته باشد، اتصالات بی‌سیم جنبه مهم‌تری پیدا می‌کنند. شرکت اپل به همین منظور در این دستگاه از شبکه بی‌سیم با استاندارد IEEE 802.11ac استفاده کرده است که به لطف فناوری دو کاناله می‌تواند تا ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازد. اگرچه در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی از شبکه بی‌سیم سه کاناله استفاده شده که تا ۵۰ درصد سریع‌تر خواهد بود. دیگر امکان ارتباطی بی‌سیم این دستگاه محدود به بلوتوث نسل چهارم است.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

آخرین باری که اپل علاقه‌مندان به محصولاتش را شگفت‌زده کرد، این کار توسط صفحه‌نمایش رتینای مک‌بوک ایر انجام شد. محصولی فوق‌العاده لوکس و گران‌قیمت! در مک‌بوک ۱۲ اینچی هم از همان صفحه‌نمایش اما با دقت تصویری کمی عجیب استفاده شده است. دقت تصویر صفحه‌نمایش رتینای این دستگاه ۱۴۴۰×۲۳۰۴ پیکسل است. یعنی نسبت تصویر مک‌بوک ۱۲ اینچی تقریبا چیزی معادل ۱۶:۱۰ بوده که بسیار نزدیک به کیفیت WQHD خواهد بود که در مانیتورهای کامپیوترهای دسکتاپ در حال حاضر بسیار محبوب است. حالا چرا اپل تصمیم گرفته تا از این دقت تصویر استفاده کند مربوط به تراکم پیکسلی آن است. با تراکم پیکسلی ۲۲۶ PPI، مک‌بوک ۱۲ اینچی با مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی (۲۲۴ PPI) و مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی  (۲۲۱ PPI) برابری می‌کند. روشنایی تصویر معمولا در محصولات شرکت اپل بسیار بالا است. صفحه‌نمایش مک‌بوک ۱۲ اینچی، به صورت میانگین ۳۲۵ نیت روشنایی دارد که این میزان در بیشترین حالت به ۳۴۵ نیت در مرکز تصویر می‌رسد. چنین روشنایی بالایی در محیط‌های داخلی احتیاج نیست اما با توجه به روکش براق صفحه‌نمایش در این دستگاه، در محیط بیرون و نور زیاد بسیار کارآمد خواهد بود.

اپل باز هم نام شرکت تولیدکننده صفحات نمایش خود را مخفی نگاه داشته است اما ادعا کرده که این صفحه‌نمایش جدید تا ۳۰% انرژی کمتری نسبت به دیگر مک‌بوک‌ها با صفحه‌نمایش رتینا مصرف می‌کند. پنل استفاده شده IPS بوده که تا ۱۷۸ درجه زاویه دید در اختیار کاربر قرار می‌دهد. درست است که استفاده از روکش براق باعث افزایش انعکاس نور در تصویر می‌شود، اما از طرفی رنگ‌ها کاملا شفاف و زنده به نظر می‌رسند و عمق رنگ مشکی بسیار زیاد است. پس اگر اندازه نسبتا کوچک صفحه‌نمایش برای شما اهمیت چندانی ندارد، به راحتی می‌توانید از این دستگاه برای تدوین عکس هم استفاده کنید. با تغییر زاویه لپ‌تاپ،هیچ‌گونه تفاوت رنگ یا روشنایی در تصویر مشاهده نمی‌شود. در لپ‌تاپ‌هایی که از روکش براق در ساخت صفحه‌نمایش آن‌ها استفاده شده، همیشه مشکل سختی کار در محیط بیرون وجود دارد. اما روشنایی زیاد صفحه‌نمایش این دستگاه باعث می‌شود تا با وجود نور شدید محیط بیرون، تصاویر باز هم کاملا خوانا و مشخص باشند.

 

 

روی لبه بالایی قاب دور صفحه‌نمایش، یک وب‌کم ۴۸۰p معادل ۰.۳ مگاپیکسل قرار داده شده است. در حال حاضر که بازار عکس‌های سلفی داغ است، در گوشی‌های هوشمند هر روز شاهد دوربین‌های سلفی قدرتمندتری هستیم. دوربین‌هایی با حسگرهای ۸ مگاپیکسلی و حتی بیشتر. اما در این دستگاه اپل به استفاده از یک دوربین با حسگر ۰.۳ مگاپیکسلی بسنده کرده است. شاید به خاطر باریک بودن بیش از اندازه صفحه‌نمایش، این شرکت امکان استفاده دوربین قدرتمندتری را نداشته است. با این وجود، کیفیت آن قابل قبول بوده و برای مکالمات تصویری کاملا بهینه به نظر می‌رسد.

 

میکروفون‌های به کار گرفته‌شده در ساخت مک‌بوک ۱۲ اینچی بسیار با کیفیت بوده و برای ضبط صدا یا مکالمه تصویری دیگر نیازی به هدست‌های جداگانه احساس نمی‌شود.
احتمالا تصور می‌کنید که به خاطر باریکی و کوچکی دستگاه، بلندگوهای استریوی داخلی آنتوان زیادی برای تولید صدا ندارند؛ اما سخت در اشتباه هستید! در قسمت بالای کلیدهای یک نوار شبکه‌ای وجود دارد که بلندگوها در زیر آن قرار گرفته است. قدرت تولید صدای این دستگاه کمی بیش از ۵۰۰ هرتز بوده که این رقم چیزی بیش از قدرت صدایی است که حتی لپ‌تاپ‌های مالتی مدیای بزرگ‌تر قادر به تولید آن هستند. صدای بیس هم کاملا عمیق و رسا است. با وجود چنین بلندگوهای قدرتمندی، می‌توانید به راحتی با بلندگوهای جداگانه خداحافظی کنید. البته جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم برای اتصال بلندگوهای جداگانه یا هدفون روی این دستگاه تعبیه شده است. کیفیت رضایت بخش صدا و قدرت آن نمره قبولی را برای این دستگاه به ارمغان آورده است.

کیبورد و تاچ پد

معمولا قسمت کیبورد لپ‌تاپ‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کند و به جای آن می‌توان از دیگر قطعات حیاتی استفاده کرد. در مورد مک‌بوک ۱۲ اینچی، اپل کلیدهای کیبورد را به شکل پروانه‌ای باز طراحی کرد و توانست با این کار حدود ۴۰% فضای بیشتری نسبت به کلیدهای کیبوردهای قدیمی‌تر ایجاد کند. البته قرار است این طراحی جدید باعث شود تا عمل تایپ راحت‌تر و با احتمال خطای کمتر امکان پذیر باشد. کیبورد این دستگاه از کلیدهای مربعی شکلی با ابعاد ۱۷×۱۷ میلی‌متری تشکیل شده است. کلیدهای نسبتا بزرگ کیبورد  باعث می‌شوند تا تایپ کردن به عملی لذت بخش تبدیل شود. حاشیه دو طرف کیبورد تقریبا حذف شده‌اند و فضای اضافی‌ای مشاهده نمی‌شود. بعد از مدت کوتاهی به تایپ با این دستگاه عادت خواهید کرد و متوجه می‌شوید که سرعت شما افزایش یافته است. کلیدها کاملا نرم و حساس هستند و با کمترین فشار عمل می‌کنند. دیگر نکته قابل توجه درباره کیبورد، نور پس‌زمینه آن است. در این دستگاه برای هر کلید یک چراغ LED جداگانه تعبیه شده است که در تاریکی و نور شب، باعث می‌شود حروف و اطراف کلیدها کاملا واضح باشند.

نوبت به تاچ پد مک‌بوک ۱۲ اینچی می‌رسد. فناوری جدیدی که تحولی برای نسل‌های بعدی در لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. تاچ پد جدید این دستگاه موسوم به Force Touch، همان‌طور که از اسمش پیداست، به غیر از فرمان‌های دو، سه و چهار انگشتی، از فرمان‌های فشاری هم پشتیبانی می‌کند. یعنی میزان فشار انگشتتان روی سطح تاچ پد می‌تواند فرمان‌های متفاوتی را به دستگاه انتقال دهد. ابعاد تاچ پد دستگاه کمی نسبت به مک‌بوک ایر کوچک‌تر شده است. برای اولین بار فناوری Force Touch برای مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اعلام شده بود اما اپل آن را با مک‌بوک ۱۲ اینچی معرفی کرد. سطح روی تاچ پد از جنس شیشه است و با تحت فشار قرار دادن آن از حالت اصلی خود خارج نمی‌شود. روی این تاچ پد کلیدی وجود ندارد و با دو بار کلیک کردن روی هر قسمتی از سطح آن، دستورات اجرا می‌شوند. روش کار فورس تاچ بسیار ساده و زیرکانه است. سطح تاچ پد هیچ حرکتی ندارد و سنسورهایی که زیر آن طراحی شده‌اند، میزان فشار انگشت را با مقدار الکترومگنتی که انتقال می‌دهد محاسبه می‌کنند. در این تاچ پد هیچ‌گونه سیستم مکانیکی وجود ندارد و همه چیز توسط حسگرها انجام می‌شود. اندازه و عملکرد تاچ پد به قدری خوب است که نیازی به ماوس جداگانه احساس نمی‌شود که البته به خاطر نداشتن پورت‌های فراوان می‌تواند مفید باشد.

سخت‌افزار و باتری

 

شرکت اپل معمولا در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر از پردازنده‌های مرکزی سری U کم ولتاژ اینتل استفاده می‌کرد تا بتواند میزان نگهداری شارژ باتری را افزایش دهد. اما در این سری اپل به سراغ سری M یا همان موبایل رفته است. این پردازنده‌ها جزو سری بسیار کم‌مصرف شرکت اینتل محسوب می‌شوند اما قدرت کافی برای پردازش مک‌بوک ۱۲ اینچی را دارند. نکته جالب در این دستگاه سیستم عامل OS X آن است که کاملا بهینه طراحی شده. در اکثر لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌های سری M، در هنگام پردازش معمولا فرکانس پردازنده بسیار متغیر است اما در این دستگاه حتی در زمان استفاده چند نرم‌افزار به صورت همزمان، به‌ندرت فرکانس کاهش می‌یابد. در اکثر پردازش‌ها پردازنده‌ی مرکزی شروع به گرم شدن می‌کند اما در این لپ‌تاپ، که بدون سیستم خنک‌کننده ساخته شده، چنین اتفاقی نمی‌افتد که بسیار حیرت‌آور است. حتی با وجود گرم شدن بیش از اندازه پردازنده‌ی مرکزی، هیچ تغییری در عملکرد دستگاه به وجود نمی‌آید. اما اگر روی مک‌بوک ۱۲ اینچی خود ویندوز نصب کنید، همه چیز تغییر می‌کند. فرکانس پردازنده افت شدیدی می‌کند و پردازش با مشکل مواجه خواهد شد. مک‌بوک از پردازنده‌های نسل ششم شرکت اینتل موسوم به Skylake استفاده می‌کند که داخل چیپست آن یک پردازشگر گرافیکی هم وجود دارد. این پردازنده مرکزی دو هسته‌ای دارای قابلیت Hyper-Threading یا افزایش مجازی هسته و Turbo Boost که همان افزایش فرکانس در صورت نیاز است. پردازشگر گرافیکی هم از سری HD Graphics 515 بوده که برای انجام بازی‌هایی نظیر DOTA 2 کافی خواهد بود.

حافظه‌های داخلی مک‌بوک ۱۲ اینچی از نوع SSD بوده و دارای ظرفیت‌های ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت هستند. رم دستگاه هم در حال حاضر تنها ۸ گیگابایت از نوع DDR3 است. اپل در این دستگاه همه چیز را مینیاتوری و کوچک طراحی کرده است. مادر بورد دستگاه حدودا ۶۷% کوچک‌تر شده و فن‌های خنک‌کننده حذف‌شده‌اند. با این کار فضای بیشتری برای دیگر قطعات داخلی فراهم شده است. اما اپل با این فضای اضافی چه کار کرده است؟

یکی از تغییرات مهمی که در ساخت مک‌بوک اتفاق افتاده، نوع قرارگیری باتری در آن است. با فضای ایجاد شده در داخل بدنه، شرکت تصمیم گرفت تا آن را با باتری پوشش دهد. اما در مدل‌های گذشته باتری یک‌تکه بوده و قابلیت انعطاف پذیری نداشتند. راه حل اپل برای اینکه بتواند تمامی حفره‌های مک‌بوک جدیدش را پر کند بسیار جالب است. باتری لیتیوم پلیمر این دستگاه به صورت ورقه‌ای طراحی شد و روی هم قرار گرفت. در آخر هم با چسب در جای خود محکم شد. با این روش، تمامی فضای خالی داخل بدنه تحت پوشش قرار گرفت. باتری این دستگاه ظرفیتی معادل ۴۱.۴ وات‌ساعت دارد که از سال گذشته کمب بیشتر شده و طبق ادعای شرکت سازنده می‌تواند تا ۱۰ ساعت (یعنی حدود ۱ ساعت بیشتر از مدل ۲۰۱۵) شارژ نگه دارد. این ارقام برای یک دستگاه قابل‌حمل و لوکس بسیار رضایت بخش است.

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل که در سال ۲۰۱۵ همراه با اپل واچ معرفی شد، حالا در سال ۲۰۱۶ با رنگی جدید، پردازنده‌ی جدید نسل ششم اینتل و ظرفیت باتری بیشتر به بازار آمده است. سبکی و باریکی در کنار بدنه‌ای آلومینیومی و مستحکم، کیبورد با کلیدهای پروانه‌ای، نداشتن سیستم خنک‌کننده و حذف فن، تاچ پد جدید Force Touch، باتری‌های ورقه و همه امکانات دیگر، انقلابی نوین در عرصه این گجت دوست داشتنی هستند. در باور عموم عمر لپ‌تاپ‌ها رو به پایان بود و همه در حال کوچ به سوی گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایش بزرگ یا تبلت‌هایی با داک کیبورد بودند. اما با این محصول، اپل امید را به دنیای لپ‌تاپ‌ها بازگرداند.

مشخصات کالاApple MacBook MLH72 2016 With Retina Display – 12 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۳.۵ ~ ۱۳.۱ × ۱۹۶.۵ × ۲۸۵ میلی‌متر
  • وزن

    ۰.۹۲ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core-M3

  • مدل پردازنده

    ۶th Generation – Skylake
  • محدوده سرعت پردازنده

    تا ۲.0GHz

  • فرکانس پردازنده

    ۱.۱GHz up to 2.2 GHz

  • حافظه Cache

    ۴ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۸ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    ۲۵۶ گیگابایت

  • نوع حافظه داخلی

    SSD

  • مشخصات حافظه داخلی

    PCIe-based onboard flash storage

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    Intel

  • مدل پردازنده گرافیکی

    HD Graphics 515
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۲ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    IPS LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    ۲۳۰۴×۱۴۴۰

  • صفحه نمایش مات

    خیر

  • صفحه نمایش لمسی

    خیر

  • توضیحات صفحه نمایش

    صفحه نمایش رتینا با ۱۷۸ درجه زاویه دید و نسبت تصویر ۱۶:۱۰

امکانات


  • درایو نوری

    بدون درایو نوری


  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    ۴۸۰p FaceTime camera
  • مشخصات اسپیکر

    بلندگوهای استریو داخلی
  • کیبورد با نور پس زمینه

    دارد

  • مشخصات تاچ پد

    مجهز به تکنولوژی Force Touch با پشتیبانی کامل از انواع فرمان‌های چند لمسی تا فرمان‌های سه و چهارانگشتی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    ۸۰۲.۱۱ac

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    ندارد

  • پورت VGA

    ندارد


  • پورت HDMI

    ندارد

  • پورت USB Type-C

    دارد

  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    کاربری مالتی‌مدیا
    ,

    باریک و سبک

  • شارژدهی باتری

    تا ۱۰:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    باتری لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۴۱.۴ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    Apple Mac OS

  • توضیحات سیستم عامل

    OS X El Capitan
  • امکانات دیگر

    دارای پورت USB Type-C که از پورت های Power، USB، Display، HDMI و VGA پشتیبانی میکند
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است ندیده باشید